بازار سرمایه

اپل واچ و چالش‌های پیش رو

منبع: دیجی کالا
با ورود به سال 2015، روز به روز به زمان عرضه ساعت هوشمند اپل نزدیک‌تر می‌شویم. ساعتی که با ورود به بازار باید با چالش‌های متفاوتی دست و پنجه نرم کند.
 
با ورود به سال 2015، بسیاری از افراد مشتاقانه منتظر ورود ساعت هوشمند اپل یا Apple Watch به بازار هستند. طبق معمول اپل برخلاف سایر شرکت‌ها، اطلاعات سخت‌افزاری زیادی درباره ساعت هوشمندش ارایه نداده است. تیم کوک پس از معرفی اپل‌واچ نه صحبتی از ظرفیت باتری کرد و نه اطلاعات سخت‌افزاری خاصی مثل فرکانس پردازنده یا میزان رم را بیان کرد. 
در تمام مدتی که شرکت‌های دیگر ساعت‌های هوشمندشان را تولید می‌کردند، اپل به دور از هرگونه شتاب‌زدگی در گوشه‌ای بدون سر و صدا و حاشیه خاصی مشغول کار بر روی ساعت هوشمند خود بود. اپل هیچ‌گاه به قیمت رقابت با کمپانی‌هایی که سه یا حتی چهار نسل از ساعت هوشمند خود را ارایه کرده بودند، زودتر از زمان مقرر پا به بازار نگذاشت. می‌توان این‌گونه تحلیل کرد که اپل همواره منتظر بود تا کمپانی‌های دیگر هرچه در چنته دارند را رو کنند، تا پس از آنها وارد گود شود یا شاید به نظر اپل این عرصه هنوز آن‌قدر پخته نشده بود که ضرورتی برای ورود به آن ببیند.
 
 
حتی نگاهی بدبینانه‌تر می‌توان به این قضیه داشت و آن این است که اپل سعی داشته از آزمون‌وخطای رقبایش درس بگیرد، اشتباهات آنها را مرتکب نشود و در مسیر کم‌خطاتری قدم بگذارد. البته ما با این تحلیل مخالفیم چون طی تمام این سال‌ها اپل نشان داده که جزو معدود کمپانی‌هایی است که برای دنیای تکنولوژی خط‌مشی و نقشه راه ترسیم می‌کند و شاید چندان نیازمند آزمون و خطاهای دیگران نباشد.
از این موارد که بگذریم، اپل در فروش ساعت هوشمند خود، احتمالا سه چالش را پیش رویش خواهد دید. چالش اول اپل بحث فروش ساعت هوشمند خود است که پیش‌بینی می‌شود قیمت نسبتا بالا – شروع از 349 دلار – نسبت به بیشتر رقبا، فروش اپل‌واچ را تحت تاثیر قرار دهد. اما از آنجایی که همیشه اپل طرفداران پر و پا قرص خود را دارد و این طرفداران هم حاضرند برای داشتن گجت اپلی خود قیمت تعیین‌شده را بپردازند، باعث شده اپل احتمالا این موضوع را یک چالش جدی در نظر نگیرد.
چالش دوم، گستردگی طیفی است که می‌توانند از این ساعت استفاده کنند. اپل‌واچ تنها با آیفون‌های 5، 5c، 5s، 6 و 6 plus قابل استفاده است و کسانی که هنوز از آیفون 4s و یا مدل‌های قدیمی‌تر استفاده می‌کنند یا باید به فکر تعویض گوشی خود باشند و یا قید داشتن اپل‌واچ را بزنند. 
 
 
سومین چالش و شاید مهم‌ترین آنها، قابلیت‌ها، امکانات و حتی طراحی اپل‌واچ است. قطعا کاربران آن‌قدر باهوش هستند که علیرغم علاقه فراوان خود به برند اپل، بررسی کنند که آیا اپل‌واچ یک ابزار کاربردی و تسهیل‌کننده زندگی روزمره است و ارزش پرداخت چنین مبلغی را دارد یا اینکه هنوز آن‌قدر پخته نشده است که بتواند آنها را قانع به خرید کند و صرفا وسیله‌ای است که برای مدتی آنها را سرگرم خواهد کرد.
باید منتظر ورود اپل واچ در ابتدای سال 2015(زمستان 93 ) به بازار باشیم تا ببینیم اپل باز هم از تمام چالش‌های پیش رو عبور می‌کند و فروش موفقی برای اپل‌واچ رقم می‌خورد یا اپل‌واچ باعث تغییراتی در خط‌مشی اپل در حوزه گجت‌های پوشیدنی می‌شود.

​​