اپراتورها

تلفن همراه

January 4, 2015
10:37 یکشنبه، 14ام دیماه 1393
کد خبر: 66330

نقش تعرفه ها و خدمات در انتخاب اپراتورها

تعرفه و نحوه خدمات و سرویس دهی اپراتورها موضوعی است که بخصوص پس از ظهور نسل های سوم و چهارم تلفن همراه نقش قابل توجه تری را در انتخاب اپراتورها از سوی مشتریان پیدا کرده است.
بدر عصر اطلاعات صنایع مخابراتی یکی از بالاترین شاخصهای رشد را دربین سایر صنایع داراست و در میان صنایع مختلف مخابراتی و ارتباطی نیز یکی از سریع ترین نرخ های رشد متعلق به صنعت خدمات همراه است که سهم آن در ارتباطات روزمره افراد به طور خارق العاده ای در حال افزایش و در شرف پیشی گرفتن از تلفن ثابت است.
 
بازار خدمات همراه نیز در کنار صنعت آن رشد جالب توجهی از خود نشان می دهد، رشدی که علت آن را نمی توان تنها افزایش تعداد مشترکین قلمداد کرد و تنوع روزافزون خدمات وعرصه های جدید رقابتی ناشی از آن ها را نادیده گرفت.
 
این رشد غافلگیر کننده و توأمان صنعت و بازار باعث شده که علیرغم نوپا بودن این صنعت، اپراتورها در کنار تلاش برای به دست آوردن مشتریان جدید به تدریج از ابزارهای حملات بازاریابی برای جذب مشتریان استفاده نمایند.
 
پس از آنکه کمیسیون سازمان تنظیم مقررات وارتباطات رادیویی ضرب الاجل کاهش تعرفه اینترنت تلفن های همراه را مصوب نمود، مقرر گردید تا اپراتورها از اول دی ماه سال جاری نسبت به کاهش تعرفه ها اقدام نمایند.
 
بنابراین تعرفه اپراتورها که پیش از این مصوبه هرکیلو بایت داده 14.7 ریال بود که توسط اپراتور همراه اول در روز 4 ریال و در شب یک ریال محاسبه می شد، تعرفه مصرف آزاد داده را در نسل های 2 و بالاتر در سیم کارت های دائمی به نیم ریال و در سیمکارت های اعتباری به 0.75 ریال کاهش داد.
 
هرچند این مصوبه نرخ تعیین شده را برای اپراتورها مشخص کرده بود ولی یکی از اپراتورها در همین ایام اقدام به افزایش بسته های اینترنتی نمود که موجب اعتراض مشترکان گردید.
 
در پی اعتراض مشترکین تلفن همراه، محمود واعظی وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات از اپراتوردوم خواست که نسبت به تنظیم نرخ بسته های اینترنتی خود تجدیدنظر کند.
 
وی تصریح کرد: آنچه در خصوص تعرفه اینترنت اپراتورها تصویب شده به ازای هر کیلوبایت اینترنت نیم ریال بوده که یک دهم نرخ قبل است و هیچ اپراتوری حق ندارد از این رقم بالاتر را اعمال کند و وزارت ارتباطات بر این مقوله نظارت دارد.
 
با نگاهی به تعرفه های هر سه اپراتور می توان پی برد که کدامیک از این اپراتورها سرویس های مناسب تری را به مشترکین ارائه می دهند.
 
همچنین برای قضاوت هرچه بهتر با مقایسه بسته های اینترنت هر سه اپراتور مشخص می شود، اینترنت همراه اول با چهار هزار تومان یک گیگا بایت اینترنت ماهیانه ارزانترین بسته ها را داراست.
 
بطوری که همراه اول 2.5 گیگ ماهیانه 10هزارتومان = هرگیگ 4 هزارتومان، ایرانسل 2 گیگ ماهیانه 20هزار تومان = هرگیگ 10هزار تومان و رایتل 1.5 گیگ ماهیانه 12500هزار تومان = هر گیگ 8333 تومان را محاسبه می نماید.
 
به نظر می رسد اپراتورها در کنار توسعه شبکه ارتباطی باید رضایت مشتریان را در اولویت قرار دهند تا بتوانند بازار بهتری را داشته باشند، بنابراین توجه به راه های پرهیز از رویگردانی مشترکین، تقویت سیستم های نظارتی، نظرسنجی مستقیم و غیرمستقیم برای شناخت انتظارات مشترکان، بررسی دلایل نارضایتی مشترکین، توسعه فنی شبکه و ارائه سرویس های متنوع می تواند در ترغیب و تشویق مشترکین موثر باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.