رگولاتوری

January 5, 2015
9:54 دوشنبه، 15ام دیماه 1393
کد خبر: 66342

پروژه اتصال فیبرنوری به منازل در آستانه تعلیق/ اخطار به اپراتور چهارم

قائم مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی از تعیین تکلیف اپراتور فیبرنوری کشور به دلیل عدم اجرای تعهدات در عملیاتی کردن اتصال فیبرنوری منازل خبر داد.
پروانه اتصال فیبرنوری به منازل در دی ماه سال 91 صادر شد و براساس آن این اپراتور باید بعد از 24 ماه و در پایان سال 93 حداقل یک میلیون پورت منصوبه درشهرهای با اولویت اول شامل تهران ، کرج ، مشهد، قم ، اصفهان، شیراز و تبریز داشته باشد اما شواهد نشان می دهد که این پروژه کماکان عملیاتی نشده و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تصمیم به تعیین تکلیف این پروژه گرفته است.
 
پروژه ایرانیان نت در آستانه تعلیق
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سال گذشته با انتقاد از وضعیت فعلی پروژه اتصال فیبرنوری منازل گفت: اگر بخش خصوصی را وارد این کار می کردیم وضعیت بهتری نسبت به حال حاضر داشتیم؛ امروز شبه دولتی ها در اپراتور چهارم وارد شده اند لذا کارها خوب پیش نمی رود، در حالی که می توانستند بهتر از این کار کنند اما اشکالی که در کشور ما وجود دارد این است که گاهی عجله می کنیم، اگر مناقصه می گذاشتیم و بخش خصوصی توانمند را وارد کار می کردیم وضعیت بهتری داشتیم.
 
محمود واعظی تاکید کرد: به اپراتور چهارم تذکر داده ایم اگر فعالیت نکند بخش خصوصی را در کنار آنها فعال خواهیم کرد.
 
امسال نیز در وزیر ارتباطات باردیگر با انتقاد از عملکرد این اپراتور در جمع فعالان اتاق بازرگانی گفت: پروژه اتصال فیبرنوری منازل را به شرکتهای اینترنتی – PAP – می دهیم.
 
ایرانیان نت به تعهداتش عمل نکرد
 
لطف الله سبوحی- قائم مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در گفتگو با مهر، در خصوص تصمیمی که وزارت ارتباطات برای پروژه اتصال فیبرنوری منازل گرفته است توضیح داد.
 
وی با بیان اینکه رگولاتوری طبق پروانه فعالیت اپراتورها به آنها اخطار می دهد، ادامه داد: توقع از این پروژه این بوده که یک شبکه حاکمیتی بر بستر فیبرنوری ایجاد شود و به همین دلیل ترکیب سهامداری با مدیریت شرکت ارتباطات زیرساخت در این پروژه دیده شده است اما به دلیل مسائل داخلی، این اپراتور نتوانست به اهداف مدنظر خود برسد.
 
سبوحی خاطرنشان کرد: هم اکنون در حال بررسی روند اجرای این پروژه هستیم و چنانچه ببینیم به نتیجه نمی رسیم گزارش را به کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات ارائه می دهیم تا تصمیم گیری نهایی در این زمینه صورت گیرد.
 
قائم مقام سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی افزود: اگر نتوانند نظر ما را تامین کنند ممکن است تا تعلیق و لغو پروانه هم پیش رویم؛ در پروانه اپراتور فیبرنوری منازل جریمه، لغو پروانه و تعلیق آن دیده شده است و بزودی در مورد آن تصمیم گیری می شود.
 
شبکه فیبرنوری منازل راه اندازی نشد 
 
سبوحی با بیان اینکه در پروژه فیبرنوری منازل شرکت ارتباطات زیرساخت سهامدار طلایی است و قرار است در این پروژه مدیریت کند خاطرنشان کرد: هدف حاکمیت این بوده که یک شبکه حاکمیتی ایجاد و در قالب یک بخش خصوصی اداره شود تا توجیه اقتصادی داشته باشد اما متاسفانه در این پروژه به آنچه توقع بود نرسیده ایم.
 
وی با تاکید براینکه منطقی این است که اپراتور ایرانیان نت از شبکه های موجود استفاده کند و شبکه موازی ایجاد نکند، گفت: در این پروژه باید از امکانات کشور استفاده شود و طرح های تجاری مشترک با مخابرات، شهرداریها و وزارت نیرو که شبکه فیبرنوری دارند اجرا شود؛ این ظرفیت در کشور وجود دارد و اپراتور ایرانیان نت باید در لایه دسترسی شبکه را عملیاتی می کرد و فیبرنوری را به درب منازل مردم می برد اما تاکنون شبکه ای راه نیانداخته و اقدام تجاری صورت نداده است.
 
تصمیم جدی می گیریم
 
قائم مقام رگولاتوری با تاکید بر اینکه یک تصمیم جدی در مورد این پروژه می گیریم در مورد اظهارات وزیر ارتباطات مبنی بر سپردن این پروژه به شرکتهای اینترنتی گفت: موضوع را در چارچوب تعهدات پروانه پیگیری می کنیم و اخطار هم می دهیم و در نهایت کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تصمیم می گیرد؛ اگر این وضعیت ادامه پیدا کند و همانطور که آقای وزیر نیز اشاره کردند باید تصمیمی در جهت عملیاتی شدن این پروژه گرفت.
 
وی ادامه داد: این بحث مطرح بوده که بخشی از سهام این پروژه را به شرکتهای PAP بدهیم اما اینکه آنها قبول کنند هنوز مشخص نشده است چرا که آنها ترجیح می دهند در حوزه کاری خودشان فعالیت کنند.
 
قرار بود با اجرای پروژه فیبرنوری منازل – FTTX – بالغ بر 8 میلیون ایرانی از انتقال دیتا با حجم و سرعت بالا بر روی شبکه فیبرنوری بهره مند شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.