تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

January 6, 2015
12:07 سه شنبه، 16ام دیماه 1393
کد خبر: 66377

با CES2015:نمایشگر پوشیدنی اسمارت گلس اتچ سونی، رقیبی جدید برای عینک گوگل

 
 
سونی در نمایشگاه CES امسال از طرح اولیه یک عینک واقعیت مجازی جدید با نام SmartGlass Attach رونمایی کرده است. این ابزار پوشیدنی جدید هنوز به مرحله نهایی نرسیده، ولی به نظر می‌رسد از جمله برنامه‌های جاه‌طلبانه سونی برای آینده است.
 
همانطور که پیشتر هم اعلام شده بود سونی در حال کار روی پروژه‌ای شبیه به گوگل گلس است. اما این که ژاپنی‌ها نمایشگری دارند که می‌تواند در حالت ایده‌آل هر جفت شیشه‌ای را به یک ابزار پوشیدنی هوشمند تبدیل کند، مساله مهمی محسوب می‌شود. در ادامه با اسمارت‌گلس اتچ (SmartGlass Attach) سونی بیشتر آشنا خواهیم شد.
 
این اولین بار نیست که سونی از مفهوم نمایش محتوا روی یک ابزار پوشیدنی که در مقابل چشم قرار می‌گیرد، استفاده می‌کند. بر خلاف SmartGlassهای سونی که با فریم‌های متنوعی ارائه می‌شوند، محصول جدید صرفا نمونه اولیه‌ای از یک فریم است که با هر شیشه سازگاری می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد. حتی هنوز کابلی به آن متصل است، اما سونی اعلام کرده که نسخه نهایی این گونه نخواهد بود و با یک دستگاه کامل‌تر روبرو خواهیم بود.
 
 
اما طراحی ظاهری محصول جدید شبیه عینک گوگل است. یک منشور کوچک در کنار چشم راست شما قرار می‌گیرد که کار اصلی را انجام می‌دهد؛ چیزی که سونی از آن با نام میکرو نمایشگر OLED یاد می‌کند. وقتی فوکوس چشم شما روی نمایشگر باشد می‌توانید تصویر واقعیت افزوده را با وضوح خوبی مشاهده کنید و وقتی فوکوس چشم تغییر می‌کند تا دنیای پیرامون را ببینید، متوجه می‌شوید که تصویر روی نمایشگر محو می‌شود. جالب این است که در حالتی که به نمایشگر نگاه می‌کنید، لایه تصویری که نمایش داده می‌شود، درخشان و عالی و دقت رنگ آن خوب است، اما هنوز چگونگی تعامل با این دستگاه مشخص نیست.
 
بیشتر سناریوهایی که سونی برای این عینک واقعیت افزوده در نظر گرفته، مربوط به فعالیت‌های ورزشی است. مثلا اگر به بازی گلف بپردازید، صحنه فرود آمدن توپ، با توجه به نوع ضربه‌تان شبیه‌سازی می‌شود. سونی فعلا در حال کار روی روش‌های تعاملی مرتبط با ورزش است، اما احتمالا گسترش مجموعه قابلیت‌های اتچ، چندان کار دشواری نخواهد بود. با وجود آن که این دستگاه هنوز به ظرافت عینک گوگل نرسیده، اما فریم دور آن بسیار سبک و راحت است. شاید سونی برای تولید این فریم از فناوری چاپ سه‌بعدی استفاده کرده باشد.
 
هنوز مشخص نیست که نسخه نهایی این محصول چه زمانی و با چه قیمتی روانه بازار خواهد شد، اما تا آن زمان احتمالا برنامه‌نویسان سونی باید کارهای زیادی انجام دهند و طراحان هم باید برای نهایی‌سازی پروژه تلاش کنند!
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.