سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 14, 2015
13:48 چهارشنبه، 24ام دیماه 1393
کد خبر: 66586

آی بی ام پیچیده‌ترین رایانه جهان را عرضه کرد

شرکت آی بی ام اگر چه از دامنه فعالیت‌های خود در حوزه سخت افزار کاسته، اما هنوز به طور گسترده در زمینه ساخت رایانه‌های mainframe قدرتمند فعال است.
آی بی ام مدعی است این رایانه که z13 نام دارد و به اندازه یک یخچال خیلی بزرگ است، پیچیده ترین رایانه ای است که تا به حال ساخته شده است.
آی بی ام برای ساخت این رایانه ظرف مدت 5 سال بیش از یک میلیارد دلار هزینه کرده و با توجه به نیازها و درخواست‌های 60 مشتری خود امکانات متنوعی را به آن افزوده است.
 
تولید رایانه های Mainframe از دهه 50 میلادی در تحصص شرکت آی بی ام بوده و در آن زمان این شرکت از هزاران ترانزیستور برای افزایش کارآیی آنها و توان محاسباتیشان بهره می برد، اما در تولیدات جدید این شرکت از فناوری های پیشرفته تری بهره می‌برد.
 
از جمله مشتریان رایانه های Mainframe می توان به بانک ها، بورس های اوراق بهادار، سیستم های رزرو پروازهای هواپیمایی، خرده فروشان و دیگر شرکت هایی اشاره کرد که قصد دارند از تداخل سرویس ها و خدمات خود اجتناب کنند.
 
این رایانه تضمین خواهد کرد که تعاملات و نقل و انتقالات مالی و … به طور دقیق و کامل انجام شده و به عنوان مثال انتقال پول از یک حساب بانکی بابت دریافت خدماتی خاص به درستی صورت گرفته و سرویس مورد نظر هم دریافت شده است.
 
این رایانه قادر به انجام 2.5 میلیارد تراکنش در روز است که نسبت به نمونه های مشابه تا 30 درصد افزایش نشان می دهد و قابلیت های متنوع دیگری هم به آن افزوده شده است. با عرضه رایانه های شخصی قدرتمند از میزان محبوبیت رایانه های mainframe تا حد قابل توجهی کاسته شده، اما مشتریان خاص این نوع محصولات هنوز آی بی ام را به تداوم تولید آنها علاقمند کرده است.
 
بنا بر اعلام آی بی ام این شرکت امیدوار است در سال 2015 از محل تولید رایانه های System Z mainframe تا 2.3 میلیارد دلار درآمد به جیب بزند که نسبت به سال قبل ده درصد افزایش نشان می دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.