بازار سرمایه

January 16, 2015
19:25 جمعه، 26ام دیماه 1393
کد خبر: 66628

مزیت نسبی ایران در صادرات نرم‌افزار/ درآمدزایی غیرنفتی از ایده‌ها

عضو کمیسیون سخت‌افزار نظام صنفی رایانه‌ای تهران گفت: به دلیل سیاست‌های تشویقی و حمایتی دولت چین از صادرکنندگان بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکایی نیز تولید سخت‌افزار را کاهش داده‌اند اما ایران برای صادرات نرم‌افزار همواره دارای مزیت است.
فرح امیری در گفت‌وگو با فارس، درباره اینکه با کاهش قیمت نفت و کاهش درآمدهای نفتی چه راه‌هایی برای جبران این درآمدها وجود دارد، گفت: ایران همواره در بخش نرم‌افزار و ارائه راه‌حل از مزیت رقابتی خوبی برخوردار است و به دلیل قابل بودن ایرانی‌ها  می‌تواند در زمینه فکر و ایده در صادرات کالاهایی که سرمایه‌بر نیستند موفق باشد.
 
عضو کمیسیون سخت‌افزار نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران افزود: اما برای صادرات سخت‌‌افزار مشکلات بسیار است، زیرا اساساً تولید کالاهای سرمایه‌بر در ایران به دلیل شرایط خاص تولید با مشکلاتی روبه‌رو است که این مشکلات صادرات را سخت می‌کند.
 
این تولیدکننده و وارد کننده مانیتور در ایران ادامه داد: برای مثال در تولید مانیتور بهره بانکی 27 درصد، مالیات 25 درصد، بیمه 23 درصد و اضافه حقوق اجباری سالانه 23 تا 25 درصد است. با چنین شرایطی رقابت با کشور چین امکانپذیر نخواهد بود.
 
امیری تصریح کرد: همچنان که کشورهای دیگر مانند آمریکا، ژاپن، آلمان و اغلب کشورهای اروپایی که شرایط و هزینه‌های ایران را نیز نداشتند نتوانستند با چین رقابت کنند و در مقابل چین تولید ساخت‌افزار را کاهش دادند، مگر اینکه کشوری صاحب تکنولوژی و اختراع باشد.
 
این تولیدکننده تبلت درایران با بیان اینکه زمینه تولید سخت‌‌افزار در کشور سخت است، اضافه کرد: از توان تولید نوت‌بوک و تبلت در ایران تنها امکان تولید قاب داخل کشور وجود دارد.
 
وی ادامه داد: برای تولید نوت‌ بوک و تبلت از آنجا که قطعات در ایران تولید نمی‌شود قادر به تولید بُرد هستیم اما سپس باید IC را وارد و روی بُرد سوار کنیم.
 
امیری تصریح کرد: از این‌رو نمی‌توان در حوزه سخت‌افزار صادرات زیادی داشت و بهتر است در حوزه‌هایی که دارای مزیت نسبی هستیم برای صادرات تمرکز کنیم.
 
این عضو کمیسیون سخت‌افزار نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران تصریح کرد: دولت برای مساعدت با تولیدکنندگان برای افزایش فرصت‌های صادرات می‌تواند با ارائه مشوق‌هایی بهره و مالیات صنایع را کاهش دهد که اتفاقاً در این زمینه صحبت‌هایی انجام شده است.
 
وی گفت: برای مثال در کشور چین به شرکت‌هایی که صادرات دارند جوایزی اعطا می‌شود که در برخی صنایع رقم این جایزه به 32 درصد می‌رسد.
 
امیری با بیان برخی مشکلات تولید در حوزه سخت‌افزار گفت: سختی‌های تأمین منابع ارضی انتظار 2 ماهه برای تأمین ارز، مشکلات تبدیل یورو به ارز‌های دیگر و الزام خرید کالا با یوآن چین از جمله موارد است و همچنین شرکت طرف خرید چینی باید در بانک کولون حساب داشته باشد و حاضر باشد با ایران کار کند زیرا اگر با شرکت‌های اروپایی و آمریکایی کار کند حاضر به کار کردن با ایران نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.