اپراتورها

تلفن همراه

January 18, 2015
8:40 یکشنبه، 28ام دیماه 1393
کد خبر: 66660

100 میلیون سیم کارت سرگردان در پاکستان

این طرح ملی مبارزه با تروریسم به تازگی از سوی دولت پاکستان به تصویب رسیده و شامل بندهای متعدد برای برخورد با تروریست ها و پیشگیری از وقوع اقدامات تروریستی در این کشور است.
گزارش ها حاکی از وجود بیش از 'یکصد میلیون' قطعه سیم کارت بی نام و نشان در پاکستان است که به نام کسی ثبت نشده و به یکی از نگرانی های جدی دولت و دستگاه های امنیتی این کشور تبدیل شده است.
 
دولت از شرکت های اپراتور تلفن همراه در پاکستان خواسته است تا حداکثر ظرف مدت سه ماه، تکلیف صد میلیون سیم کارت بی نام و نشان و ثبت نشده در این کشور را مشخص کنند.
 
فرصت سه ماهه دولت به اپراتور های تلفن همراه در پاکستان برای روشن کردن تکیلف سیم کارت های سرگردان، بخشی از طرح جدید اسلام آباد موسوم به 'برنامه اقدام ملی برای مبارزه با تروریسم' محسوب می شود.
 
این طرح ملی مبارزه با تروریسم به تازگی از سوی دولت پاکستان به تصویب رسیده و شامل بندهای متعدد برای برخورد با تروریست ها و پیشگیری از وقوع اقدامات تروریستی در این کشور است.
 
گزارش ها همچنین حاکی است که 140 میلیون سیم کارت در پاکستان هم وجود دارد که اگرچه بنام افرادی ثبت شده است اما از اینکه آیا این سیم کارتها واقعا توسط افرادی که سیم کارت به نام آنها ثبت شده است، استفاده می شود یا نه، اطلاعات دقیقی در دست نیست.
 
دولت از شرکت های اپراتور تلفن همراه در پاکستان همچنین خواسته است تا با انجام استعلام های لازم، اطمینان حاصل کنند که چه تعداد از این سیم کارت ها در اختیار صاحبان واقعی است.
 
'چودری نثار علی خان' وزیر کشور پاکستان که مسوولیت اجرای طرح اقدام ملی برای مبارزه با تروریسم را برعهده دارد، از اینکه اپراتورهای تلفن همراه نسبت به تعیین تکلیف کردن سیم کارت های سرگردان و بی نام و نشان در ظرف مدت سه ماه متعهد شده اند، ابراز رضایت کرده است.
 
وی گفته است که وجود چنین سیم کارتهایی نه تنها موجب هدر رفتن ثروت ملی کشور می شود، بلکه یک نگرانی امنیتی برای کشور محسوب می شود.
 
وزیر کشور پاکستان هشدار داده است که بعد از پایان این مهلت سه ماهه، در صورت مشاهده هرگونه سیم کارت بی نام و نشان، با دارنده این سیم کارت ها و نیز با شرکت خدمات دهنده آن به شدت برخورد خواهد شد.
 
تلفن های همراه یکی از اصلی ترین و در دسترس ترین وسایل ارتباطی برای تروریست ها در پاکستان محسوب می شود و با وجود اینکه تقریبا امکان ردیابی تمام این سیم کارت ها وجود دارد، اما با توجه به اینکه تعداد بسیار زیادی سیم کارت بی نام و نشان و ثبت نشده در پاکستان وجود دارد، ردیابی تروریست ها و افراد مظنون را از طریق تلفن همراه، برای دستگاه های ذیربط دشوار می سازد.
 
همچنین تروریست ها از تلفن همراه برای منفجر کردن بمب های جاسازی شده استفاده می کنند. چنین استفاده هایی از تلفن همراه، امکان ارتکاب جنایات و اقدامات تروریستی را به راحتی فراهم کرده است.
 
طرح سامان دهی سیم کارت های بی نام و نشان در پاکستان از سال های گذشته در زمان دولت 'آصف علی زرداری' آغاز شد اما تا به امروز هرگز محقق نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.