تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 19, 2015
11:29 دوشنبه، 29ام دیماه 1393
کد خبر: 66737

ایلان ماسک یک شبکه اینترنت فضایی خلق می‌کند

رییس کمپانی اسپیس‌اکس سیاست تولید راکت‌های ارزان‌قیمت خود را به تولید ماهواره نیز می‌آورد. ایلان ماسک با تولید صدها ماهواره و ارسال آن‌ها به ارتفاع 750 مایلی زمین یک شبکه اینترنت فضایی خلق خواهد کرد.
 
ایلان ماسک رییس پرآوازه کمپانی اسپیس‌اکس روز جمعه اعلام کرد که سرمایه‌گذاری هنگفتی جهت تولید اینترنت فضایی و شاید یک روز اینترنت قابل دسترسی در مریخ انجام خواهد داد.
 
ماسک وعده داده که اینترنت این شبکه بسیار پرسرعت‌تر از اینترنت‌های کنونی خواهند بود. هدف از این پروژه، علاوه بر افزایش سرعت جهانی اینترنت، رساندن اینترنت‌ ارزان‌قیمت به نقاطی از زمین است که سرعت و شرایط اینترنتی ضعیفی دارند.
 
ماسک می‌گوید که ایجاد این شبکه فضایی به 10 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری نیاز خواهد داشت. با این سرمایه‌گذاری بزرگ، صدها ماهواره در فاصله ای 750 مایلی (بالاتر از ایستگاه بین المللی) به چرخش خواهند پرداخت.
 
وال استریت ژورنال در نوامبر گذشته خبر داده بود که تعداد این ماهواره‌ها به 700 عدد خواهد رسید. وزن هر کدام از این ماهواره‌ها حدود 115 کیلوگرم خواهد بود که معادل با نیمی از وزن سبک‌ترین ماهواره‌های ارتباطی کنونی است.
 
از آنجا که سرعت نور در خلأ فضایی 40 درصد سریع‌تر از سرعت آن در فیبرهای نوری است، ماسک اعتقاد دارد که به اینترنت بسیار پرسرعت‌تری دست پیدا خواهیم کرد. اما ماسک تنها به افزایش سرعت و دسترسی به اینترنت در زمین نمی‌اندیشد و امیدوار است که این شبکه روزی تا مریخ گسترش یابد و اینترنت مورد نیاز کلنی آینده مریخ را تأمین کند.
 
فعلا نامی برای این پروژه انتخاب نشده و زمان موردنیاز برای تولید آن نیز مشخص نیست. دفتر تحقیقاتی این پروژه در سیاتل آمریکا و با 60 کارمند آغاز به کار خواهد کرد. این تیم ممکن است در سه یا چهار سال آینده تا 1000 نفر افزایش یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.