امینت

تلفن همراه

January 20, 2015
10:09 سه شنبه، 30ام دیماه 1393
کد خبر: 66777

سرقت موبایل بلای ناخوشایند امروزی/ اقدامات جهانی اپراتورها برای ردیابی گوشی‌های مسروقه

تعداد سرقت‌های موبایل در برخی کشورها روز به روز بالا می‌رود؛ همچنان که ۴۰ درصد دزدی‌ در شهرهای بزرگ آمریکا مربوط به سرقت موبایل است؛ به تبع این پدیده ارزش فروش مجدد گوشی و بازار غیرقانونی آن در حال افزایش است.
یکی از نتایج نامطلوب رشد موبایل، سرقت پایانه‌ها (نظیر گوشی) است. همچنان که گوشی موبایل به بخشی ضروری از زندگی روزمره مردم در سراسر جهان تبدیل می‌شود و ارزش فروش مجدد گوشی، هم در بازارهای توسعه یافته و هم در بازارهای نوظهور افزایش می‌یابد. متأسفانه تعداد حوادث سرقت موبایل نیز در برخی کشورها بالا می‌رود.
 
به علاوه با توجه به استفاده روزافزون از موبایل برای اجرای عملیات بانکی و سایر تراکنش‌های حساس و نیز با توجه به اینکه داده‌های شخصی موجود در گوشی‌های هوشمند به عنوان مثال اطلاعات هویتی، شماره تلفن‌ها و ارتباطات بیشتر از هر پایگاه داده منفردی است اهمیت رویکردهای جلوگیری از دزدی و کاهش تأثیر ‌آن افزایش می‌یابد.
 
با توجه به این پیش‌زمینه، اپراتورهای موبایل در برخی بازارها، رهبری تلاش برای مبارزه و جلوگیری از دزدی را بر عهده گرفته‌اند. بدین ترتیب که از طریق پایگاه داده‌های بین‌المللی شناسه تجهیزات (IMEI) در انجمن جهانی جی‌اس‌ام که اطلاعات همه پایانه‌های جی‌اس‌ام در آن وجود دارد، گوشی‌های سرقتی شبکه خود و سایر شبکه‌ها را شناسایی کرده و مانع از به کارگیری آنها می‌شوند.
 
اپراتورهای موبایل می‌توانند به این مرکز که همه گوشی‌های موبایل در آن ثبت شده متصل شوند و جزئیات گوشی‌هایی که مشتریان بگذارند. بدین ترتیب اپراتورهای موبایلی که به پایگاه‌ داده IMEI متصل باشند می‌توانند تضمین کنند که از استفاده گوشی‌های سرقتی سایر شبکه‌ها در شبکه خود جلوگیری می‌کنند و بالعکس به هنگام گزارش دزدی، اپراتور موبایل می‌تواند حساب مشتری را به حالت تعلیق در آورد تا مشتری مسئولیتی در قبال خدماتی که کلاهبرداران از آ‌نها استفاده می‌کنند، نداشته باشد.
 
همچنین سیم کارت را مسدود و سپس پایگاه داده IMEI را به روزرسانی می‌کنند تا این گوشی‌ به عنوان گوشی سرقتی شناسایی شود.
 
پایگاه داده IMEI از سال 1996 مورد استفاده بوده است و هر ساله تعداد بیشتری از اپراتورهای موبایل به این پایگاه متصل شده و پایگاه‌های داده گوشی‌های دزدیده شده خود را به اشتراک می‌گذارند. در جولای 2012، پس از پیوستن همه اپراتورهای کاستاریکا به پایگاه داده انجمن جهانی جی‌اس‌ام، 13 اپراتور موبایل بزرگ آمریکای لاتین، متعهد به اتصال به این پایگاه شدند و برای دشوارتر کردن قاچاق و استفاده مجدد گوشی‌ها در منطقه‌ای که بیش از 500 میلیون اتصال موبایل را پوشش می‌دهد به همکاری با دولت‌های منطقه‌ای پرداختند.
 
به طور مشابه، در ایالات متحده که بر اساس برآوردها حدود 40 درصد دزدی‌های شهرهای بزرگ مربوط به سرقت پایانه موبایل است ای‌تی‌اندتی، تی‌موبایل، ورآیزن و اسپرینت در آوریل 2012 متعهد به مسدود کردن گوشی‌های سیم کارت‌های ربوده شده را ردیابی می‌کردند.
 
آنها تصمیم گرفتند از پایگاه داده انجمن جهانی جی‌اس‌ام به عنوان پلتفرم انتخابی خود برای به اشتراک‌گذاری داده‌های مربوط به گوشی‌های ربوده شده استفاده کنند و این پلتفرم از ابتدای نوامبر 2012 به طور فعال توسط آی‌تی‌اندتی و تی‌موبایل به کار گرفته شده است. اسپرینت و ورایزن متعهد شدند تا پایان نوامبر 2013، برای تبادل اطلاعات جزئی گوشی‌های LTE به پایگاه داده انجمن جهانی جی‌اس‌ام متصل شوند.
 
به علاوه در نوامبر 2012 اعلام شد که به اشتراک‌گذاری داده‌ها توسط اپراتورهای ایالات متحده گسترش می‌یابد و اپراتورهای موبایل مکزیک را نیز در بر می‌گیرد تا با تجارت غیرقانونی گوشی‌های سرقتی بین این دو منطقه مقابله شود. بازیگران اکوسیستم موبایل همچنین روش‌های نوآورانه جدیدی برای مبارزه با دزدی خلق کرده‌اند. به عنوان مثال اپل ابزار «آی‌فون مرا پیدا کن» را ایجاد کرده که به صاحب گوشی‌ امکان ردیابی مکان گوشی گم شده از طریق جی‌پی‌اس، مسدود کردن گوشی، پاک کردن داده‌ها از راه دور وارسال یک پیام به صفحه نمایش گوشی را می‌دهد. این ابزار به چند مورد موفق در ردیابی گوشی توسط مراجع قضایی منجر شده که رسانه‌ها نیز آن را پوشش دادند بنابراین مانع دیگری برای دزدی ایجاد می‌شود.
 
سرقت گوشی‌ برای خدمات جدیدی نظیر NFC که امکان پرداخت از طریق گوشی موبایل در صندوق خرده‌فروشی را فراهم می‌کنند نیز چالش مهمی ایجاد می‌کند. این چالش‌ها هم در زمینه اضافه شدن ملاحظاتی فنی امنیتی و هم در زمینه اعتماد مصرف‌کننده که یک نیازمندی کلیدی برای هر فناوری مرتبط با پردازش تراکنش‌های پرداخت است، به وجود می‌آیند. اقداماتی که برای حفاظت از مشتریان به هنگام استفاده از NFC مبتنی بر گوشی موبایل برای پرداخت‌ها صورت گرفته، عبارتند از: غیرفعال‌سازی خودکار کارکرد پرداخت NFC در گوشی‌هایی که دزدی آنها گزارش شده (علاوه بر رویکرد استاندارد تعلیق حساب و مسدود کردن گوشی و سیم‌ کارت) و ارائه رهنمودهایی با شراکت دولت و صنایع بانکداری که استفاده از کدهای PIN را برای انجام تراکنش‌های بالاتر از یک مبلغ خاص الزامی می‌کند.
 
اپراتورهای موبایل در سراسر جهان پیش‌دستانه با یکدیگر و با انجمن جهانی جی‌اس‌ام، دولت‌های ملی و رگولاتورها همکاری می‌کنند تا به ایجاد رویکردهایی برای جلوگیری اثربخش و کارآمد از سرقت گوشی و افزایش ایمنی مشتریان موبایل کمک کنند. اگر گوشی‌های موبایل سرقتی سریع‌تر غیرقابل استفاده شوند، احتمال وسوسه سارقان برای دزدی و فروش آنها کاهش خواهد یافت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.