تلفن همراه

گوشی

January 20, 2015
10:38 سه شنبه، 30ام دیماه 1393
کد خبر: 66784

دردسرهای اسمارت‌فون داشتن

استفاده از اسمارت‌فون‌ها و تبلت‌ها این‌روزها به اندازه‌ای رواج یافته که کمتر کسی می‌تواند آن روزهای بدون موبایل، حتی پیش‌پا افتاده‌ترین مدل‌های آن را، به یاد بیاورد، یا حتی متصور شود.
امروزه بخش بزرگی از جمعیت جهان کاربر اسمارت‌فون یا تبلت یا هردو هستند، و گروه زیادی از این جمعیت بیش از یک اسمارت فون در دست دارند؛ و بر اساس این باور رایج که افراط در هرچیزی زیان‌بار است، استفاده بیش از اندازه از این تکنولوژی‌های ارتباطاتی نیز ضرر‌های زیادی برای انسان‌ها به بار می‌آورد. از مختل کردن زندگی خانوادگی تا بی‌خوابی و تغییر حالت بدن، برخی از این عوارض درحال حاضر شناخته شده‌هستند، برخی به تازگی شناسایی شده‌اند، تعدادی هنوز به اثبات نرسیده‌اند و تعدادی دیگر هنوز کشف نشده‌اند.
 
اما از میان آنهایی که به تازگی کشف شده‌اند می‌توان به چند نمونه جالب توجه اشاره کرد که هم بر ظاهر کاربران اثر می‌گذارد و هم بر شخصیت و روح روان آنها.
 
پیری زودرس
چین و چروک پوستی که به تک-نک یا گردن تکنولوژی شهرت یافته، عارضه‌ای است که در افراد 18 تا 39 ساله‌ای بروز می‌کند که به صورت متوسط سه وسیله دیجیتال در اختیار دارند و روزانه بیش از 150 بار به نمایشگر آن نگاه می‌کنند.
 
نشانه‌های این عارضه افتادگی پوست، شل شدن غبغب و ایجاد چروک‌های عمیق در بالای استخوان‌های ترقوه است. افتادگی مداوم گردن برای خواندن پیامک‌ها و یا استفاده از اپلیکیشن‌های عامل اصلی این عارضه عنوان شده‌است. به گفته متخصصان پوست کلینیک لندن، در حالت طبیعی این اختلالات پوستی معمولا از میان‌سالی آغاز به نمایان شدن می‌کنند و روند کامل شدن آنها 10 سال ادامه دارد، اما به لطف عارضه تک-نک، این نشانه‌ها در میان نسل زنان جوان رایج‌تر شده‌است.
 
این اختلالات در میان جوانان 19 تا 39 ساله رواج بیشتری داشته و تاثیر روند طبیعی از دست رفتن انعطاف‌پذیری پوست و همچنین تاثیر نیروی جاذبه را شدید‌تر می‌کند. نگاه مداوم به سمت پایین همچنین باعث ایجاد خطوط و چین‌و‌چروک‌های بیشتر در اطراف چانه و گردن می‌شود.
 
اضطراب و کند‌ذهنی
براساس مطالعه‌ای جدید، اضطراب ناشی از جدا شدن از اسمارت‌فون‌ها بر توانایی‌های شناختی کاربران اثر بد می‌گذارد. محققان دانشگاه میسوری در این تحقیق دریافتند کاربران آی‌فون زمانی که گوشی‌های خود را به دست دارند، توانایی بیشتری در حل کردن مجموعه ای از معماها از خود نشان می‌دهند. اما زمانی که از آی‌فون خود دور می‌شوند، تغییرات فیزیکی زیادی در آنها بروز می‌کند:افزایش ضربان قلب، فشار خون و اضطراب و علاوه بر همه اینها عملکرد شناختی و قدرت درک آنها نیز کاهش می‌یابد.
 
تاکنون مطالعات کمی درباره عوارض جداسازی گوشی موبایل از کاربران انجام گرفته‌است. محققان در این مطالعه جدید توصیه می‌کنند عاشقان آی‌فون برای کاهش عوارض ناشی از این اختلال باید در زمان حضور در جلسه امتحان، حضور در جلسات و دیگر فعالیت‌هایی که نیاز به تمرکز و توجه دارد، آی‌فون خود را حتما به همراه داشته‌باشند. به گفته راسل کلیتون، دانشمند ارشد این تحقیقات، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد آی‌فون‌ از قابلیت تبدیل شدن به بخشی از هویت شخص برخوردار است زیرا در صورت جدا کردن آن از مالکش، فرد خویشتن خود را کمتر احساس کرده و دچار حالت‌های روانی منفی می‌شود.
 
مردان خودشیفته
محققان در دانشگاه اوهایو نیز جنبه‌ای دیگر از عوارض اسمارت‌فون‌ها بر شخصیت و زندگی کاربران را بررسی کرده‌اند. به گفته این محققان که روی 800 مرد 18 تا 740 ساله مطالعه کرده‌اند، مردهایی که سلفی‌های زیادی از خود روی شبکه‌های اجتماعی منتشر می‌سازند، و یا سلفی‌های خود را پیش از انتشار ویرایش می‌کنند، به اختلال شخصیتی خودشیفتگی مبتلا هستند.
 
به گفته محققان، این افراد تا حد زیادی نشانه‌های رفتارهای ضد‌اجتماعی و اختلال سایکوپاتی را نیز از خود بروز می‌دهند و در معرض خود‌بزرگ‌بینی نیز قرار دارند. محققان می‌گویند میزان سایکوپاتی، خوشیفتگی و خودبزرگ‌بینی، مجموعه‌ای از اختلالات شخصیتی که به سه‌گانه تاریک شهرت دارند، در این افراد در سطح متوسط است. در حقیقت داشتن میزان ملایمی از این خصوصیات شاید چندان هم بد نباشد، زیرا این مطالعه دریافته‌است مردانی که سلفی‌های زیادی از خود منتشر می‌کنند، از نظر دیگران جذاب به نظر می‌آیند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.