اپراتورها

تلفن همراه

January 23, 2015
12:23 جمعه، 3ام بهمنماه 1393
کد خبر: 66855

قطع سیم‌کارتهای فاقد کدملی تا ۱۵روز دیگر/ کدملی‌تان را پیامک کنید

احراز هویت از مشترکان موبایلی که اطلاعاتشان در پایگاه داده اپراتورها ناقص است از ماه گذشته آغاز شد و رگولاتوری اعلام کرده که ارتباط مشترکانی که اطلاعاتشان را تکمیل نکنند تا ۱۵ روز دیگر قطع می کند.
به گزارش خبرنگار مهر، در راستای ساماندهی استفاده از سیم کارتهای تلفن همراه بی نام و نشان در کشور، سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اولتیماتوم داد که سیم کارتهایی که دارای نقص اطلاعات هستند را از نیمه دوم بهمن ماه، قطع ارتباط می کند.
 
این اقدام در پی استفاده غیرقانونی برخی مشترکان از سیم کارتهای بی نام و نشان صورت گرفته است تا مالکان و استفاده کنندگان از سیم کارتهای موجود اپراتورهای همراه اول و ایرانسل احراز هویت شوند.
 
برای اجرای این آیین نامه، اپراتور همراه اول اقدام به ارسال پیامکی با سرشماره «همراه اول» برای مشترکانی کرده است که اطلاعاتشان تکمیل نیست و از آنها خواسته که کدملی خود را به شماره ۸۹۸۰ پیامک کنند. در همین حال اپراتور ایرانسل نیز در پیامی با سرشماره " ایرانسل" از مشترکانی که سیم کارتشان دارای اطلاعات ناقص است خواسته کد ملی خود را به شماره ۲۷۲ ارسال کنند.
 
کد ملی خود را پیامک کنید
 
معاون نظارت و اعمال مقررات سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد: برخی از سیم کارت‌ها در پایگاه اطلاعاتی اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه دارای مشخصات ناقص یا با مالکیت غیر هستند که این سیم کارتها باید ساماندهی شوند.
 
غلامرضا داداش زاده افزود: تاکنون اپراتورهای اول و دوم تلفن همراه در چند مرحله از مشترکان خود در قالب پیامک درخواست کرده اند تا کد ملی مالک سیم کارت را اعلام کنند که ۲۰ درصد از مشترکان این اقدام را انجام داده اند.
 
قطع ارتباط مشترکانی که کدملی خود را ارسال نکردند
 
وی با اشاره به اینکه اپراتورها از سوی رگولاتوری الزام دارند سیم کارتهای دارای مشخصات ناقص یا با مالکیت غیر را ساماندهی کنند، تصریح کرد:مشترکانی که نسبت به اعلام کد ملی مالک سیم کارت به اپراتورها اقدام نکنند، سیم کارت آنها از نیمه بهمن ماه قطع می شود.
 
هشدار به ارسال کدملی به شماره های ناشناس
 
در این رابطه باقر صمدی مدیرکل بازاریابی ایرانسل در گفتگو با مهر، در خصوص دریافت کدملی از مشترکان ایرانسل در راستای احراز هویت اظهار داشت: طبق دستور سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، برخی از مشترکانی که کدملی شان در سیستم اطلاعات ایرانسل به هر دلیلی ناقص تشخیص داده شده است باید تکمیل اطلاعات شوند.
 
وی گفت: این موضوع آن دسته از مشترکانی را شامل می شود که قبل از شهریورماه سال ۸۸ سیم کارت ایرانسل خریداری کرده و به جای کارت ملی، با شناسنامه و سایر مدارک  شناسایی ثبت نام انجام داده اند؛ همچنین مشترکانی که کد ملی آنها مخدوش، ناواضح و یا مطابقت نداشته باشد نیز در این فهرست وجود دارند.
 
صمدی با تاکید براینکه مردم تنها به پیامکی که از سرشماره «ایرانسل» ارسال شده و از آنها می خواهد که به شماره ۲۷۲ کدملی خود را ارسال کنند اعتماد کنند افزود: مشترکان به شماره های مشابه و ناشناس توجه نکنند چرا که شماره دیگری برای این کار وجود ندارد.
 
مدیرکل بازاریابی ایرانسل با اشاره به پیام صوتی که قبل از برقراری تماس برای برخی مشترکان پخش می شود نیز گفت: این پیام نیز در راستای اطلاع رسانی به مشترکانی است که کد ملی شان در سامانه ایرانسل تکمیل نیست و از مشترکان می خواهد که کد ملی خود را به ۲۷۲ ارسال کنند.
 
وی با بیان اینکه لزومی ندارد که مشترکان برای ارائه کدملی به دفاتر خدماتی و نمایندگی های امور مشترکان مراجعه کنند ادامه داد: دفاتر خدمات ارتباطی و نمایندگی های ایرانسل حق دریافت هیچگونه وجهی در این رابطه از مشترکان ندارند. چنانچه لازم باشد ایرانسل از همین طریق به مشترک اطلاع رسانی می کند که به صورت فیزیکی برای احراز هویت در شرکت ایرانسل حضور یابد.
 
اپراتورها به یک میزان سیم کارت با هویت جعلی دارند
 
به گزارش مهر، پیش از این سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرده بود که تا پایان سال جاری طبق دستور العمل نظارتی ابلاغی به اپراتورهای موبایل، تکلیف سیم کارتهای دارای هویت جعلی و یا بدون کد ملی مشخص می شود.
 
براساس اعلام این سازمان، در شبکه مخابرات کشور، سیم کارت فعال بدون نام و نشان وجود ندارد اما هر دو اپراتور همراه اول و ایرانسل به یک میزان دارای سیم کارتهای اشکال دار با هویت جعلی هستند و از این رو باید به تکمیل کد ملی سیم کارت های فاقد کد ملی پرداخته و سپس نسبت به احراز هویت صاحب سیم کارت با کسی که از آن استفاده می کند، اقدام کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.