لبه تکنولوژی

January 25, 2015
8:31 یکشنبه، 5ام بهمنماه 1393
کد خبر: 66902

تکنولوژی‌های برتر صنعت خودرو تا سال 2020

سال میلادی جدید برای صنعت خودرو با نوآوری‌ها و تکنولوژی‌های جدیدی آغاز شد و در همان اولین روزهایش در نمایشگاه‌های CES و دیترویت جدیدترین و تازه‌ترین تکنولوژی‌های به‌کار رفته در صنعت خودرو به نمایش درآمد. 
مرسدس بنز خودرو لوکس تمام خودکار F015 خودش را در نمایشگاه خودرو Motion Concept در لاس وگاس به نمایش گذاشت، در حالی که بیوک، شورولت، هیوندای، اینفینیتی و فولکس‌واگن و همه شرکت‌های خودروسازی امکانات و نوآوری‌های پیشرفته و جدیدشان را در این روزها به نمایش گذاشتند. بسیاری از این تکنولوژی‌ها آینده‌ای روشن و خوب را در پیش رو دارند و توانسته‌اند توجه بسیاری از کارشناسان و فعالان بازار را به خود جلب کنند، در حالی که بعضی نوآوری‌های دیگر تنها در گوشه‌ای از این مسیر رشد قرار دارند. 
به این ترتیب انتخاب اینکه کدام تکنولوژی حمل‌ونقل‌ شخصی را متحول می‌کند، هر سال به رقابتی جدی‌تر برای شرکت‌های خودروسازی تبدیل می‌شود. این رقابت به تدریج می‌تواند 
پیش‌بینی ورود تکنولوژی‌های آینده در صنعت خودرو را به کاری سخت تبدیل کند. در حقیقت این روند نشان می‌دهد که جایگاه مصرف‌کنندگان در تکنولوژی‌های خودروسازی ارتقا پیدا می‌کند. با این اوصاف این سوال مطرح می‌شود که تکنولوژی‌های به‌کار رفته در صنعت خودرو در سال‌های آینده به کجا می‌رسند. بنابراین مجله فوربس به تازگی فهرستی از 10 تکنولوژی برتر به‌کار رفته در صنعت خودرورا در پنج سال آینده منتشر کرده است که آنها را در اینجا می‌بینیم:
خودرو تمام خودکار: قطعا هنوز بسیاری از ما درست نمی‌دانیم که خودروهای تمام خودکار چطور کار می‌کنند، دلیل آن هم این است که بیش از 5 سال زمان می‌برد تا یک خودرو بتواند به‌صورت خودکار به هر جایی و در هر زمانی براند، بدون آنکه نیازی به نظارت انسان داشته باشد. با این حال تا سال 2020 همه ما خودروهایی خواهیم داشت که قابلیت‌های تمام خودکار را در شرایط مشخص مثلا در راه‌های بین شهری با امکانات کم و شرایط آب و هوایی نامساعد، در اختیار ما قرار می‌دهند. 
سیستم‌های بی‌نیاز از راننده: این سیستم‌ها مربوط به همان تکنولوژی‌های خودکار اما، کاملا متفاوت هستند، چون در این سیستم‌ها خودرو فعالانه فرمان‌های راننده را نادیده گرفته و خودش تصمیم‌گیری می‌کند. ما قبلا قابلیتی مشابه این را در خودروهایمان تجربه کرده‌ایم؛ وقتی که نتوانستیم به موقع ترمز بگیریم و خودرو به‌صورت هوشمند متوقف شده است. 
اما تا سال 2020 خودروها حتی وقتی راننده در حال فشردن پدال گاز هم باشد، اگر تشخیص به ترمز گرفتن بدهند، به‌صورت خودکار این کار را می‌کنند. افزایش سرعت عمل حسگرهای به‌کار رفته در خودروهای آینده این قابلیت را برای خودروها فراهم می‌کند تا بتوانند به‌صورت هوشمندانه و به موقع تصمیم بگیرند.
دسترسی خودرو به ابزارهای بیومتریک: تغییری که در این سال‌ها در استفاده از ابزارها بدون نیاز به کلید و به‌صورت لمسی شاهد آن بوده‌ایم، گویا به تدریج در صنعت خودرو‌ هم آغاز شده است. به این ترتیب در آینده‌ای نه چندان دور می‌توانیم خودرو شخصی‌مان را تنها با اثر انگشت خودمان از حالت قفل خارج کرده و استارت بزنیم. حتی ممکن است برای این کار به جای اثر انگشت، از حسگرهای تشخیص مردمک چشم هم استفاده شود. این کاربردها در حال حاضر در ابزارهای دیجیتال شخصی مانند موبایل‌های هوشمند هم استفاده می‌شود.
ردیابی کامل خودرو: شرکت‌های بیمه و بعضی ارگان‌های دولتی قبلا بارها درباره مالیات‌هایی بر اساس مسافتی که هر راننده طی می‌کند، صحبت کرده بودند. تا سال 2020 شرکت‌های بیمه تخفیف‌هایی را برای رانندگانی که حاضر به پذیرش ردیابی کامل رفتار رانندگی آنها می‌شوند، ارائه می‌دهند.
 
 
 این امید وجود دارد که این تکنولوژی به‌صورت اختیاری و داوطلبانه به‌کار گرفته شود، اما به نظر می‌رسد به تدریج نیاز شرکت‌های بیمه و بعضی ارگان‌های دولتی مانند پلیس به استفاده از این تکنولوژی بیشتر و بیشتر شود.
نمایشگرهای فعال روی پنجره: تکنولوژی نمایشگر Head-Up یا HUD از گذشته‌ای مبهم بیرون آمده است و دیگر ارقام سبز رنگی را که در گذشته روی شیشه جلوی بعضی خودروها برای ارائه اطلاعات به نمایش درمی آمدند، از بین بردند. در این تکنولوژی یک نمایشگر شفاف می‌تواند اطلاعات را بدون نیاز به جهت قرار گرفتن سر یا نگاه کاربر نمایش بدهد. 
به این ترتیب لازم نیست برای داشتن اطلاعات حتما به قسمتی خاص از آن نمایشگر نگاه کرد. در حالی که این تکنولوژی در سال 2015 بسیار خوب و جالب توجه است، تا سال 2020 ما شاهد شیشه‌هایی با تکنولوژی اکتیو خواهیم بود که می‌توانند تصاویر متحرک را نمایش بدهند. یک سیستم راهبری را تصور کنید که واقعا تصویر پنج‌بعدی را برای شما نمایش می‌دهد.
خاموش کردن خودرو از راه دور: این تکنولوژی در حال حاضر وجود دارد، با یک ریموت کنترل این کار به راحتی انجام می‌شود. در سال‌های اخیر شرکت مخابراتی OnStar صدها خودرو سرقت شده را از دور خاموش کرده و به تعقیب و گریزهای پلیسی پایان داده است، هر چند هنوز هم برای بسیاری دور از ذهن است، اما تا سال 2020 خاموش کردن خودروها از راه دور کاملا عادی و رایج خواهد شد و به این ترتیب بخشی از اخبار حوادث مربوط به دزدی و سرقت از خودروها را پایان می‌دهد.
ردیابی وضعیت سلامتی: شرکت فورد ایده‌ای از حسگرهای به‌کار رفته در کمربند ایمنی یا فرمان خودرو را نمایش داده است که می‌توانند علائم حیاتی را کنترل و دنبال کنند. در واقع رشد سریع ابزارهای پوشیدنی می‌تواند به این معنا باشد که در آینده این ابزارها به راحتی و به‌صورت بی‌سیم با چنین تکنولوژی‌های به‌کار رفته در خودرو می‌توانند هماهنگ شوند. به این ترتیب چنین خودرو هوشمندی می‌تواند به موقع از وقوع یک حمله قلبی برای راننده آگاه شده و حتی آن را به دوستان و آشنایانش اطلاع دهد.
خودروهای فوق پیشرفته چهار سیلندر: شرکت فورد همچنین خودرو پیشرفته GT را با دو موتور توربوی V6 نمایش داد که با وزنی سبک به خاطر بدنه فیبر کربنی می‌تواند عملکردی بسیار خوب داشته باشد. تا سال 2020 ما شاهد خودروهای سبک و پیشرفته با موتور چهار سیلندر خواهیم بود.
آگهی‌های تبلیغاتی هوشمند در خودرو: در حال حاضر ما تبلیغاتی را براساس رفتارهای خودمان در شبکه‌های اجتماعی یا سرویس ایمیل شخصی مان دریافت می‌کنیم. تا سال 2020 حتی خودروهای میان‌رده هم قابلیت اتصال به اینترنت را داشته و به این ترتیب می‌توانند به بستری مناسب برای شرکت‌های تبلیغاتی تبدیل شوند. این تبلیغات بر اساس مکان، رفتار راننده در رانندگی، نوع خودرو و… انتخاب و ارسال می‌شوند. 
پنل‌های بدنه با قابلیت تنظیم مجدد: این روزها خودروهای کوچک معروف به SUV (خودروهای چهار چرخ کوچک با عملکرد پیشرفته) طرفداران زیادی دارند. حالا یک خودروی SUV را با بدنه سبک و موتور پیشرفته تصور کنید که می‌توان سقف یا شیشه‌های بغل آن را با پنل‌های سبک جایگزین کرد. به این ترتیب در آینده‌ای نزدیک می‌توان منتظر ورود خودروهایی با حجم بار و فضای یک کامیون و سبکی و راحتی یک سواری بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.