تحلیل بازار

تلفن همراه

January 25, 2015
9:34 یکشنبه، 5ام بهمنماه 1393
کد خبر: 66909

چرا گوشی موبایل در بازار قیمت ثابت ندارد

اگر برای خرید گوشی، گذرتان به مراکز خرید افتاده باشد، حتما پس از ارزیابی قیمت‌ چند مدل گوشی از فروشگاه‌های مختلف، برای‌تان این سوال پیش آمده که چرا قیمت‌ها در بازار گوشی تلفن همراه آنقدر متغیر است و نمی‌توان یک کالا را با یک نرخ ثابت تهیه کرد، چرا هر فروشگاهی قیمتی متفاوت از یک مدل گوشی ارایه می‌دهد و چرا قیمت گوشی‌های گارانتی‌دار و بدون گارانتی متفاوت است؟ اگر اجاره‌ سرسام‌آور فروشگاه‌های بزرگ‌ترین مرکز خرید گوشی در تهران را در نظر نگیریم و از اتفاقاتی که در پی بی‌قانونی در بازار موبایل می‌افتد چشم‌پوشی کنیم که هر کدام به نوبه خود روی قیمت گوشی‌های موبایل تاثیر گذار است، موارد بی‌شمار دیگری وجود دارند که باعث تنوع قیمت در بازار موبایل می‌شود.
 
 
حتما درباره بازار 80 درصدی قاچاق گوشی هم شنیده‌اید که روی قیمت گوشی‌ بی‌تاثیر نیست؛ البته در این گزارش قصد نداریم به موضوع قاچاق بپردازیم. 
اختلاف قیمت گوشی‌های گارانتی‌دار و بدون گارانتی گاهی آنقدر زیاد است که سوال بزرگی در ذهن ایجاد می‌شود و گاهی اختلاف قیمت گوشی‌های گارانتی دار و بدون گارانتی تا 200 هزار تومان هم می‌رسد.
در برخی از برندها گوشی‌هایی که از مبادی قانونی وارد کشور می‌شود، با گارانتی و وارنتی اینترنشنال تولیدکننده در اختیار وارد کننده قرار می‌گیرد و غیر از هزینه کمی بابت چاپ کارت گارانتی، هزینه دیگری در بر ندارد.
اما گاهی نام یک شرکت گارانتی کننده در بازار شهرت پیدا می‌کند و این باعث سوءاستفاده فروشندگان و دریافت هزینه بیشتر از مشتری می‌شود. از سوی دیگر، مشتریان هم معمولا هنگام خرید اختلاف قیمت مثلا 50 تا 100 هزار تومانی در یک گوشی بالای 2 میلیون تومانی را در نظر نمی‌گیرند و برای‌شان مهم نیست.
اما در برخی از برندها که گارانتی اینترنشنال وجود ندارد، شرکت گارانتی کننده خود اقدام به ارایه سرویس برای خریداران می‌کند که معمولا اجناس مورد نیاز برای تعمیر یا تعویض گوشی‌های مرجوعی را از بازار داخل تهیه می‌کند، بنابراین لازم است هزینه‌ای روی مبلغ اصلی گوشی برای گارانتی اضافه کنند که البته برخی از شرکت‌ها این هزینه را به شکل غیرمنطقی بسیار بالا می‌برند و معمولا این مبلغ برابر 20 تا 30 درصد قیمت گوشی است. بنابراین قیمت گوشی آنقدر بالا می‌رود که خریدار ترجیح دهد گوشی مورد نظر خود را به دلیل اختلاف قیمت، به شکل بدون گارانتی خریداری کند.
 البته جالب است بدانید که بسیاری از خدماتی که مد نظر مشتری است در مدت زمان تعیین شده مشمول گارانتی نمی‌شود. مثلا گوشی‌های ضد آب معمولا در صورت آسیب دیدن در اثر آب خوردگی مشمول گارانتی تعویض یا تعمیر نمی‌شوند.
اما برخی از برندها که تعدادشان معدود و انگشت شمار است، همه گوشی‌های‌شان به شکل گارانتی‌دار وارد بازار می‌شود و تقریبا نمی‌توان هیچ تفاوت قیمتی از این برند در بازار یافت زیرا همه گوشی‌ها از طریق تنها نمایندگی این شرکت در بازار عرضه می‌شوند و تقریبا قیمتی ثابت و یکسان دارند.
در این راستا ارایه کارت طلایی هم برای برخی از شرکت‌ها به منبع درآمد خوبی تبدیل شده است. معمولا شرکت‌ها با تبلیغات بسیاری اقدام به ارایه کارت گارانتی طلایی می‌کنند این کارت طلایی معمولا با قیمتی عجیب روی گوشی‌ها اعمال 
می‌شود و فروشنده خریدار را مجاب می‌کند که اگر گوشی کارت طلایی نداشته باشد، مشکلات بسیاری برایش به وجود
خواهد آمد. 
این کارت شامل یک ماه خدمات تعویض یا تعمیر می‌شود که معمولا در طول یک ماه خیلی کم اتفاق می‌افتد یک گوشی آسیب جدی ببیند و نیاز به تعمیر یا تعویض داشته باشد و فرقی با گارانتی اصلی گوشی ندارد، زیرا در مدت زمان مثلا یک سالی که گوشی مشمول گارانتی است شرکت گارانتی کننده موظف به ارایه خدمات است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.