January 25, 2015
11:16 یکشنبه، 5ام بهمنماه 1393
کد خبر: 66920

پیشنهاد وزیر ICT برای تغییر تعرفه بسته‌های اینترنتی/ واردات پهنای باند آزاد شد

وزیر ارتباطات از آزاد شدن واردات پهنای باند اینترنت خبر داده و از استقبال وزارت ارتباطات از ورود بخش خصوصی به این عرصه خبر داد.
 
محمود واعظی با اعلام این خبر گفت: برای واردات پهنای مناقصه برگزار می‌کنیم و اکنون نیز دو مناقصه داریم که خوشحال می‌شویم شرکت‌های اینترنتی وارد آنها شوند.
 
وی در ادامه با اشاره به گران تمام شدن پهنای باند در ایران و قیمت نجومی هر خط STM1 برای مصرف کنندگان که 40 میلیون تومان تمام می‌شود اما خود وزارت ارتباطات آن را 800 تا هزار دلار می‌خرد، اظهار کرد: البته قیمت STM1 بسته به مسیر و و شرایط خریداری متفاوت است و گاه ممکن است هزینه خرید پهنای باند حدود سه هزار دلار تمام ‌شود.
 
او افزود: برای خرید پهنای باند مناقصه می‌گذاریم و اکنون نیز دو مناقصه در این زمینه داریم که لینک مربوط به اروپا باز شده و تمامی شرکت‌های ایرانی که قادر فعالیت در این بخش هستند می‌توانند ورود کنند.
 
حل اختلالات موبایلی به اسفند موکول شد
 
واعظی در بخش دیگری از صحبتهای خود نیز به بحث اختلالات موبایلی و ایجاد آنها به دلیل ورود به نسل های بالاتر ارتباطی اشاره و حل این اختلالات را این بار به اسفند ماه موکول کرد.
 
وزیر ارتباطات درباره تغییر تعرفه‌های بسته‌های اینترنتی یکی از اپراتورها نیز با اشتباه دانستن این طرح و تلاش اپراتور برای اصلاح آن با ارائه بسته‌های جدید، اظهار کرد: در تمام دنیا شرایط این گونه است که اپراتورها قیمت بسته‌های خود را براساس شرایط رقابتی بازار تعیین می‌کنند. اکنون از میان سه اپراتور فعال بازار دو اپراتور تعرفه بسته‌های خود را تغییری نداده است که از این میان یکی از این اپراتورها، اپراتور قالب کشور به‌شمار می‌رود.
 
وی ادامه داد: حال ممکن است عده‌ای همچنان مشترک اپراتوری باشند که تعرفه برخی بسته‌های خود را تغییر داده، اما این افراد می‌توانند از بسته‌های دیگر استفاده کرده و یا در صورتی که حجم بالایی دیتا مصرف می‌کنند اپراتور خود را جابه‌جا کنند.
 
وی که شامگاه گذشته در یک بخش خبری صدا‌وسیما حضور داشت، در ادامه‌ی صحبت‌های خود به همکاری‌های مجلس در سال قبل اشاره و عنوان کرد: در سال گذشته مجلس همت و عنایت خوبی به ict کشور نشان داد. اکنون دنیا به سرعت بر روی این صنعت سرمایه‌گذاری‌های بالا انجام می‌دهد و ما هم براساس چشم‌انداز 20 ساله قرار بود در این حوزه در منطقه رتبه‌ی دوم را داشته باشیم. من نمی‌خواهم به گذشته برگردم اما به دلایل مختلف خیلی عقب افتاده‌ایم.
 
بودجه 2000 میلیاردی هم به طرحهای وزارت ارتباطات نمی‌رسد
 
این عضو کابینه دولت یازدهم در ادامه‌ی صحبت‌های خود اظهار کرد: در سال گذشته هم بودجه‌ای که به دستمان رسید بخشی از آن صرف هزینه‌های جاری شد اما در نهایت تصمیم بسیار مهم مجلس باعث شد که در آینده جهشی در این حوزه را شاهد باشیم.
 
وزیر ارتباطات همچنین عنوان کرد: ما در زمینه‌ بودجه امسال هم این بحث را داشتیم که پیش از رسیدن فصل سرما بودجه کلیه‌ی استان‌ها در اولویت قرار بگیرد، اما ما نیز مانند تمام دستگاه‌های کشور در شش ماه اول بودجه چندانی دریافت نکردیم و به همین دلیل بلافاصله پس از دریافت ابلاغ بودجه 300 میلیارد تومانی که در بخش اول واریز شد کار را آغاز کردیم.
 
واعظی همچنین اظهار کرد: اکنون در مدتی کوتاه از حدود 2000 میلیارد تومان بودجه ارتباطات حدود 600 میلیارد تومان آن هزینه شده و برای بقیه این بودجه نیز برنامه‌ریزی شده است و حتی براساس برنامه‌هایی که ما در این وزارتخانه داریم می‌توان گفت که همین بودجه هم برای فعالیت‌های ما کم خواهد بود.
 
وی در عین حال اظهار امیدواری کرد: با توجه به تلاش‌های صورت گرفته در دو مقطع زمانی در اواخر سال جاری و اواسط سال آینده گشایشی در حوزه ارتباطات فناوری کشور صورت بگیرد.
 
بودجه 1230 میلیاردی شبکه ملی اطلاعات
 
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود به ارائه‌ی توضیحاتی درباره‌ی شبکه ملی اطلاعات پرداخت و عنوان کرد: دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات جزو اولویت‌های ماست و دلیل این‌که سال گذشته بودجه بیشتری از دولت خواستیم آن است که در این زمینه هیچ کاری نشده بود. اکنون نیز ما امیدواریم تا پایان امسال سازمان مدیریت بودجه 1230 میلیارد تومانی را پرداخت کند که در این صورت برای سال آینده ما نیاز به بودجه کمتری خواهیم داشت.
 
واعظی در عین حال تاکید کرد: برای رونق حوزه فاوا لازم است علاوه بر دولت بخش خصوصی وارد سرمایه‌گذاری شود و حدود سه تا چهار برابر بخش دولتی توسط بخش خصوصی سرمایه‌گذاری انجام شود.
 
وی ادامه داد: برنامه‌ جدی ما آن است که دولت تصدی‌گری را کاهش دهد. بر همین اساس ما باید کمک کنیم که بخش خصوصی وارد این حوزه شود و ما تنها در حوزه‌هایی مانند فیبر نوری که ممکن است در کوتاه مدت بازدهی اقتصادی نداشته باشد به فعالیت بپردازیم.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: اکنون به عنوان مثال سرمایه‌گذاری در شبکه فیبر نوری به گونه‌ای است که ممکن است 20 تا 25 سال زمان ببرد تا نتیجه سرمایه‌گذاری حاصل شود که این موضوع برای بخش خصوصی توجیه اقتصادی ندارد.
 
وی همچنین یادآور شد: ما در واقع پلی میان مردم و بخش خصوصی هستیم و باید تلاش کنیم نه حقی از مردم ضایع شود و نه سرمایه‌گذاری بخش خصوصی دچار مشکل شود.
 
داستان انحلال سازمان فضایی از چه قرار است؟
 
واعظی در ادامه‌ی صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که در خصوص انحلال سازمان فضایی مطرح شده بود، اظهار کرد: خبر انحلال سازمان فضایی به هیچ وجه درست نیست و این سازمان با قوت همه کارهای خود را ادامه می‌دهد. البته شورای عالی اداری تصمیم گرفته است بحث سیاست‌گذاری، نظارت و برنامه‌ریزی در ریاست جمهوری بماند و کلیه‌ی امور اجرایی به وزارت ارتباطات محول شود.
 
فرهنگسازی در برابر شبکه های موبایلی
 
وزیر ارتباطات درباره اخبار مطرح شده در زمینه‌ی فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی موبایلی نیز اظهار کرد: زمانی که ابزار جدیدی وارد کشور می‌شود ما وظیفه فرهنگ‌سازی را برعهده داریم و باید در این زمینه مضرات آن وسیله تکنولوژی را برای خانواده‌ها تشریح کنیم تا مانند بسیاری از لوازمی که مردم در منزل خود مورد استفاده قرار می‌دهند از این موارد هم استفاده نادرستی صورت نگیرد.
 
واعظی در ادامه افزود: اکنون خواهش من از مردم این است که از شبکه‌ها و اینترنت به شکل درستی استفاده کنند از سوی دیگر بهتر است که مردم از شبکه‌هایی استفاده کنند که میزبانی آنها در داخل کشور صورت بگیرد، چرا که شبکه‌هایی که در خارج از کشور میزبانی می‌شوند می‌توانند تمام اطلاعات ما را به دست بیگانگان بدهند و آنها براساس این اطلاعات به رفتارشناسی بپردازند.
 
وی همچنین یادآور شد: مدتی است برای طراحی شبکه‌های ارتباطی داخلی از دانشگاه‌های کشور و فعالان بخش خصوصی دعوت کرده‌ایم تا با طراحی نرم‌افزار‌های مناسب شرایطی ایجاد شود که مردم به راحتی به شبکه‌های اجتماعی موبایلی دسترسی داشته باشند.
 
1400 میلیارد بودجه معطل
 
بهروز نعمتی – عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس – نیز در این برنامه به ارائه توضیحاتی پرداخته و در خصوص بودجه وزارت ارتباطات اظهار کرد: با بودجه‌ای که برای این وزارتخانه در نظر گرفته‌ شده توقع ما آن است که بتوانیم بخشی از فاصله را پر کنیم. من اکنون فکر می‌کنم اگرچه در وزارت ارتباطات حدود 600 میلیارد تومان از بودجه در حال مصرف در پروژه‌های مختلف است اما هنوز 1400 میلیارد تومان حالت معطل دارد.
 
وی ادامه داد: ما برای سال گذشته پیش‌بینی حدود 4500 تومان درآمد حاصل از اعطای مجوزها و فعالیت‌هایی از این دست داشتیم که لازم است این بخش را مردم ببینند.
 
نعمتی ادامه داد: در زمینه‌ی شبکه ملی اطلاعات نیز سال گذشته حدود 1230 میلیارد تومان در اختیار وزارت ارتباطات قرار گرفت که به نظر می‌رسد هنوز بر روی این بودجه کار چندانی انجام نگرفته و استقبال خوبی از سوی وزارت ارتباطات به عمل نیامده است. برهمین اساس در سال جاری این بودجه کاهش پیدا کرده و به حدود 1000 میلیارد تومان رسید.
 
این نماینده مجلس همچنین یادآور شد: در سال گذشته حدود دو درصد از بودجه کشور به حوزه فاوا اختصاص پیدا کرد در شرایطی که در سال‌های قبل معمولا این بودجه حدود 0.7 درصد بوده است.
 
وی در بخش دیگر صحبت‌های خود به عقب‌ماندگی و ضعف دولت در اجرای پروژه دولت الکترونیک اشاره کرد و گفت: لازم است کشور به سمتی حرکت کند که دو درصد سود ناخالص ملی از طریق حوزه فاوا تامین شود.
 
این عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در بخش دیگری از صحبت‌های خود اظهار کرد: براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته قرار بر آن بود که ما به هاب منطقه تبدیل شویم.
 
نعمتی همچنین اظهار کرد: به نظر می‌رسد برای اجرای طرح‌های مختلفی که در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات مورد نیاز هستند حداقل 12 هزار میلیارد تومان بودجه لازم است که اگر قرار بر آن باشد که بخش خصوصی بخشی از این بودجه را سرمایه‌گذاری کند لازم است شرایط مناسب برای آن فراهم شود. اما اکنون به نظر می‌رسد چنین شرایطی ایجاد نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.