سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

January 26, 2015
14:08 دوشنبه، 6ام بهمنماه 1393
کد خبر: 66965

کاهش حرارت تولیدی از صفحات تلویزیون‌های LED

پژوهشگران ایرانی موفق به ساخت نانو ساختارهای کاربردی در صفحات LED تلویزیون‌ها و رایانه‌ها شدند که در کاهش حرارت تولیدی آنها موثر است.
مهدی رنجبر، یکی از محققان این طرح اهمیت بررسی نحوه‌ی ساخت این نانوذرات را بدین شرح عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین مشکلات در ساخت LED ها، افزایش حرارت و داغ شدن سیستم‌های الکتریکی و مانیتورهاست که از این رو با استفاده از نانوساختارهایی که در این طرح سنتز شده، ضمن بالا بردن توان مغناطیسی این ابزار، توان حرارتی آن‌ها نیز افزایش یافته و منجر به دیر گرم شدن پشت صفحات تلویزیون می شود.
 
وی در ادامه به سایر کاربردهای این نانوذرات اشاره کرد و افزود: نانوساختارهای کربنات استرانسیوم در ساخت LED های تلویزون و سیستم‌های رایانه و مانیتورها قابل استفاده است، اما به طور کلی این نانوساختارها با ویژگی نیمه رسانایی بسیار بالای خود، در صنایع الکترونیکی و ساخت ربات‌ها و خازن‌ها نیز قابل استفاده هستند.
 
رنجبر اظهار داشت: در این تحقیق با استفاده از بهینه سازی روش و بررسی توان و زمان انجام واکنش، نانوساختارهای میله مانند، تولید شدند که از لحاظ خواص رسانایی و نوری، تفاوت بسیار چشمگیری نسبت به سایر شکل‌های نانومتری و ابعاد غیرنانومتری این ترکیب دارند.
 
وی در ادامه افزود: در روند این مطالعات پارامترهای مختلف مانند زمان و قدرت امواج مایکروویو بر اندازه و شکل محصول مورد بررسی قرار گرفته، همچنین خواص نوری محصول نیز مطالعه شد؛ به این منظور از آزمون‌های مختلف همانند XRD، SEM، TEM و PL جهت مشخصه‌یابی محصول استفاده شده است.
 
بر اساس اعلام ستاد نانو، با توجه به خواص فیزیکی و شیمیایی منحصر به فرد مواد نانوساختار، مطالعه و استفاده از آن‌ها در چند دهه‌ی گذشته افزایش یافته است. این خواص تا حد زیادی تحت تأثیر شکل، اندازه و حال کریستالی نانومواد قرار دارد. در این میان نانوذرات کربنات استرانسیم (SrCO3) و کربنات باریم (BaCO3) مواد پرکابردی در صنایع مختلف هستند. کربنات استرانسیم به عنوان یک جزء مغناطیسی در تولید شیشه، اجزای تولید رنگ تلویزیون و رنگدانه‌ها به کار می‌رود.در این کار تحقیقاتی از روش آسان و کم هزینه‌ی استفاده از امواج ماکروویو برای ساخت نانوذرات کربنات استرانسیوم استفاده شده است.
 
نتایج این کار تحقیقاتی در مجله‌ی Journal of Industrial and Engineering Chemistry (جلد 21، شماره 1، سال 2015، صفحات 1132 تا 1136) منتشر شده و از همکاری حسن جهانگیری ، مهدی رنجبر، دانشجویان دکترای نانوشیمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، دکتر محمدعلی طاهر، عضو هیأت علمی دانشگاه شهید باهنر کرمان، و دکتر حنیف کازرونی، عضو هیأت علمی دانشگاه صنعتی امیرکبیر، حاصل شده است.
 
همچنین پژوهشگران دانشگاه شهید باهنر کرمان در طرحی مشترک با دانشگاه صنعتی امیرکبیر این طرح را پیش برده اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.