امنیت

فناوری اطلاعات

January 27, 2015
23:03 سه شنبه، 7ام بهمنماه 1393
کد خبر: 66991

حمله تند مدیر ویکی لیکس به گوگل به علت همکاری با جاسوسی های دولت آمریکا

جولیان آسانژ مدیر سایت ویکی لیکس، به علت همکاری گوگل با کاخ سفید و اعطای اطلاعات ایمیل های مربوط به ویکی لیکس به دولت این کشور به شدت از این شرکت انتقاد کرده است.
وی اظهار داشت که گوگل بعد از دو سال و نیم به اعضای ویکی لیکس خبر داده که اطلاعات ایمیل های خصوصی آنان و برخی اطلاعات دیگر را در اختیار دولت آمریکا قرار داده است.
وکلای ویکی لیکس با ارسال نامه ای برای گوگل اعلام کرده اند که آنها به علت اقدامات این شرکت آزرده خاطر و حیرت زده هستند. ظاهرا گوگل بعد از دریافت درخواست دولت فدرال برای دریافت اطلاعات همکاران ویکی لیکس هیچ مقاومتی از خود نشان نداده و تمامی این داده ها را به طور کامل در اختیار نهادهای جاسوسی آمریکا قرار داده است.
این رویه گوگل در تضاد آشکار با ادعاهای آن در مورد تلاش برای حفاظت از حریم شخصی کاربران استو البته پیش از این ادوارد اسنودن ، پیمانکار سابق آژانس امنیت ملی آمریکا جزییات تکان دهنده ای از همکاری های اطلاعاتی گوگل، مایکروسافت، اپل، یاهو، فیس بوک و …. با نهادهای اطلاعاتی آمریکا را افشا نموده بود.
وکلای ویکی لیکس در نامه خود افزوده اند اگر چه برای اطلاع رسانی به کاربرانی که اطلاعاتشان توسط گوگل افشا شده هنوز بسیار دیر است، اما گوگل باید هم جزییات اطلاعاتی را که به دولت داده به طور کامل افشا کند و هم باید توضیح دهد که چرا این مساله را بعد از دو سال و نیم افشا نموده است.
سایت ویکی لیکس در سال 2010 تاسیس شده و از آن زمان تاکنون در حال افشای اسناد محرمانه دولت آمریکا و از جمله تبادلات دیپلماتیک است. گوگل در 23 دسامبر سال 2014 به همکاران ویکی لیکس اطلاع داد که حدود دو سال و نیم قبل تمامی محتوای ایمیل های آنان، اطلاعات مشترکان جیمیل، متادیتا و دیگر محتوای موجود را در اختیار نهادهای اطلاعاتی و جاسوسی آمریکا قرار داده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.