رگولاتوری

January 27, 2015
23:06 سه شنبه، 7ام بهمنماه 1393
کد خبر: 66992

الزام بخش صنعت و تجارت به ارائه اطلاعات قابل عرضه به صورت الکترونیکی تا پایان بهمن

هر کدام از دستگاه‌های زیرمجموعه خوشه صنعت و تجارت موظف شدند اطلاعات مورد نیاز و همچنین اطلاعات قابل عرضه خود در راستای ارائه خدمات الکترونیکی را تا پایان ماه جاری ارائه کنند.
در نخستین جلسه کارگروه دولت الکترونیکی، خوشه صنعت و تجارت که با حضور معاون وزیر صنعت، دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات، مدیر عامل سازمان حمایت از مصرف کننده و دبیرکمیسیون توسعه دولت الکترونیکی و اعضای کارگروه خوشه صنعت و تجارت برگزار شد، هماهنگی فعالیت های توسعه خدمات الکترونیکی در سطح خوشه و جلوگیری از موازی کاری مورد تاکید قرار گرفت.
بر اساس مصوبه این کارگروه، هر کدام از دستگاه های زیرمجموعه خوشه صنعت و تجارت موظف شدند اطلاعات مورد نیاز و همچنین اطلاعات قابل عرضه خود در راستای ارائه خدمات الکترونیکی را به صورت کلی شامل عناوین مربوط به دستگاه مبدا و مقصد را ارائه کنند.
همچنین مقرر شد تا شناسنامه خدمات الکترونیکی اعضای کارگروه با رویکرد یکسان سازی فرآیند ارائه خدمات تا پایان سال جاری به دبیرخانه این کارگروه که در وزارت صنعت، معدن و تجارت ارائه شود.
بر اساس این گزارش، نصراله جهانگرد دبیر شورای عالی فناوری اطلاعات کشور نیز در این جلسه با بیان این مطلب که دولت الکترونیکی مبتنی بر سرویس طراحی شده نه بر پایه ساختارها و فرآیندها تاکید کرد: در کشور ما، فناوری اطلاعات علاوه بر مکانیزاسیون سیستم ها، نقش تغییر ساز و کارهای ناکارآمد را نیز برعهده دارد و نقش محوری آن ایجاد تحول در نظام اداری است.
وی تعامل پذیری میان دستگاه ها را از جمله راهکارهای عملیاتی شدن دولت الکترونیکی و پیاده سازی خدمات الکترونیکی دانست و تصریح کرد: دستگاه ها در چارچوب اختیارات قانونی و حفظ استقلال خود، داده های مورد نیاز سرویس هایی که ارائه می دهند را به اشتراک خواهند گذاشت.
در ادامه این جلسه باقری اصل، دبیر کمیسیون توسعه دولت الکترونیکی نیز در این نشست با اشاره به خوشه های خدمتی تعریف شده گفت: در حال حاضر کارگروه پنج خوشه فعال و اقدام های اجرایی برای دستیابی به اهداف مشخص شده آغاز شده است.
وی ادامه داد: در همین راستا در حوزه سلامت، 100 سرویس بین دستگاهی در حوزه سلامت احصاء شده و برنامه ریزی برای پیاده سازی آن ها تدوین شده است.
وی احصاء خدمات و تبادل اطلاعات مورد نیاز میان دستگاه ها را از مهمترین اقدام ها در این بخش عنوان و ادامه داد: خوشه صنعت و تجارت یکی از بزرگترین خوشه ها است که با مشارکت 31 دستگاه تشکیل و اهمیت بسیار بالایی در ارائه سرویس ها و خدمات به کاربران نهایی را برعهده دارد.
وی ادامه داد: بر اساس تعریف قانون برنامه چهارم شبکه ملی اطلاعات، یک شبکه مبتنی بر IP است که در آن امکان ایجاد شبکه های دستگاهی وجود دارد و بر همین اساس تا کنون شبکه های مختلفی نظیر شبکه سلامت، آموزش و پرورش و غیره ایجاد شده که این شبکه ها ذیل IX (مراکز تبادل اطلاعات) خوشه ها قرار خواهند گرفت.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.