بازار سرمایه

January 28, 2015
10:16 چهارشنبه، 8ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67002

جوان ۲۹ ساله‏ ای که BOX را به بورس برد

شرکت خدمات‌دهنده خدمات رایانش ابری BOX سرانجام به بورس قدم گذاشت و ارزش آن تا ۷۰ درصد بالا رفت. 
شرکت BOX با قیمت ۲۰ دلار به ازای هر سهم وارد بورس شد اما این قیمت به ۱۴ دلار رسید و حالا روی 78/23 دلار ثابت شده است. یکی از مهم‌ترین شرکت‌های عرصه رایانش ابری  است که در سال ۲۰۰۵ تاسیس شد و خیلی زود با جذب سرمایه‏گذاران ارزش خود را به ۵۶۴ میلیون دلار رساند و پیش از حضور در بورس ارزش آن چیزی حدود 4/2 میلیارد دلار بود. مدیرعامل کاریزماتیک و جوان این شرکت Aaron Levie راه طولانی را برای رسیدن به چنین نقطه‏ای طی کرده است. Levie یک کارآفرین زاده شد در حالی که هم‌سن و سالانش مشغول اسکیت‏بازی و بازی‏های ویدئویی بودند، او و تعدادی از دوستان کودکی‏اش در حال راه‏اندازی استارت‏آپ‏هایی در عرصه تکنولوژی بودند. او تنها در دوران نوجوانی بیش از ۱۵ شرکت را به راه انداخت. در دوران دانشجویی او شرکت ذخیره‌سازی آنلاین BOX را به همراه یکی از دوستان کودکی‏اش به نام Dylan Smith به راه انداخت و از آن زمان که تمرکزش را روی این شرکت گذاشت تا به امروز دیگر به عقب بازنگشت. 
او در سال ۲۰۱۳ در مصاحبه‏ای با فوربس گفت: من الان در نقطه‏ای از زندگی هستم که در دوازده سالگی رویایش را داشتم. در آن زمان هیچ کار دیگری مرا جذب نمی‏کرد و تنها به این فکر می‌کردم که یک شرکت بزرگ به راه بیندازم و اکنون اینگونه شده است. 
ایده BOX چیزی ورای به اشتراک گذاشتن فایل‏های شخصی بود هرچند BOX در همین زمینه هم فعالیت‏های زیادی را انجام داد ازجمله ارائه رایگان فضای به اشتراک‌گذاری فایل برای برخی مشتریان برندهای موبایل که بعدا این را به مشترکان عادی هم تعمیم داد. باکس تصمیم گرفت روی پلت‏فرم‏های رایانش ابری سازمانی هم کار کند و آخرین تحقیقات نشان می‏دهد در حال حاضر ۹۹ درصد از ۵۰۰ شرکت برتر به انتخاب مجله Fortune از باکس استفاده می‏کنند و به همین جهت تعداد مشترکان BOX حالا به بیش از ۲۰ میلیون نفر کاربر در سراسر جهان رسیده است.
 
پردرآمد و پرهزینه 
یک سال قبل وقتی BOX نخستین گزارش‏های مالی‏اش را برای آماده شدن به بورس منتشر کرد، میزان هزینه‏های آن، بازار را شوک‌زده کرد. هرچند بخش قابل‌توجه درآمدهای شرکت باکس ناشی از مشتریان بزرگتر و سرویس‏های enterprises بود که طی این سال‏ها به سرعت به سراغ شرکت‏هایی چون باکس آمده بودند اما میزان هزینه‏های این شرکت نیز بسیار بالا بود. بازار رایانش ابری در همین زمان یکی از روبه رشدترین بازارها و دارای رقبای گسترده‏ و مشهوری از قبیل DropBox، گوگل، اپل و مایکروسافت است. همین فضای بسیار رو به رشد و متغیر باعث شد که شرکت BOX چندین‌بار ورود به بورس را به تاخیر بیندازد. اما چرا BOX در مقایسه با شرکت‏های مشابه خود چنین هزینه‌ای می‏کند؟ مدیرعامل این شرکت می‏گوید: وقتی شرکت Salesforce بازار CRM را در دست گرفت، هیچ شرکتی حاکمیت این بازار را در اختیار نداشت و شرکت‏های موجود در این عرصه هم از غول‏های صنعت تکنولوژی نبودند اما زمانی که ما به این تجارت قدم گذاشتیم شرکت‏هایی چون IBM، EMC و مایکروسافت و حتی چندین رقیب بزرگ در آن حضور داشتند. 
Levie می‏گوید: ما در این مسابقه خود را ملزم به بودن در بالای جدول می‏دانیم و برای این منظور باید عوامل جذاب رقابتی بیشتری در مقایسه با رقبا روی میز بگذاریم.
باکس هنوز هم در حال هزینه کردن زیادی از جیب است و به نظر نمی‏آید بخواهد جلوی گسترش خود و در مقابل هزینه بیشتر را در این وضعیت بگیرد. چنین مدل مالی احتمالا چندان از نظر سرمایه‏گذاران جذاب نیست و این بزرگترین ریسک برای Levie و بیش از هزار نفر از کارکنان این شرکت در سیلیکون ولی، آستین، لندن، توکیو و پاریس است، اما واقعیت این است آنها عاشق BOX هستند. Levie می‏گوید: مدل درآمدی بر اساس حق عضویت متفاوت از مدل درآمدی است که امروزه بسیاری از شرکت‌ها به طور سالانه می‏توانند از بازار و مشتریانشان تخمین بزنند. ما همین الان حاشیه سود ۸۰ درصدی داریم و این در حالی اتفاق افتاده که ما در فروش و مارکتینگ روی مشتریانی سرمایه‏گذاری کرده‏ایم که سود ناشی از آنها در یک دوره کاری یکساله قابل مقایسه نیست.
 Levie اما حالا شادمانه به تجارتی می‏نگرد که خود از آغاز با آن همراه بوده و می‏گوید: روزی که رویای کودکی شما به تحقق بپیوندد قطعا روز خوبی برای شما است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.