سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

January 28, 2015
10:54 چهارشنبه، 8ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67010

مرورگر اسپارتان از افزونه‌ها پشتیبانی خواهد کرد

مایکروسافت رسما تأیید کرده که امکان پشتیبانی از افزونه‌ها را به مرورگر اسپارتان اضافه خواهد کرد.
 
مایکروسافت قصد دارد امکان پشتیبانی از افزونه‌ها را به مرورگر جانشین اینترنت اکسپلورر اضافه کند. 
 
مرورگر جدید مایکروسافت که هم اکنون با نام رمز اسپارتان شناخته می‌شود، به عنوان بخشی از ویندوز 10 و برای انواع دستگاه‌های پی‌سی، تبلت و موبایل‌ها ارائه خواهد شد. هنوز جزئیات این پشتیبانی مشخص نیست، اما تیم توسعه اسپارتان در توییتر تأیید کرده‌اند که در حال کار بر روی پشتیبانی این مرورگر از افزونه‌ها هستند.
 
اینترنت اکسپلورر 11 از افزونه‌ها پشتیبانی می‌کند، اما این پشتیبانی مشابه با پشتیبانی ارائه شده در مرورگرهای کروم و فایرفاکس نیست و در عین حال محبوبیت کمتری نیز نسبت به مرورگرهای ذکر شده دارد.
 
تام وارن نویسنده مشهور The Verge می‌گوید که مایکروسافت هم اکنون روش‌هایی را برای آسان‌سازی ارائه افزونه‌های کروم برای اسپارتان بررسی می‌کند. وبسایت Neowin نیز مدتی قبل خبر داده بود که شباهت کدهای جاوای مرورگر کروم با کدهای به دست آمده در بخشی از ویندوز 10 نشان از شباهت بسیار افزونه‌های کروم و مرورگر آینده مایکروسافت است.
 
اینترنت اکسپلورر سالهاست که از عدم پشتیبانی افزونه‌ها رنج می‌برد و مایکروسافت تا امروز از تکنولوژی ActiveX خود برای افزایش عملکرد مرورگرش استفاده کرده است. پشتیبانی از افزونه‌ها در مرورگر جدید مایکروسافت می‌تواند به معنای پایانی برای اینترنت اکسپلورر تفسیر شود؛ هر چند گفته می‌شود که ویندوز 10 به همراه هر دو مرورگر اینترنت اکسپلورر و اسپارتان عرضه می‌شوند. 
 
مرورگر اسپارتان از موتور رندر جدیدی موسوم به Edge بهره می‌برد که مشابه با موتور Trident اینترنت اکسپلورر 11 است، اما بهینه‌سازی‌هایی متنوعی را به خود دیده است.
 
هنوز ابهامات بسیاری در مورد عملکرد مرورگر جدید اسپارتان وجود دارد، اما مایکروسافت در مراسم 21 ژانویه ویندوز 10 از ارائه امکاناتی چون کرتانا و حاشیه‌نویسی در صفحات برای مرورگر خود خبر داد. هنوز مشخص نیست که آیا این مرورگر برای کاربران ویندوز 7 و 8.1 نیز ارائه خواهد شد یا تنها کاربران ویندوز 10 از آن بهره‌مند خواهند بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.