تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

January 28, 2015
11:07 چهارشنبه، 8ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67015

آینده در دست گوگل و فیسبوک است نه چاه‌ نفت

معاون علمی رییس‌جمهور گفت: ۲۰ سال پیش، چاه‌های نفتی حرف اول را در دنیا می‌زدند اما نه تنها امروز، که آینده در دست شرکت‌های اندیشه محور چون گوگل، مایکروسافت و فیس‌بوک است.
 
سورنا ستاری‌فر با بیان اینکه ما یک مشکل فرهنگی جدی داریم، گفت: این مشکل به نفت و اخلاق نفتی برمی‌گردد. پول حاصل از نفت در جیب ماست، پس دغدغه توجه به صادرات غیرنفتی و پرورش فکر و اندیشه را نداریم. این مسئله بلای جان ما شده است. ما دانشگاه نفتی داریم که تمام پول خود را از دولت می‌گیرد تا فارغ‌التحصیلان آن، کارمندان دولت شوند. این همان چیزی است که در اقتصاد به عنوان «نفرین منابع» می‌شناسیم.
وی افزود: ما مدیران نفتی فکر می‌کنیم اگر پست‌مان را از دست دهیم، می‌میریم. این شرایط زندگی کردن در کشوری است که مغز پایه اقتصاد نباشد و آدم‌ها به درآمد حاصله از فروش نفت فکر کنند، در نتیجه نوآوری‌های خود را از دست می‌دهند و بچه‌هایی تربیت می‌کنند که کارمند دولت باشند، به جای آنکه به کارآفرینی بپردازند.
معاون علمی رییس‌جمهور گفت: مگر ۲۰۰ سال پیش فناوری ما چطور منتقل می‌شد؟ مگر نه اینکه از روش سینه به سینه و استاد ـ شاگردی استفاده می‌کردیم. حالا این روش کمرنگ شده و هیچ مکانیسم روشنی برای انتقال فناوری وجود ندارد.
وی با بیان اینکه ۲۰ سال پیش شرکت‌های نفتی حرف اول را در سطح دنیا مطرح می‌کرده‌اند و حالا موسساتی چون گوگل، مایکروسافت و فیسبوک، گفت: این موسسات فکر دارند، مغز دارند؛ اینها آینده‌ای است که ما باید به آن نگاه کنیم. آینده ما در چاه نفتی نیست. اشتغال فارغ‌التحصیلان در همه رشته‌های علوم انسانی اهمیت دارد. ما در معاونت علمی ریاست جمهوری یک ستاد فناوری تاسیس کرده‌ایم که در زمینه تجاری‌سازی علوم انسانی از پویا نمایی، بازی یارانه‌ای و صنایع دستی فعالیت می‌کنند.
معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: تا چند هفته آینده سود تسهیلات بالای سه میلیارد ریال صندوق نوآوری وشکوفایی که به صورت قرض الحسنه به شرکت‌های دانش بنیان ارایه می‌شود، کاهش می یابد.
وی افزود: صندوق نوآوری و شکوفایی تسهیلات زیر یک میلیارد ریال را بسیار آسان‌تر از گذشته ارایه می‌کند و این یکی از انتقاداتی است که به این صندوق وارد می‌کنند.
وی با بیان این که بزرگترین مشکل شرکت های دانش بنیان نبود تقاضاست گفت: باید تقاضا را با معرفی محصولات و توانمندی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان به شرکت‌های بزرگ، مجموعه‌ها و سایر ارگان‌ها حل کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.