بازار سرمایه

January 28, 2015
11:19 چهارشنبه، 8ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67017

قاچاق بازار را قبضه می‌کند

افزایش 4 درصدی حقوق ورودی 69 قلم از کالاهای حوزه آی‌تی و دیجیتال به ویژه آن دسته که عنوان فرهنگی را یدک می‌کشند موجب اعتراض واردکنندگان این کالاها شده و بحث داغ این روزهای حوزه آی‌تی و دیجیتال است.
 
 
در این بین واردکنندگان کالاهایی که استفاده آموزشی دارند بیش از سایرین از واکنش بازار نسبت به این موضوع هراس دارند و می‌گویند: کالاهایی که استفاده آموزشی دارند نیاز اساسی هستند و باید با توجه استفاده این کالاها در مدارس و موسسات آموزشی زمینه برای ورود آنها به کشور هموار شود؛ نه اینکه هر از چندگاهی به بهانه‌های گوناگون در مقابل واردات این کالا مانع ایجاد شود.ابطحی، واردکننده ویدئوپروژکتور آموزشی، تخته‌های هوشمند و قلم‌های نوری در این زمینه می‌گوید: رشد حقوق ورودی دستگاه‌های ویدئو پروژکتور به کاهش حجم واردات از مبادی رسمی منجر شده و با توجه به نیاز بازار به این کالاها قاچاق رشد می‌کند.
وی می‌افزاید: این در حالی است که در سال‌های گذشته ارگان‌ و سازمان‌های مسوول در کنار شرکت‌های عرضه‌کننده تلاش بسیاری برای مقابله با قاچاق کرده و در یکی دوسال اخیر نتایج مطلوبی حاصل شد. اما حالا با اتخاذ تصمیم‌های وارداتی جدید گویا دوباره باید با این پدیده شوم مواجه شویم.
یکی دیگر از فعالان بازار تجهیزات دیجیتال هم در این باره می‌گوید: بر اساس قانون کالاهای فرهنگی از مالیات معاف هستند و این سوال نزد واردکنندگان کالاهای فرهنگی وجود دارد که چرا باید در حالیکه از پرداخت مالیات معاف هستیم مبلغی اضافه به عنوان تعرفه واردات و یا مالیات به وزارت ارشاد بپردازیم؟
این فعال بازار می‌افزاید: از سوی دیگر قرارگیری برخی از کالاها در ردیف فرهنگی‌ها منطقی نیست و افراد تصمیم‌گیر تمام کالاهایی که به نوعی ممکن است افراد از انها برای کسب اطلاعات از سایت‌ها استفاده کنند را در ردیف فرهنگی‌ها قرار داده‌اند.
رییس کمیسیون سخت افزار نظام صنفی رایانه‌ای نیز در واکنش به رده بندی کالاها به خبرگزاری فارس گفت: در لیست 69 کالای فرهنگی که برای اخذ 4 درصد عوارض به گمرک ایران اعلام شده، ردیف تعرفه دیتاپروژکتورهای آموزشی نیز درج شده که احتمالا با پروژکتورهای سینمایی جابجا شده است.
حسین غروی رام افزود: این کالا استفاده عام و فرهنگی ندارد و بیشتر یک کالا با کاربری آموزشی است و عمدتا در محیط های آموزشی از قبیل کلاس های آموزش و پرورش، دانشگاه ها و آموزشگاه های فنی-حرفه ای مورد استفاده قرار می‌گیرد و جدا از گروه پروژکتور های سینمایی است.  رییس کمیسیون سخت افزار سازمان نظام صنفی رایانه ای افزود: بدون شک اضافه شدن عوارض 4 درصد جدید در کنار  4 درصد حقوق گمرکی و بعلاوه مالیات بر ارزش افزوده، سبب افزایش قاچاق این کالا خواهد شد و نه فقط دولت به حق و حقوق قانونی خود نخواهد رسید بلکه آنچه را هم که دریافت می کرد بر خلاف انتظار و هدفش از دست خواهد داد. به گفته وی، با افزایش عوارض این کالا در واقع بار مالی جدیدی برای وزارتخانه محرومی چون آموزش و پرورش و مراکز آموزشی کشور ایجاد می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.