بازار سرمایه

January 29, 2015
10:05 پنجشنبه، 9ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67044

تلاش ایران و ترکیه برای 30 میلیارد دلار ارتباط تجاری

وزیر ارتباطات از رسیدن حجم مبادلات ایران و ترکیه به 15 میلیارد دلار خبر داد و گفت: در حال حاضر دو کشور برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری‌های متعددی برای رساندن این رقم به 30 میلیارد دلار انجام داده‌اند.
 
محمود واعظی شامگاه گذشته میزبان وزیر صنعت، علوم و تکنولوژی ترکیه بود و در قالب دیداری کوتاه به بررسی راهکارهای لازم جهت همکاری‌های اقتصادی بیشتر دو کشور پرداخت.
 
وی که مسئولیت کمیسیون اقتصادی ایران و ترکیه را برعهده دارد پس از این دیدار به همراه وزیر ترکیه در جمع خبرنگاران حضور یافته و به ارائه توضیحاتی در این خصوص پرداخت.
 
واعظی در این زمینه عنوان کرد: از این که روابط دو کشور در زمینه‌های سیاسی، منطقه‌ای، بین‌الملل و اقتصادی در حال گسترش است خرسندیم و صحبت‌های مختلفی نیز درباره گسترش همکاری‌های بانکی، گمرکی و فعال‌تر شدن بخش خصوصی دو کشور جهت سرمایه‌گذاری در کشور دیگر در دست اقدام است.
 
وی همچنین به همکاری‌های صنعتی به عنوان یکی از موارد مورد بحث میان دو کشور اشاره کرد و گفت: در حال بررسی هستیم که در یک نقطه مناسب در دو سوی مرز دو شهرک صنعتی ایجاد شود تا سرمایه‌گذاران بتوانند با امتیازات ویژه به سرمایه‌گذاری در آنها بپردازند.
 
واعظی اظهار کرد: در صحبتهای صورت گرفته دو کشور توافق کرده‌اند در زمینه‌های علمی و فناوری نیز همکاری‌های مختلفی به ویژه در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات، حوزه فضایی و ماهواره‌ای با یکدیگر داشته باشند.
 
واعظی در ادامه صحبتهای خود از سفر قریب‌الوقوع نخست وزیر ترکیه به ایران خبر داد و در عین حال یادآور شد: در هفته‌های آتی وزرای متعددی از ایران به ترکیه و از ترکیه به ایران سفر خواهند کرد تا مذاکرات بیشتر درباره همکاری‌های دو جانبه کشور در بخش‌های مختلف انجام شود.
 
وزیر ترکیه نیز در این مراسم از روابط قدیمی دو کشور یاد کرد و در عین حال یادآور شد: موافقتنامه تجارت ترجیحی که به تازگی میان دو کشور حاکم شده موجب نزدیکی بیشتر این دو کشور شده است.
 
وی همچنین یادآور شد: طی ماه‌های گذشته سرمایه‌گذاران ترک اشتیاق بیشتری برای سرمایه‌گذاری در ایران پیدا کرده‌اند که امیدواریم با برخورد مثبت طرف ایرانی زمینه‌های لازم برای تسریع این سرمایه‌گذاری‌ها فراهم شود چرا که این دو کشور هر دو از کشورهای مهم و بزرگ منطقه هستند که قطعا نزدیکی آنها کمک بزرگی به حفظ آرامش ثبات منطقه خواهد کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.