تلفن همراه

گوشی

January 31, 2015
22:58 شنبه، 11ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67079

رقابت نفسگیر 2 غول امریکایی و کره ای در بازار گوشی هوشمند

نیم نگاه
پیش بینی می شود یکی از شرکت هایی که تا پایان سال 2015،همچنان روند رو به رشدخود را حفظ کند، اپل است. تحلیلگران انتظار دارند مدل های جدید آیفون و آی پد به بازار عرضه شود که حتی از سال 2014 نیز پرطرفدارتر باشد
  تحلیلگران معتقدند اپل موفق تر عمل کرده است شرکت سامسونگ با وجود صدرنشینی در سه ماهه چهارم سال 2014، نسبت به  مدت مشابه سال 2013 که فروش آن 4/84 میلیون دستگاه بود عقب نشینی کرده است. البته بخش عمده این کاهش فروش نه به محبوبیت اپل، که به افزایش تعداد کاربران چینی آیفون مربوط می‌شود و بسیاری، دلیل اصلی کاهش رشد فروش سامسونگ را ناشی از اقبال بازار چین به اپل می‌دانند
  لنوو و موتورولا با یکدیگر در سه ماهه چهارم سال 2013 حدود 7/24میلیون دستگاه فروش داشتند که نشان از سهم 6/6درصدی در بازار است. این میزان فروش در سه ماهه چهارم سال 2013 حدود 5/19میلیون دستگاه گوشی هوشمند بود که سهم 7/6 درصدی از بازار را به خود اختصاص داده بودند
 
 
هر روز بر تعداد کسانی که در جهان از گوشی های هوشمند استفاده می کنند افزوده می‌شود و به همین دلیل شرکت‌های تولید کننده این وسیله فناورانه پرطرفدار تلاش می‌کنند تا با توجه به نیازهای کاربران،هر روز بر قابلیت‌های آن بیفزایند. تحلیلگران مؤسسه تحقیقاتی IDC نیز با توجه به این موضوع پیش‌بینی می‌کنند 2015، سالی است که بیشتر شرکت های تولیدکننده تلفن های هوشمند به سمت تجهیز این گوشی ها به فناوری های پوشیدنی می روند. انتظار می رود گوشی های هوشمند بیشتری به سنسورها و حداقل یکی از فناوری های پوشیدنی مجهز شوند و به حسگرهای کنترل ضربان قلب و سنسورهایی جدیدتر مثل اندازه گیری میزان اکسیژن خون و سنسورهای اشعه ماوراءبنفش  مجهز شوند.
ë همه به سوی نوآوری
با توجه به محبوبیت تلفن های هوشمند اندرویدی و افزایش تقاضا برای آن، اندروید را حالا دیگر در هر اتاقی می توان یافت. گوگل همچون گذشته برای توسعه و ارتقای سیستم عامل اندروید و وسایلی که با آن کار می‌کنند تلاش می کند ولی با توجه به اشباع تقریبی بازار، به نظر نمی رسد شاهد جهش چندانی در این زمینه در سال 2015 باشیم.گوگل به دنبال ارائه گوشی های ارزان قیمت به بازار است که خود می‌تواند بر استقبال بیشتر مردم از آن تأثیر بگذارد شاید این گوشی‌های ارزان قیمت سود چندانی برای گوگل به همراه نداشته باشند ولی می‌تواند جای پای تلفن های هوشمند اندرویدی را درجایگاه نخست محکم تر کند. در سال 2015 همچنین منتظر شنیدن اخباری از شریک اندروید در هندوستان و برخی بازارهای نوظهور دیگر خواهیم بود.
این تحلیلگران همچنین معتقدند با ورود ویندوز 10 به بازار، مردم ناکارآمدی و مشکلات ویندوز8 را تا حدودی فراموش می‌کنند چرا که با وجود امکانات خوب آن می تواند برای بسیاری، فریبنده باشد. ویندوزفون نیز در سال 2015 رو به تکامل بیشتری می رود و یک گام جلوتر می‌رود تا با ویندوز یکی شود هرچند سینک شدن و همگامی کامل این دو ویندوز در 2015 احتمال کمتری دارد.
این محققان در زمینه گوشی های آمازون نیز معتقدند سال 2014 چندان با این تلفن های هوشمند مهربان نبود و امسال نیز این روند ادامه پیدا می‌کند طوری که پیش بینی می‌شود آمازون خط تولیدfire phone را تعطیل کند و به جای آن سراغ بازار تبلت برود و در این بازار فعالیت بیشتری داشته باشد.
 
بازار رو به رشد اپل
پیش بینی می شود یکی از شرکت هایی که تا پایان سال 2015،همچنان روند رو به رشد خود را حفظ کند، اپل است. این تحلیلگران انتظار دارند مدل های جدید آیفون و آی پد به بازار عرضه شود که حتی از سال 2014 نیز پرطرفدارتر شوند که البته این موضوع درباره
iPad Air نیز صدق خواهد کرد.اما این گروه معتقدند آی پد دیگر نازک تر از نمونه امروزی نخواهد شد بلکه بر روی RAM آن کار شده و قابلیت های بیشتری به آن افزوده می شود.
البته اپل در سال 2014 نیز با ورود آیفون 6 و 6پلاس بازار گوشی های هوشمند را تسخیر کرد و با به جای گذاشتن یک رکورد فروش ویژه، موفق شد رشد فروش فوق‌العاده‌ای نسبت به سال قبل از آن به خود اختصاص دهد. شرکت تولید کننده گوشی های اپل در سه ماهه چهارم سال 2014 فروش مناسبی داشت طوری که بیش از 74میلیون دستگاه آیفون به فروش رساند.آمار مؤسسه تحقیقاتی IDC نشان می دهد میزان فروش این شرکت در سه ماهه چهارم سال 2014 حدود 4/74 میلیون دستگاه آیفون بوده است که این رقم از فروش 51میلیون دستگاه در مدت مشابه سال گذشته بسیار بالاتر است و نشان از استقبال فوق العاده مردم دارد چرا که حتی تحلیلگران این شرکت در بهترین حالت انتظار فروش 2/66میلیون دستگاه را داشتند.
مـــوسسه تحقیقاتی IDCدر آماری دقیق تر اعلام کرد که اپل با فروش 5/74 میلیون دستگاه آیفون در سه ماهه چهارم سال 2014 سهم 85/19درصدی از بازار به خود اختصاص داده است در حالی که میزان فروش این شرکت در سه ماهه چهارم سال 2013 حدود 51 میلیون دستگاه بود و سهم 43/17درصدی از بازار را در اختیار گرفت که نشانه رشد فروش سالانه 46درصدی است.
 شرکت اپل همچنین در سه ماهه چهارم سال 2014 حدود 4/21میلیون دستگاه آی پد فروخت که البته این رقم از فروش 26میلیونی سال گذشته کمتر بود البته تحلیلگران هم انتظار فروش کمتر را داشتند و آن را 1/21میلیون دستگاه تخمین زده بودند.
شرکت اپل در سه ماهه چهارم سال 2015 همچنین 5/5 میلیون دستگاه Macs به فروش رساند که از 85/4 میلیون دستگاه مدت مشابه سال گذشته بالاتر بود والبته تحلیگران هم این رقم را همان 5/5 میلیون دستگاه تخمین زده بودند و تفاوت چندانی وجود نداشت.سرویس های ارائه خدمات اپل مانند iTunes و Apple Pay هم در سه ماهه چهارم سال 2015درآمد 8/4 میلیارد دلاری داشتند که از درآمد 26/4میلیارد دلاری سال گذشته بیشتر است.
یک نکته در این میان برای شرکت اپل بسیار مهم است و آن هم این که تاکنون درآمد اپل در چین بسیار حیرت انگیز بوده است و هرسال رشدی 157درصدی نشان می‌دهد که رقمی حدود 1/16میلیارد دلار می‌شود و این، بالاترین نرخ رشد درآمد این شرکت در مناطق مختلف جهان تا به امروز است طوری که شرکت اپل 21درصد درآمد خود را از بازار چین به دست می آورد.
تیم کوک رئیس اپل هم گفت: درآمد شرکت ما در سال 2014 رشدی مناسب نسبت به سال 2013 داشت و به 6/74 میلیارد دلار رسید که در این میان، فروش بین‌المللی حدود 65درصد درآمد ما را تشکیل می‌دهد و البته انتظار می‌رود در سه ماهه نخست سال 2015 میزان درآمد شرکت اپل همچنان روندی مناسب داشته باشد.
 
سامسونگ در سرازیری
طبق این مطالعات با وجود رشد فروش اپل، باز هم این سامسونگ است که گوی سبقت را از دیگر شرکت ها ربوده است و در سه ماهه چهارم سال 2014  حدود 1/75 میلیون دستگاه به فروش رفت که نشان می دهد این رقم سهمی 01/20درصدی از بازار را به خود اختصاص داده است. البته تحلیلگران از آن جهت معتقدند اپل موفق تر عمل کرده است که سامسونگ با وجود صدرنشینی بازار فروش در سه ماهه چهارم سال 2014، نسبت به  مدت مشابه سال 2013 که فروش آن 4/84 میلیون دستگاه بود عقب نشینی کرده است. البته بخش عمده این کاهش فروش نه به محبوبیت اپل، که به افزایش تعداد کاربران چینی آیفون مربوط می‌شود و بسیاری، دلیل اصلی کاهش رشد فروش سامسونگ را چین می‌دانند. سهم بازار سامسونگ در سه ماهه چهارم سال 2013 حدود 83/28درصد بود که نشانه کاهش رشد سالانه 11درصدی است.
پس از اپل نیز لنوو سومین گوشی هوشمند پرطرفدار در جهان است که در سه ماهه چهارم سال 2014  میزان فروش آن به 7/24 میلیون دستگاه رسید و سهم 59/6درصدی از بازار را به خود اختصاص دادکه این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال 2013 که این شرکت، فروشی معادل 9/13میلیون دستگاه گوشی هوشمند داشت و سهمی 75/4درصدی از بازار به خود اختصاص داده بود رشد سالانه 9/77درصدی نشان می دهد.
شرکت هواوی نیز پس از لنوو در جایگاه چهارم قرار گرفت. این شرکت در سه ماهه چهارم سال 2014 حدود 5/23 دستگاه به فروش رساند که سهمی معادل 25/6درصد بازار را به خود اختصاص داد.میزان فروش این شرکت در مدت مشابه سال 2013 حدود 6/16میلیون دستگاه بود که سهمی 66/5 درصدی از بازار را به خود اختصاص داد و نشانه رشد فروش7/41 درصدی سالانه است.
البته لنوو و موتورولا با یکدیگر در سه ماهه چهارم سال 2013 حدود 7/24میلیون دستگاه فروش داشته اند که نشان از سهم 6/6درصدی در بازاراست. این میزان فروش در سه ماهه چهارم سال 2013 حدود 5/19میلیون دستگاه گوشی هوشمند بود که سهم 7/6 درصدی از بازار را به خود اختصاص داده بودند و این ارقام نشان می دهد رشد سالانه فروش این شرکت ها حدود 4/26درصد است.
پنجمین ردیف این جدول نیز به Xiaomi با فروش 6/16میلیون دستگاه گوشی هوشمند در سه ماهه چهارم سال 2014 بود که سهم 42/4درصدی از بازار را به خود اختصاص داد.این رقم فروش در مدت مشابه سال 2013 حدود 9/5میلیون دستگاه بود که نشان از سهم 03/2درصدی از بازار داشت و این ارقام نشان می دهد که رشد سالانه فروش این گوشی های هوشمند به 6/178 درصد رسیده است.
سایر گوشی های هوشمند نیز در سه ماهه چهارم سال 2014 حدود 7/24میلیون دستگاه گوشی هوشمند به فروش رساندند که سهمی 6/6درصدی از بازار را به خود اختصاص دادند.میزان فروش این شرکت ها در سه ماهه سوم سال 2014 حدود 5/19میلیون دستگاه بود که  سهم 7/6درصدی بازار را داشته است و نشان از رشد سالانه 2/28درصد دارد.
بازار تلفن هوشمند در سه ماهه چهارم سال 2014،حدود 2/375میلیون دستگاه فروش داشت و در کل سال 2014 حدود 3/1میلیارد دستگاه به فروش رسید.این به معنای آن است که سالانه به ترتیب 2/28درصد و 6/27درصد رشد دارد.
صرف نظر از میزان فروش هریک از برندهای گوشی هوشمند نکته مهم آن است که تعداد کاربران این تلفن ها باز هم افزایش می یابد و با رشد اینترنت تلفن همراه، نقاط بیشتری از جهان را زیر پوشش قرار می دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.