بازار سرمایه

February 1, 2015
10:12 یکشنبه، 12ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67085

رکورد اپل/ 264 دلار سود در ثانیه

شرکت‌های بزرگ جهان گزارش عملکرد مالی در سه ماهه آخر سال ۲۰۱۴ را منتشر کرده‌اند که از میان آنها ما به اپل فیس‌بوک مایکروسافت و گوگل اشاره خواهیم کرد. اما مطلب جالب توجه آنجاست که گزارش مالی این شرکت‌ها نشان می‌دهد که هیچ شرکتی در جهان تاکنون به اندازه اپل در یک دوره سه ماهه تا این حد درآمد نداشته است؛ ۱۸ میلیارد دلار سود تنها در سه ماه پایانی سال ۲۰۱۴. و جالب‌تر اینکه نخستین بار که یک غول تکنولوژی، شرکت‌های بزرگ انرژی را پشت سر می‌گذارد. و حالا داستانی که در مورد بیل گیتس می گفتند، در مورد اپل صدق می‌کند: اگر یک دسته اسکناس ۱۰۰ دلاری از جیب تیم کوک، مدیر عامل شرکت اپل به زمین بیفتد، در چند ثانیه‌ای که رییس خم می‌شود تا دسته اسکناس را بردارد، شرکت او، بیش از هزار دلار درآمد داشته است. روزهای پایانی سال ۲۰۱۴ روزهای به یادماندنی‌ برای شرکت اپل بود؛ فروش بالای آیفون ۶ در روزهای منتهی به کریسمس، رکورد تازه‌ای را برای این شرکت به ارمغان آورده است. اپل با سود ۱۸ میلیارد دلاری در سه ماه‌ آخر سال ۲۰۱۴، رکوردی بی‌سابقه را به ثبت رساند که تاکنون هیچ شرکتی در یک سه ماهه به آن نرسیده است؛ یعنی ۱۹۵ میلیون دلار در روز، 1/8 میلیون دلار در ساعت، تقریبا ۱۳۶ هزار دلار در دقیقه و ۲۶۴ دلار در هر ثانیه. این در حالی است که درآمد اپل در سه ماهه سال گذشته 6/74 میلیارد دلار بود یعنی رشدی بیش از ۳۰ درصد نسبت به سال پیش از آن. رشد فروش و سود اپل، تحلیلگران اقتصادی و مالی را شگفت‌زده کرده است. سهام این شرکت به یکباره با افزایش ۵ درصدی روبه‌رو شد.
 
 
  آیفون؛ سازنده 56 درصد از درآمد اپل
اپل نشان داده است که برنده اصلی بازار در روزهای پیش از کریسمس است که تب خرید سال نو و هدیه، خیلی‌ها را به سمت محصولات اپل می‌کشاند. این شرکت دو سوم سود خود را مدیون آیفون است. اپل مدت‌ها در برابر گرایش به صفحه نمایش بزرگ مقاومت کرد. اما اکنون آیفون ۶ با صفحه نمایشی بزرگ‌تر از مدل‌های پیشین، با تقاضای غیر قابل پیش‌بینی در بازار روبه‌رو شده است. تیم کوک در مصاحبه با CNBC می‌گوید: اپل در روزهای پایانی سال هر چقدر آیفون که می‌توانست تولید کند، تولید کرد. تیم کوک در کنفرانسی که به منظور معرفی گزارش مالی اپل برگزار شده بود، در رابطه با موفقیت به دست آمده، گفت: لازم می‌دانم که از تمام مشتریان اپل بابت رقم زدن یک فصل مالی فوق‌العاده، تشکر کنم. استقبالی که از محصولات اپل و تقاضایی که در بازار وجود دارد، در سه ماهه گذشته به بالاترین حد خود رسیده و رکوردی تاریخی به حساب می‌آید. درآمد ما در مقایسه با سال گذشته ۳۰ درصد رشد داشته است. اپل از ماه اکتبر تا دسامبر سال ۲۰۱۴ موفق به فروش ۱۰۱ میلیون دستگاه شده است که از این قرارند:
74/5 میلیون عدد آیفون 
21/4 میلیون آی‌پد
5/5 میلیون عدد مک
2/6 میلیون عدد آی‌پاد
 گوگل
گوگل نیز همچون دیگر شرکت‌های سهامی عام دنیا، نسبت به ارایه گزارش مالی خود در سه‌ماهه پایانی سال ۲۰۱۴ اقدام کرد. این شرکت در فصل گذشته موفق به کسب درآمد 18/1 میلیارد دلاری شده که به موجب آن سود 4/76  میلیارد دلاری به دست آمده است.
 این در حالی است که درآمد این شرکت در همین فاصله زمانی در سال گذشته ۱۶.۸۶ میلیارد دلار بوده است.  هرچند سود و درآمد گوگل رشد داشته، اما کمتر از انتظارات وال‌استریت بوده است. تحلیلگران پیش‌بینی درآمد 18/46 میلیارد دلاری و سود 7/11 دلار به ازای هر سهم را پیش‌بینی کرده بودند که در نهایت گوگل با سود 6/88 دلار به ازای هر سهم، پرونده مالی فصل پایانی سال ۲۰۱۴ را بست. 
همچون فصل‌های گذشته، همچنان بیشترین درآمد گوگل از بخش تبلیغات است و بیشترین سهم از درآمد تبلیغات نیز مربوط به موتورجست‌وجوی گوگل است. ۸۹ درصد از کل درآمد 18/1 میلیارد دلاری گوگل از بخش تبلیغات بدست آمده است. ۲ میلیارد دلار از درآمد گوگل نیز از فروشگاه گوگل‌پلی حاصل شده و درآمد این فروشگاه، همچنان در حال رشد است. بخش مفید و موثر دیگر گوگل یوتیوب است که درآمد آن سال به سال ۱۰۰ درصد افزایش می‌یابد. میزان تماشای ویدیو در یوتیوب نیز نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد افزایش یافته است. گوگل در جلسه ارایه گزارش مالی به استراتژی‌های این شرکت درباره تجارت‌های خارج حوزه تبلیغات اشاره کرد و گفت: ما روی پروژه‌های جدید سرمایه‌گذاری می‌کنیم، اما اگر پروژه‌ای مانند گوگل‌گلس جواب ندهد آن را متوقف می‌کنیم و مجددا روی آن فکر می‌کنیم و برخی از پروژه‌ها را نیز به طور کامل کنار می‌گذاریم. پیش‌از این نیز گوگل اعلام کرده بود که از نو روی پروژه عینک‌ گوگل‌گلس فکر می‌کند. برخی بر این باورند که پروژه گوگل‌گلس شکست خورده است و گوگل نیز دیگر مایل به ادامه آن نیست، اما این احتمال نیز وجود دارد که گوگل بتواند موانع پیش‌ روی این محصول را برطرف کند و یک محصول قابل استفاده را راهی بازار کند. 
گوگل همچون دیگر شرکت‌های مطرح امریکایی مانند مایکروسافت، اپل و فیس‌بوک در فصل گذشته تحت تاثیر نرخ تبدیل دلار به ارزهای دیگر بوده است. نرخ بالای دلار در چند ماه گذشته باعث شده است تا این شرکت نیز مجبور به کاهش قیمت محصولات و سرویس‌های خود در کشورهای اروپایی و برخی دیگر از کشورها شود. که این موضوع نهایتا باعث کاهش درآمد ۵۴۱ میلیون دلاری گوگل شده است. 
گوگل همچنین در پایان جلسه ارایه گزارش مالی خود به سهام‌داران گفته است که تقاضا برای نکسوس ۶ آنقدر زیاد است که این شرکت قادر به تامین موجودی مورد نیاز آن نیست.
  فیس‌بوک
فیس بوک نیز به عنوان بزرگترین شبکه اجتماعی در دنیا، به تازگی گزارش مالی جدید خود را اعلام کرده است. بر اساس این گزارش فیس بوک در سه ماهه گذشته توانسته به درآمد 3/85 میلیارد دلاری دست پیدا کند. سود فیس بوک از این رقم، معدل ۷۰۱ میلیون دلار است.
 در مجموع در سال گذشته این شرکت توانسته درآمدی 12/46 میلیارد دلاری داشته باشد که این عدد در مقایسه با سال ۲۰۱۳، 58 درصد رشد داشته است. تبلیغات موبایل هم اکنون ۶۹ درصد از درآمد فیس بوک را تشکیل می دهد. این عدد در سال گذشته معادل ۵۳ درصد بوده است.  فیس‌بوک در حال حاضر به ۳۰۰ میلیون کاربر روی اینستاگرام و ۷۰۰ میلیون کاربر روی واتزاپ سرویس می‌دهد. پیش‌بینی می شود در صورت راه اندازی تبلیغات روی این دو بستر، باز هم درآمدهای بیشتری برای فیس‌بوک رقم بخورد.
  مایکروسافت
مایکروسافت گزارش درآمد سه ماهه چهارم سال ۲۰۱۴ خود را منتشر کرد. این شرکت توانسته در سه ماهه قبل میلادی 8/1 درصد درآمد خود را افزایش دهد و از 24/5 میلیارد دلار درآمد کسب شده در سه ماهه مشابه سال قبل، درآمد خود را به 26/5 میلیارد دلار برساند. مایکروسافت از این 26/5 میلیارد دلار 5/6 میلیارد دلار درآمد خالص کسب کرده است. ردموندی‌ها با اینکه توانسته‌اند درآمد کلی خود را افزایش دهند اما درآمد خالص شرکت نزدیک به ۱۰ درصد افت پیدا کرده است.
 مایکروسافت برای توضیح این مساله گفت: باید توجه داشت که در این سه ماهه ما بیشتر از ۲۴۳ میلیون دلار هزینه به خاطر ادغام و تجدید ساختار متحمل شده‌ایم.  این ادغام و تجدید ساختار به خرید بخش موبایل نوکیا باز می‌گردد که خود به تنهایی می‌تواند بخشی از این افت درآمد خالص را توجیه کند. در این فصل، محصولات سرفیس و لومیا همچنان با قدرت به فروش خود ادامه داده‌اند و مایکروسافت در بخش سرور و فضای ابری نیز پیشرفت‌هایی داشته است. با توجه به اینکه مایکروسافت قصد دارد کسب درآمد از طریق ویندوز را کاهش دهد و سرانجام دیگر به آن وابستگی نداشته باشد، داشتن درآمد از سرویس‌هایی همچون فضا‌های ابری و سرور برای متعادل کردن درآمد این کمپانی بسیار حیاتی به نظر می‌رسد. ما در دومین سه ماهه فروش سرفیس پرو ۳ هستیم و اعداد ارقام از جهش فروش این محصول خبر می‌دهند. مایکروسافت با 1/1 میلیارد درآمد در این بخش توانسته ۲۴ درصد سود خود را نسبت به سه ماهه مشابه سال پیش افزایش دهد. همچون همیشه تعداد سرفیس‌های فروخته شده مشخص نیست و مایکروسافت هم علاقه‌ای به فاش کردن آن ندارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.