اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 1, 2015
12:47 یکشنبه، 12ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67098

اختلال سراسری اینترنت مخابرات در تهران؛ ۲۰۲۰ پاسخگو نبود

اینترنت مخابرات روز گذشته در تهران با قطعی گسترده‌ای روبرو بود در حالیکه هیچ اطلاع‌رسانی در این زمینه صورت نگرفت، بسیاری از کاربران عملا از فعالیت‌های روزمره خود جا ماندند.
اینترنت یکی از اجتناب‌ ناپذیرترین ابزار برخی کسب‌وکارهای امروزی و حتی برای برخی که در امر تجارت فعال هستند، موضوعی حیاتی تلقی می‌شود زیرا پای پول در میان است.
لذا ضریب پایداری آن، تأثیر چشم‌گیری در رونق کسب‌وکار دارد و به بهبود امور کاری می‌افزاید؛ هرچند که جایگاه آن در موضوعات علمی و تحقیقاتی نیز به اثبات رسیده است.
روز گذشته اینترنت شرکت مخابرات در برخی مناطق تهران از جمله حومه نارمک، میدان امام حسین (ع) و خیابان مطهری که دارای پیش شماره‌های "77" و "88" بودند دچار قطعی یکپارچه از حوالی ساعت 14 تا 19 بود.
سرویس "2020" هم که پشتیبان اینترنت پرسرعت این شرکت است، کاملا از دسترس خارج شده و امکان تماس با این شماره وجود نداشت؛ در حالیکه انتظار می‌رود حداقل کارشناسان به ذکر دلایل اختلال بپردازند و مشترکان را از نگرانی درآورند.
حال با گذشت یک روز از چنین اختلال به نسبت چشم‌گیری، تماسی با سامانه "2020" مخابرات گرفتیم و بعد از انتظار 5 دقیقه‌ای، دلیل چنین موضوعی را جویا شدیم که در پاسخ این طور عنوان شد: روز گذشته اختلال سراسری برای تهران وجود داشته و تنها منطقه شما نبوده است. امروز دیگر قطعی نخواهیم داشت.
این اختلالات زمانی رخ می‌دهد که اسماعیل رادکانی معاون بهره‌برداری و مدیریت شبکه شرکت ارتباطات زیرساخت از آغاز اجرای توافقنامه سطح کیفیت خدمات اینترنت در کشور خبر داده و گفته است: شرکت ارتباطات زیرساخت ملزم خواهد بود که به شرکت‌های اینترنتی و اپراتورهای موبایل، پهنای باند اینترنت را در سطوح کیفی تعریف شده ارائه دهد و در صورتیکه کیفیت خدمات از خدمات مدنظر پایین‌تر بیاید، جریمه و خسارت پرداخت خواهد کرد.
وی افزود: همچنین ارائه دهندگان خدمات اینترنت مانند PAPها و اپراتورهای موبایل نیز ملزم می‌شوند بابت ارائه خدمات به مشترکان، سطح کیفیت خدمات را تعریف کنند و طبق این توافقنامه در سطوح تعریف شده خدمات دهند.
رادکانی با بیان اینکه در این طرح علاوه بر زیرساخت و شرکت‌های اینترنتی و اپراتورها، کاربران نهایی اینترنت نیز ذی‌نفع خواهند بود، خاطر نشان کرد: کاربران بدون آنکه هزینه بیشتری پرداخت کنند از سرویس با شفافیت بیشتری بهره‌‌مند می‌شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.