امنیت

فناوری اطلاعات

February 2, 2015
13:47 دوشنبه، 13ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67140

هشدار نسبت به مخاطرات اینترنت اشیاء و آنلاین شدن 25 میلیون دستگاه

اگرچه عملکرد ابزارهای مبتنی بر اینترنت به آسان سازی زندگی بشر کمک خواهد کرد اما این فناوری تهدیدهای نیز دارد، زیرا چنین ابزارهایی می توانند امکان تخلف را برای مجرمان سایبری فراهم کنند.
نماینده شرکت امنیتی eset در ایران گزارشی از تهدیدها و مخاطرات موج جدید فناوری اینترنت اشیاء منتشر کرده است. بنابراین اعلام، همواره ابزارهای جدیدی به اینترنت وصل می شوند و داده های شخصی کاربران را در خود ذخیره می کنند و بدین سبب هدف های جذابی برای حملات سایبری محسوب می شوند. در سال 2014 میلادی، شاهد رشد چنین تمایلاتی به ابزارهایی همچون کامپیوتر اتومبیل ها، تلویزیون های هوشمند، تی وی باکس ها، روترها، زیست سنج اسمارت فون ها و حتی عینک گوگل بودیم. فرصتی که اینترنت اشیاء پیش روی مجرمان سایبری قرار می دهد، باعث می شود تا توجه بیشتری به افزایش امنیت مجازی اعمال شود.
درحال حاضر بیش از 25 میلیون دستگاه مختلف به اینترنت متصل هستند و تا سال 2020 این تعداد به 10 برابر خواهد رسید. این روند بیانگر اینترنتی شدن تمام وسایلی است که به صورت روزمره از آن استفاده می کنیم. ظرف غذا، کابینت آشپزخانه، کوله پشتی مدرسه و بسیاری از وسایلی که روزانه با آنها سروکار داریم در زمره ابزارهای متصل به اینترنت قرار می‌گیرند.
 
اگرچه عملکرد ابزارهای مبتنی بر اینترنت به آسان سازی زندگی بشر کمک خواهد کرد اما نباید از تهدیدهای پیرامون آن نیز غافل شد. چنین ابزارهایی می توانند امکان تخلف برای مجرمان سایبری را فراهم کنند. شاید سال ها طول بکشد که چنین تهدیدهایی در بین عموم رایج شود. ولی باید از هم اکنون پیشگیری کنیم.
اینترنت اشیاء (Internet of Things یا IOT) مفهومی نوین در دنیای فناوری و ارتباطات است. به صورت خلاصه «اینترنت اشیاء»، فناوری مدرنی است که در آن برای هر موجودی (انسان، حیوان یا اشیاء) قابلیت ارسال داده از طریق شبکه های ارتباطی اعم از اینترنت یا اینترانت را فراهم می کند.
فرآیند ارسال داده ها در فناوری اینترنت اشیاء بدین ترتیب است که به سوژه مورد نظر یک شناسه ی یکتا و یک پروتکل اینترنتی (IP) تعلق می‌گیرد که داده های لازم را برای پایگاه داده مربوطه ارسال می کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.