فناوری اطلاعات

February 4, 2015
11:04 چهارشنبه، 15ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67203

ماهواره فجر ایران در مدار زمین قرار گرفت؛ متن فرمان روحانی هنگام پرتاب ماهواره

همزمان با دومین روز از ایام الله دهه مبارک فجر و جشن‌های سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی شکوهمند مردم ایران ماهواره فجر جمهوری اسلامی در مدار کره زمین قرار گرفت.
در خجسته ایام الله دهه مبارک فجر و در آستانه 14 بهمن روز فناوری فضایی، متخصصان افتخار آفرین سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع به عنوان نخستین سازمان پرتاب کننده ماهواره در جهان اسلام و شرکت صنایع الکترونیک ایران به عنوان اولین سازنده ماهواره در کشور به حول و قوه الهی موفق شدند با شعار الله اکبر و با رمز مبارک ' یا محمد رسول الله (ص)' چهارمین ماهواره بومی جمهوری اسلامی ایران را با نام "فجر" به فضا پرتاب کرده و در مدار زمین قرار دهند.
 
سردار حسین دهقان وزیر دفاع نیز با تبریک این موفقیت ارزشمند به محضر رهبر معظم انقلاب اسلامی ، ریاست محترم جمهور و ملت شریف ایران گفت : طراحی و ساخت ماهواره ملی فجر حاصل تلاش مومنانه، خالصانه و جهادی دانشمندان و محققان فضایی شرکت صنایع الکترونیک ایران و شرکت های دانش بنیان داخلی و مراکز تحقیقاتی، علمی و دانشگاهی کشور می باشد و نشان دیگری بر تداوم رشد بالنده علمی کشور در عرصه ی فناوری های پیشرفته است.
 
وی پیرامون ماهواره بر سفیر فجر نیز اظهار داشت: ماهواره بر سفیر فجر که کلیه مراحل طراحی و ساخت آن به صورت بومی در سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع انجام شده است ، تثبیت توانمندی ماهواره برهای جمهوری اسلامی ایران برای استقرار ماهواره در مدار زمین و دستیابی به یک پروژه ملی قابل طرح در سطح جهانی از دستاوردهای طراحی و ساخت آن می باشد.
 
وزیر دفاع ایجاد زیرساختهای مناسب و کسب توانمندی جهت طراحی و ساخت نسل جدید ماهواره برها، فراهم شدن زمینه ورود به بازار جهانی خدمات فضایی به واسطه پرتاب ماهواره، استفاده از توانمندیهای بومی در توسعه علوم و فناوریهای فضایی و طراحی ماموریت های پیچیده فضایی را از دیگر دستاوردهای طراحی، ساخت و پرتاب ماهواره ملی فجر ذکر کرد.
 
سردار دهقان در ادامه افزود : مرکز هدایت و کنترل عملیات فضایی کشور عهده دار پشتیبانی و نظارت بر عملیات بهره برداری ماهواره فجر به کمک شبکه ایستگاه های زمینی بومی می باشد و تمامی مراحل طراحی، ساخت، تست و نصب آنها توسط متخصصان فضایی شرکت صنایع الکترونیک ایران انجام شده است.
 
وزیر دفاع با قدردانی از زحمات، تلاش ها و همت بلند متخصصان فضایی کشورمان در بخشهای مختلف به ویژه شرکت صنایع الکترونیک ایران و سازمان صنایع هوافضای وزارت دفاع، این موفقیت و پیروزی بزرگ را در تداوم پیروزی‌های بزرگ ملت ایران در دهه فجر ذکر کرد و افزود : موفقیت کشورمان در عرصه فناوری فضایی از مهم ترین دستاوردهای انقلاب اسلامی به شمار می رود.
 
سردار سرتیب پاسدار دکتر حسین دهقان در پایان گفت : به فضل الهی دستاوردهای بزرگ دیگری در عرصه فناوری فضایی با همت و تلاش فرزندان رشید ملت ایران در وزارت دفاع در دست اقدام است که ان شاء الله در آینده به اطلاع ملت شریف ایران خواهد رسید.
 
روحانی: دانشمندان ایرانی در زمینه علوم فضایی وارد مرحله جدیدی شده‌اند
 
«ماهواره ملی فجر»؛ نماد پر افتخارتوانایی دانشمندان ومتخصصان ایران، با رمز مبارک «یا محمد رسول الله (ص)» و با فرمان رییس‌جمهور پرتاب شد و با موفقیت در مدار زمین قرار گرفت.
 
متن فرمان حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی به این شرح است:
 
بسم الله الرحمن الرحیم
 
لاحول و لا قوه الا بالله العلی العظیم
 
با سلام و تحیت به پیشگاه پیامبر رحمت و درود بر منجی عالم بشریت، اجازه پرتاب ماهواره ملی فجر با ماهواره بر بومی سفیر فجر را صادر می‌کنم.علی برکت الله
 
رییس‌جمهوری همچنین پس از پرتاب موفقیت‌آمیز ماهواره ملی فجر به فضا، با تبریک پرتاب «ماهواره ملی فجر» با «ماهواره بر بومی سفیر فجر» (ساخت متخصصان ایرانی) گفت: دانشمندان و اندیشمندان برجسته ایران در زمینه علوم فضایی وارد مرحله جدیدی شده‌اند.
 
روحانی افزود: دولت مصمم است مسیر پیشرفت ملی را ادامه دهد و ان شاءالله در سال های پیش رو به مرحله ای می رسیم که همه نیازهای کشور در عرصه های فضایی، به دست دانشمندان پرتوان ایران و بر مبنای تکنولوژی بومی تامین خواهد شد.
 
ﻣﺘﺨﺼﺼﺎن اﻓﺘﺨﺎر آﻓﺮﯾﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﺻﻨﺎﯾﻊ ﻫﻮاﻓﻀﺎی وزارت دﻓﺎع ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻧﺨﺴﺘﯿﻦ ﺳﺎزﻣﺎن ﭘﺮﺗﺎب ﮐﻨﻨﺪه ﻣﺎﻫﻮاره در ﺟﻬﺎن اﺳﻼم و ﺷﺮﮐﺖ ﺻﻨﺎﯾﻊ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ اﯾﺮان ﺑﻪ ﻋﻨﻮان اوﻟﯿﻦ ﺳﺎزﻧﺪه ﻣﺎﻫﻮاره در ﮐﺸﻮر ﺑﻪ ﺣﻮل و ﻗﻮه اﻟﻬﯽ ﻣﻮﻓﻖ ﺷﺪﻧﺪ ﺑﺎ ﺷﻌﺎرﷲ اﮐﺒﺮ و ﺑﺎ رﻣﺰ ﻣﺒﺎرک "ﯾﺎ ﻣﺤﻤﺪ رﺳﻮل ﷲ (ص)" ﭼﻬﺎرﻣﯿﻦ ﻣﺎﻫﻮاره ﺑﻮﻣﯽ ﺟﻤﻬﻮری اﺳﻼﻣﯽ اﯾﺮان را ﺑﺎ ﻧﺎم "فجر" ﺑﻪ ﻓﻀﺎ ﭘﺮﺗﺎب ﮐﺮده و در ﻣﺪار زﻣﯿﻦ ﻗﺮار دﻫﻨﺪ.
 
ﻃﺮاﺣﯽ و ﺳﺎﺧﺖ ﻣﺎﻫﻮاره ﻣﻠﯽ ﻓﺠﺮ ﺣﺎﺻﻞ ﺗﻼش ﻣﻮﻣﻨﺎﻧﻪ، ﺧﺎﻟﺼﺎﻧﻪ و ﺟﻬﺎدی داﻧﺸﻤﻨﺪان و ﻣﺤﻘﻘﺎن ﻓﻀﺎﯾﯽ ﺷﺮﮐﺖ ﺻﻨﺎﯾﻊ اﻟﮑﺘﺮوﻧﯿﮏ اﯾﺮان و ﺷﺮﮐﺖ ﻫﺎی داﻧﺶ ﺑﻨﯿﺎن داﺧﻠﯽ و ﻣﺮاﮐﺰ ﺗﺤﻘﯿﻘﺎﺗﯽ، ﻋﻠﻤﯽ و داﻧﺸﮕﺎﻫﯽ ﮐﺸﻮر ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ و ﻧﺸﺎن دﯾﮕﺮی ﺑﺮ ﺗﺪاوم رﺷﺪ ﺑﺎﻟﻨﺪه ﻋﻠﻤﯽ ﮐﺸﻮر در ﻋﺮﺻﻪ ی ﻓﻨﺎوری ﻫﺎی ﭘﯿﺸﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.