تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

February 8, 2015
8:28 یکشنبه، 19ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67295

نقش دولت در بازار فن‌آوری اطلاعات

ارتباطات و فناوری اطلاعات حوزه‌ای است که نه تنها به صورت مستقل می‌تواند به عنوان یک بخش اقتصادی در بازار حضور داشته باشد بلکه می‌تواند به عنوان زیرساخت در دیگر بخشهای اقتصادی کشور نقش فعالی ایفا کند.
 
سیدحامد قناد‌پور – یک مدرس دانشگاه – در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به تاثیر توسعه دولت الکترونیکی در استفاده از پتانسیل‌های حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: دولت باید با مشارکت و ارائه تسهیلات به شرکت‌های مبتنی بر ارتباطات و فناوری اطلاعات فضای کار توسعه‌ای را برای این شرکت‌ها ایجاد کند.
 
او با تاکید بر این‌که ارتباطات و فناوری اطلاعات عاملی برای توسعه در سایر کسب و کارهاست اظهار کرد: در حال حاضر صنایع دیگر IT را به عنوان ابزاری برای ارتقای زیرساخت‌های خود می‌دانند در حالی که فناوری اطلاعات می تواند عامل توسعه کسب و کار در صنایع دیگر باشد.
 
وی در این باره خاطرنشان کرد: تجربه استفاده از فناوری اطلاعات به عنوان توسعه دهنده حوزه کسب و کار در برخی بخشهای اقتصادی کشور باعث شده است که این بخشها از پتانسیل بالاتری نسبت به صنایع دیگر بهره‌مند باشد و نمونه این امر را می‌توان در بانک‌های کشور مشاهده کرد.
 
این کارشناس با اشاره به این‌که اکثر صنایع چنین نگاهی را نسبت به حوزه فناوری اطلاعات ندارند، افزود: در این زمینه صنعت فناوری اطلاعات در ایران جای کار زیادی دارد.
 
قنادپور همچنین با اشاره به نقش تسهیل‌کنندگی فناوری اطلاعات اظهار کرد: بزرگترین تاثیر این بخش را می توان در دولت الکترونیکی دید و از این نظر نیز کشور نیازمند پیشرفت است.
 
وی با تاکید بر این‌که کاربردهای فناوری اطلاعات مورد پذیرش و استقبال از سوی مردم خواهد بود، گفت: اگر دولت وارد این حوزه شود و کاربردهای دولت الکترونیکی را توسعه دهد، این امر مورد استقبال مردم قرار می‌گیرد و تجربه در برخی بخشهای کشور نشان دهنده این پذیرش عمومی بوده است.
 
این فعال حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نقش IT در زمینه توسعه کسب و کارهای شخصی گفت:‌ کسب و کارهای شخصی در حوزه فناوری اطلاعات که اصطلاحا به عنوان شرکتهای استارت آپ از آن‌ها یاد می‌شود، امروز به خوبی در کشور مورد استقبال قرار گرفته‌اند و نمونه‌های موفقی از آن در ایران نیز می توان دید.
 
قنادپور با اشاره به درآمدزا بودن استارتاپ‌ها، در حوزه فناوری اطلاعات گفت:‌ با توجه به جمعیت جوان زیاد در کشور این افراد می توانند از پتانسیل بازار فناوری اطلاعات در حوزه کسب و کار شخصی استفاده کنند.
 
وی افزود: در حال حاضر نیز فضایی در کشور در این زمینه شکل گرفته است که بیشتر یک فضای هیجانی است اما به اعتقاد من لازم است به هیجان‌ها در این زمینه دامن زده شود تا استارتاپ‌های ارزشمندی در حوزه فناوری اطلاعات ایجاد شده و با عقلانیت کار خود را پیش ببرند.
 
وی درباره نقش دولت در بازار فن‌آوری اطلاعات اظهار کرد: دولت نباید در حوزه شرکتهای استارت آپ ورود پیدا کند و سرمایه‌گذاری داشته باشد بلکه باید نقش حامی این شرکتها را ایفا کند.
 
این عضو سازمان نظام صنفی رایانه‌ای تهران در این باره خاطرنشان کرد: دولت می‌تواند با ایجاد نظام دولت الکترونیک و تسهیل کار سازمان‌هایی که امور خود را از طریق سرویس‌های الکترونیکی پیش می‌برند وارد این عرصه شوند.
 
قنادپور با اشاره به این‌که حوزه نرم افزار در ایران عمدتاً حوزه سوددهی نیست، گفت: دولت باید در قالب مشارکت و ارائه تسهیلات از شرکت‌های فناوری اطلاعات حمایت کند.
 
وی افزود: ایجاد شرکت‌های استارت آپ نیاز زیادی به سرمایه مالی ندارند اما لازم است دولت در زمینه امنیت سرمایه‌گذاری جذابیت ایجاد کند تا سرمایه‌گذاران به این حوزه جذب شوند.
 
این مدرس دانشگاه همچنین درباره پتانسیل ایران برای استفاده از بازارهای فن‌آوری کشورهای همسایه اظهار کرد: در این زمینه نیز برخی استارتاپ‌های IT در بسیاری از کشورهای منطقه مثل کشورهای حوزه خلیج فارس، افغانستان، تاجیکستان و عراق به خصوص در زمینه اپلیکیشن‌های موبایلی فعالیت می‌کنند.
 
قنادپور همچنین خاطرنشان کرد: در این جا دولت می‌تواند نقش تسهیل کننده مراودات در زمینه‌هایی مانند تبادلات مالی را ایفا کند و همچنین برای شناساندن، بازاریابی و مشارکت در نمایشگاه‌های حوزه IT و تعاملات سطح کلان دولتی نیز تاثیرگذار باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.