رگولاتوری

February 10, 2015
8:51 سه شنبه، 21ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67346

زنگ خطر برای سیم‌کارت‌های بدون هویت؛ یک بار ارسال اطلاعات کافی است

چندی پیش پدیده سیم‌کارت‌های جعلی و ناقص یا همان سیم‌کارت‌های بدون هویت، باعث شد که سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در این زمینه به اقدام جدی دست بزند.
 
در همین راستا سازمان تنظیم مقررات رادیویی اعلام کرد که مشترکانی که پیامی مبنی بر لزوم احراز هویت را از سوی اپراتور خود دریافت می‌کنند ملزم هستند کد ملی خود را پیش از نیمه بهمن ماه، به اپراتور مربوطه اعلام کنند.
 
علت این ضرب‌الاجل در احراز هویت سیم‌کارت‌ها، اینگونه اعلام شد که با بهره‌گیری از سیم‌کارت‌هایی که هویت جعلی دارند، کلاهبرداری‌های متعدد صورت گرفته و به واسطه آنها مشکلات مختلفی ایجاد شده است.
 
بنابر توضیحات رگولاتوری در این زمینه آمار سیم‌کارت‌های جعلی هر دو اپراتور به یک اندازه بوده است.
 
با توجه به اعلام معاون سازمان تنظیم مقررات ارتباطات، مشترکانی که طی ماه‌های گذشته به آن‌ها اعلام شده که باید به تکمیل اطلاعات خود بپردازند تا نیمه بهمن ماه فرصت داشتند نسبت به ارسال کد ملی خود به اپراتور اقدام کنند چراکه در بازه‌ای از زمان در سالهای قبل، به هنگام خرید سیم‌کارت کد ملی افراد پرسیده نمی‌شده که حالا لازم است مشخصات سیم‌کارت براساس کد ملی مالک مشخص باشد به همین دلیل مشترکانی که اپراتور آن‌ها اعلام کرده اطلاعاتشان ناقص است، موظف شدند کد ملی خود را تا نیمه بهمن ماه از طریق شیوه‌های اعلام شده به اطلاع اپراتور برسانند.
 
بر اساس این توضیحات برخی مشترکان سیم‌کارت‌های مختلف طی ماه‌های اخیر پیامک‌هایی را مبنی بر مسئله احراز هویت دریافت کردند که طی آن از این افراد خواسته شده بود کد ملی خود را ارسال کنند.
 
با این حال در این بین مشترکانی بودند که با وجود ارسال کد ملی خود و دریافت پیام تایید از سوی اپراتور بار دیگر پیامی برای احراز هویت و لزوم ارسال کد ملی دریافت کرده‌اند و طی ماه‌ گذشته با وجود ارسال اطلاعات لازم، دوباره با این پیام مواجه می‌شدند.
 
روابط عمومی اپراتور همراه اول در این باره به ایسنا اعلام کرد که افرادی که یک بار کد ملی خود را برای اپراتور ارسال کرده و پیامک تایید کد ملی را نیز دریافت کرده‌اند دیگر لازم نیست برای بار دوم کد ملی خود را ارسال کنند حتی اگر پیام مربوط دوباره برای آن‌ها فرستاده شده باشد.
 
بر این اساس علت چندبار فرستاده شدن این پیامک برای افراد، یادآوری مسئله لزوم احراز هویت است و با توجه به اینکه تعداد کسانی که تا کنون اقدام به ارسال کد ملی خود کرده‌اند محدود بوده، بنابراین نام هیچ یک از این افراد از لیست خارج نشده‌است و ممکن است کسانی که احراز هویت را انجام داده و پیامک تایید را نیز گرفته‌اند، دوباره پیامک مربوط را دریافت کنند.
 
بنابر اعلام سازمان تنظیم مقررات ارتباطات آخرین مهلت احراز هویت برای دارندگان سیم‌کارتهای بی‌نام و نشان، تا تاریخ بیست‌ودوم بهمن‌ماه خواهد بود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.