اپراتورها

تلفن همراه

February 11, 2015
12:47 چهارشنبه، 22ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67376

رومینگ امروز ملی نشد؛ اختلالات موبایل پابرجاست

قرار بود امروز جشن رومینگ ملی توسط وزارت ارتباطات مبنی بر یکپارچه شدن پوشش فرکانس رادیویی و مژده پایان اختلالات موبایل برگزار شود اما ظاهرا همچنان پوشش اپراتورهای موبایل در کشور قرار نیست یکسان شود.
مهلت زمانی اپراتورهای موبایل ایران برای دست شراکت و رفاقت در عرصه ارتباطات سیار امروز هم‌زمان با سالروز پیروزی انقلاب اسلامی به اتمام رسید.
از امروز مردم ایران طبق وعده دولت در هر کجای کشور باشند تحت پوشش سیگنال یکپارچه رادیویی هستند به گونه‌ای که اگر سیم‌کارت آنها در نقطه‌ای آنتن نداشته باشد اما اپراتوری دیگری در آنجا آنتن دهد، بتوانند از آنتن آن استفاده کنند.
این طرح با نام رومینگ ملی شناخته می‌شود و در دولت یازدهم کلید خورد؛ به عبارت ساده‌تر و برای درک بهتر رومینگ ملی می‌شود گفت همان پروژه‌ای که یک شبه رایتل را به پوشش سراسری آنتن در کشور رسانید و مانع شکست آن در بازار رقابتی شد.
همراه اول و ایرانسل شبکه خود را برای مشترکان رایتل باز کردند تا در هر نقطه‌ای که آنتن‌دهی دارند، رایتلی‌ها نیز آنتن دهند.
بعد از اجرای کامل این طرح برای رایتل، قرار شد که نقاط کور اپراتور اول و دوم نیز روی یکدیگر باز شود تا از این طریق پوشش سراسری ارتباطات در کشور محقق شود.
چنین طرحی با رسالت آنتن‌ پراکنی موبایل در کشور علی‌رغم مخالفانی که در پی داشت اما یکی از اقدامات قابل تحسین است که اجرای کامل آن، حمایت از حقوق مشترکان موبایل را در پی دارد.
اجرای رومینگ ملی یکی از شروط دولت با اپراتورهای موبایل برای ارائه مجوز نسل‌های سوم و بالاتر (3G و 4G) بود که از قضا تمامی اپراتورها آن را پذیرفتند تا به 3G برسند؛ اما آنچه در عمل شاهد بودیم کوتاهی شرکت‌های موبایلی در زمینه اجرای این طرح ملی بود به گونه‌ای که بارها از زیر ارائه آمار همکاری و مشارکت با رقیب فرار کردند و گزارش عملکردی هم در این زمینه ارائه ندادند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی هم در نشستی خبری به شکل سربسته تنها به ذکر نقاطی که اپراتورها روی یکدیگر بازکرده‌اند پرداخت و گفت: رایتل 227 هزار و 211 مشترک در شبکه همراه اول و 85 هزار مشترک در شبکه ایرانسل روم کرده است.
عمیدیان نزدیک به سه ماه پیش بود که درباره رومینگ همراه اول و ایرانسل نیز ابراز کرد: همراه اول پنج هزار و 462 مشترک روم شده در شبکه ایرانسل داشته و مشترکان روم شده ایرانسل در شبکه همراه اول نیز 26 هزار و 463 بوده است.
معاون وزیر ارتباطات در خصوص اجرای این طرح توسط همراه اول برای ایرانسل گفت: همراه اول در 13 استان رومینگ را برای ایرانسل برقرار کرده است و در مابقی استانها نیز باید نهایتا تا بهمن ماه این کار را انجام دهد.
وی همچنین در ارتباط با کندی اجرای این طرح که نهایتا پوششی سراسری را برای تمامی اپراتورها در نقاط تحت پوشش آنتن ارتباطی فراهم می‌کند، اذعان کرد: رومینگ جزو پیچیده‌ترین مسائل فنی دنیاست و حتی باید گفت که سه سال پیش هم مسئولان تصمیم گرفته بودند این کار را انجام دهند، اما نتوانستند.
رئیس سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با تأکید بر اینکه کشورهای صاحب تکنولوژی هم نمی‌توانند چنین کاری را ظرف کمتر از دو سال انجام دهند، تصریح کرد: اما ما در ایران برای انجام این کار زمان تعیین کرده‌ایم و اکنون نیز از یک قسمت کار راضی هستیم و با بخشی مشکل داریم.
عمیدیان افزود: با اپراتورها توافق کرده‌ایم که در بهمن ماه تمامی مشکلات این حوزه حل شود تا بتوانیم جشن رومینگ ملی را در 22 بهمن ماه داشته باشیم.
با توجه به اینکه بعد از اعطای مجوز 3G به اپراتورهای اول و دوم و شروع بروزرسانی شبکه این اپراتورها شاهد اختلالات بسیاری در سطح شبکه آنها نظیر قطعی تماسها، عدم برقراری ارتباط، دریافت سیل عظیمی از پیامکها مبنی بر از دست رفتن تماسهای دریافتی در شرایطی که آنتن وجود داشته، خط روی خط و برخی دیگر از مشکلات بودیم، انتظار می‌رفت که با یکسان‌سازی شبکه آنها تحت عنوان رومینگ ملی این اختلالات نیز به حداقل ممکن کاهش یابد اما اکنون حرفی از رومینگ ملی در کار نیست.
در حالیکه قرار بود هم‌زمان با 22 بهمن جشن رومینگ ملی گرفته شود اما ظاهرا صحبت‌های معاون وزیر مبنی بر پیچیده بودن این کار بر وعده و وعیدها چربید.
انتظارمان این بود که با اختلالات گسترده در شبکه اپراتورهای موبایل، حداقل با اجرای رومینگ ملی به نوعی زمینه انتخاب آنتن موبایل برای مشترکان فراهم شود تا به طریقی زمانیکه یک اپراتور اختلال دارد به آنتن اپراتور دیگر رجوع کند اما ظاهرا باز هم باید صبر کرد.
این موعد زمانی پیش از این نقطه‌ای برای پایان اختلالات موبایل نیز ذکر شده بود اما اکنون که به آن رسیدیم، حرف و سخنی از آن نیست.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.