لبه تکنولوژی

February 12, 2015
23:54 پنجشنبه، 23ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67425

نیویورک روی خط توسعه تکنولوژی

وقتی استارت‌آپ WeWork که به‌عنوان یک شتاب‌دهنده کارآفرینی فعالیت می‌کند در پایان سال 2014 به ارزشی برابر 5 میلیارد دلار رسید، به نمادی از توسعه سریع تکنولوژی در شهر نیویورک تبدیل شد. با این حال، از نظر نیویورکی‌ها افزایش تعداد دفاتر شرکت‌های تکنولوژی که سرعتی بیشتر از گذشته گرفته، نشانه رشد و پیشرفت صنعت تکنولوژی در این شهر است. 
در حالی که نیویورک به‌عنوان مرکز دنیای تکنولوژی و محل تولد بعضی از بزرگ‌ترین استارت‌آپ‌های این صنعت توجه همه را به خودش جلب کرده است، آخرین آمار در این زمینه نشان می‌دهد که توسعه تکنولوژی در شهر نیویورک با روندی نسبتا سریع جلو می‌رود تا منطقه خاص خودش با نام سیلیکون الی (Silicon Alley) یا خیابان تکنولوژی را به تدریج شکل بدهد. سیلیکون الی که در منهتن واقع شده است در واقع منطقه‌ای از شهر بزرگ نیویورک است که صنایع مختلف های‌تک از قبیل شرکت‌های فعال در زمینه‌ اینترنت، رسانه‌های اجتماعی جدید، مخابرات، رسانه‌های دیجیتال، توسعه نرم‌افزار، بیوتکنولوژی، طراحی بازی‌های ویدئویی و فناوری‌های مالی در آن متمرکز شده‌اند. بر اساس آخرین آمار منتشر شده در این زمینه، تا پایان ماه اکتبر سال 2014 شهر نیویورک میزبان 300 هزار کارمند فعال در بخش تکنولوژی بوده است. نام سیلیکون الی از نام سیلیکون ولی یا دره تکنولوژی که سال‌ها است به‌عنوان مرکز تکنولوژی جهان شناخته می‌شود، برگرفته شده است. 
در پس روند رشد تکنولوژی در این شهر، آنچه اتفاق می‌افتد تلاقی نیروها و انگیزه‌های مختلف است. سفری به درون عرصه استارت‌آپی شهر نیویورک همه چیز را درباره بازیگران این عرصه و سرمایه‌های جذب شده برای پایه‌گذاری صنایع وابسته به آن مانند تجارت، مد، رسانه، بازاریابی و تجارت نشان می‌دهد. نیویورک همچنین  قوانین شهری و تجاری خاصی دارد که از مشوق‌های تجاری برای توسعه تکنولوژی در شرایط بحران مالی و روند تعدیل نیروی فعلی در شرکت‌ها، حمایت می‌کنند. با این اوصاف است که «بیل دبلاسیو» شهردار نیویورک همچنان اقدامات شهردار قبلی مایکل بلومبرگ را در راستای ایجاد یک مرکز تکنولوژی در این شهر ادامه می‌دهد.
دبلاسیو در ماه اکتبر گذشته و در مراسم معرفی Digital.NYC که مرکز سرویس‌های تکنولوژی شهر برای ایجاد دسترسی کافی نیویورکی‌ها به فضای اقتصاد دیجیتالی است، گفت: «تکنولوژی نوآوری را در سراسر صنایع شهر نیویورک افزایش می‌دهد؛ از صنعت مد گرفته تا بانکداری و تولید و ساخت همه و همه بیشتر از گذشته برای ایجاد جامعه دیجیتال شهر به یک پلت‌فرم مرکزی نیاز دارند.»
درست مانند اعتبارات مالیاتی که سانفرانسیسکو برای توییتر و دیگر شرکت‌های بزرگ تکنولوژی مستقر در آنجا فراهم می‌کند، شهر نیویورک هم مالیات‌ها را برای جذب شرکت‌های تکنولوژی به فعالیت در این شهر کاهش داده است. در ماه دسامبر گذشته به شرکت اینترنتی- رسانه‌ای Buzzfeed برای احداث دفتر مرکز 194 هزار فوت مربعی خودش 4 میلیون دلار اعتبار مالیاتی داده شد تا آن را به ماندن در شهر نیویورک ترغیب کنند. پیش از آن هم برای راه‌اندازی دفتر 200 هزار فوت مربعی شرکت تجارت الکترونیکی Etsy در این شهر 5 میلیون دلار تخفیف مالیاتی ارائه شد. این روندی است که در سراسر شهر نیویورک تکرار می‌شود.
عامل مهم دیگری که در رشد صنعت تکنولوژی در شهر نیویورک موثر بوده است، افزیش نرخ استخدام نیرو در این بخش بوده است. از سال 2008 تا حالا با ارائه خدمات قانونی و مالی آن هم در شرایط بحران اقتصادی، استخدام در بخش تکنولوژی در شهر نیویورک حدود 40 درصد افزایش داشته است. در حالی که رشد استخدام در بخش تکنولوژی نیویورک کمی سریع‌تر از این روند در سیلیکون ولی بوده است- 4/ 8 درصد در برابر 2/ 5 درصد تا ماه ژوئن گذشته بر اساس آمار موسسه تجاری املاک و مستغلات Jones Lang LaSalle- تعداد کل نیروهای کاری در سیلیکون ولی هنوز به طور چشمگیری بیشتر از این تعداد در شهر نیویورک است. آمار نشان می‌دهد که تعداد نیروی کار فعال در بخش تکنولوژی سیلیکون‌ولی برابر 213 هزار نفر است و این تعداد در شهر نیویورک به 90 هزار نفر می‌رسد. 
مهم‌ترین شاخصی که نشان می‌دهد صنعت تکنولوژی در نیویورک به سرعت در حال رشد است، جریان سرمایه‌گذاری‌های مخاطره‌ای است که در این شهر انجام می‌شود. در واقع سرمایه‌گذاری مخاطره‌ای در شهر نیویورک جهش بزرگی داشته است که این خودش نشان از موج جدیدی از فرصت‌های کاری و تجاری در این شهر دارد. بر اساس آمار منتشر شده از سوی موسسه PricewaterhouseCoopers و National Venture Capital Association، میزان سرمایه‌گذاری مخاطره‌ای در منطقه شهری نیویورک در فصل سوم سال میلادی گذشته به 7/ 1 میلیارد دلار رسیده که این میزان در مقایسه با فصل سوم سال 2013 رشد 138 درصدی داشته است. در همین دوره زمانی، سرمایه‌گذاری مخاطره‌ای در منطقه سیلیکون ولی با رشد 20 درصدی به 4/ 4‌میلیارد دلار رسیده است. 
سرمایه‌گذاری‌های در شرکت‌های واقع در منطقه شهری به دلایل منطقی و موجهی رشد می‌کند. رسانه و سرگرمی، خرده فروشی و محصولات مصرفی همه در چنین مناطقی رونق دارند و همین موضوع خودش می‌تواند نظر کسب و کارهای جدید و متمرکز بر تکنولوژی را به این منطقه جلب کند. 
 
انفجار رسانه‌های دیجیتالی
نیویورک سال‌ها است که عنوان پایتخت رسانه‌های جهان را با خودش دارد. حالا این شهر در حال ورود به عصر دیجیتال است. سرمایه‌گذاری در بخش رسانه و سرگرمی در تمام مناطق اطراف این شهر با رشد بیش از سه‌برابری حالا به 8/ 1 میلیارد دلار رسیده است که بخش بزرگی از آن به شهر بزرگ نیویورک اختصاص دارد. 
شرکت Vice Media که در منطقه بروکلین قرار دارد، توانسته در یک سال منتهی به فصل سوم سال 2014 بیش از 500 میلیون دلار سرمایه جذب کند. شرکت Buzzfeed که در شهر نیویورک هم واقع شده است، در همین دوره زمانی 50 میلیون دلار سرمایه را جذب کرده است. در فصل جاری هم شرکت Vox Media که در این شهر واقع شده 5/ 46 میلیون دلار سرمایه کسب کرده است. این در حالی است که انتظار می‌رود شرکت ارائه‌‌دهنده پلت‌فرم توزیع محتوا Outbrain در اوایل سال جاری میلادی با ارزش یک میلیارد دلار وارد بازار بورس شده و سهامش را به صورت عمومی عرضه کند. 
 
رونق خرده فروشی‌ آنلاین
نیویورک قطعا مرکز تجارت جهانی است، به خصوص به خاطر مد و هنر و سرمایه‌گذاری‌های عظیمی که در این شهر انجام می‌شود. بنابراین هیچ تعجبی ندارد که این شرکت به سرچشمه جوشانی برای بخش خرده فروشی آنلاین تبدیل بشود. سرمایه‌گذاری در بخش خرده فروشی آنلاین در فصل گذشته در تمام مناطق شامل شهر نیویورک تا 6 برابر افزایش یافته و به 233 میلیون دلار رسیده که ظهور استارت‌آپ‌ها در این زمینه برای رونق سرمایه‌گذاری در این بخش بسیار موثر بوده است.
سایت‌های فروش کالا در این میان رشد خوبی داشته‌اند. شرکت نیویورکی Fab که توانسته بود در چند سال اخیر 336 میلیون سرمایه مخاطره‌ای جذب کند، در ماه نوامبر گذشته فروشی برابر 15 میلیون دلار داشته است. این شرکت با شرکت Gilt Group که توانسته سرمایه 236 میلیون دلاری جذب کند و به زودی قرار است وارد بازار بورس شود، رقابت می‌کند. 
 
محصولات مصرفی برای مردم
شهر نیویورک همچنین به مرکزی برای استارت‌آپ‌هایی تبدیل شده است که در هسته‌های تجاری این شهر واقع شده‌اند. سرمایه‌گذاری در بخش خدمات و محصولات مصرفی در فصل چهارم سال 2014 با رشد پنج‌برابری نسبت به سال گذشته به 453 میلیون دلار رسیده که در واقع این روند به دنبال تمایل به سرمایه‌گذاری در استارت‌آپ‌های نیویورکی شکل گرفته است.
در این میان استارت‌آپ‌های کوچکی که در تجارت‌های مختلف فعالیت می‌کنند، رونق بیشتری پیدا کرده و به سرعت در حال رشد و شکل‌گیری هستند. به همین دلیل هم هست که مثلا یک استارت‌آپ کوچک با فعالیت‌های گسترده می‌تواند در یک سال تا 60 میلیون دلار سرمایه هم جذب کند. خدمات مالی مصرفی هم با سرعتی هر چند نسبتا کند اما مداوم در حال رشد هستند. 
آیا همه اینها به معنای آن است که شهر نیویورک در مسیر تبدیل شدن به یک مرکز تکنولوژی بزرگ قرار دارد؟ این روند گویا همچنان ادامه دارد و تکنولوژی در نیویورک هنوز هم پیشرفت می‌کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.