سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 13, 2015
17:34 جمعه، 24ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67469

گزارش مالی انویدیا یک واقعیت را به اثبات رساند

در گزارش اخیر انویدیا میزان درآمدهای این کمپانی در مجموع رشد داشته، اما از سویی میزان درآمدهای چیپست های تگرا با کاهشی قابل‌توجه مواجه شده است.
 
انویدیا شاید بر روی آینده درخشان چیپست های تگرا در خودروهای هوشمند حساب ویژه ای باز کرده باشد، اما از سویی اتکای آن به بخش گیمینگ کامپیوترهای شخصی را نیز نمی‌توان انکار کرد.
 
انویدیا امروز گزارش مالی سه ماهه چهارم سال 2014 را منتشر کرد که بر اساس آن با رشدی 9 درصدی، به درآمدی 1.24 میلیارد دلاری دست پیدا کرده است. سود این کمپانی نیز با رشد قابل توجه 31 درصدی به 193 میلیون دلار رسیده است.
 
این اعداد اگرچه بیانگر موفقیت انویدیا در سه ماهه گذشته بوده، اما از سویی جدیدترین کسب و کار انویدیا یعنی پردازنده‌های گرافیکی موبایل این کمپانی نتوانسته انتظارات را برآورده کند. از مجموع درآمدهای انویدیا 1.07 میلیارد دلار آن مربوط به کسب و کار پردازنده گرافیکی کامپیوتری و موبایلی بوده است. و از مجموع این درآمد تنها 112 میلیون دلار آن متعلق به پردازنده‌های موبایلی تگرا بوده که در واقع 33 درصد کاهش درآمد نسبت به سه ماهه قبل و 15 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل را ثبت کرده است.
 
مدیر ارشد کمپانی انویدیا، جن هوانگ ساعت‌ها در نمایشگاه CES امسال پیرامون چیپست های قدرتمند تگرا X1 و تلاش این کمپانی جهت حضور جدی‌تر در صنعت خودرو سخن گفت، اما اعداد ثبت شده اخیر از یک واقعیت پرده برمی‌دارند؛ انویدیا بیش از آنکه یک کمپانی تولیدکننده چیپست های موبایلی باشد، یک سازنده پردازنده‌های گرافیکی برای نوت‌بوک ها و کامپیوترهای شخصی است. انویدیا حتی در بخش کنسول‌ها نیز نمی‌تواند عرض اندام کند، چون به نظر سازندگان کنسول‌های بزرگ چون سونی، مایکروسافت و نینتندو به استفاده از پردازنده‌های ای‌ام‌دی تمایل دارند.
 
اما اگر این ضعف انویدیا را کنار بگذاریم، هنوز پیشرفت‌های فوق العاده ای برای انویدیا ثبت شده است. کسب و کار گرافیک‌های جی‌فورس به دنبال استقبال گیمرها از پردازنده‌های ماکسول این کمپانی رشدی 38 درصدی را به ثبت رسانده است. هم اکنون پردازنده‌های جی‌فورس جی‌تی‌اکس 980 و 970 بخش بالارده ها و 960 جدید نیز میان رده‌ها را تغذیه می‌کند.
 
ولی این موفقیت‌ها برای هوانگ کافی نبوده و همچنان در تلاش است که محصولاتی جدا از بخش پی‌سی به بازار عرضه کند. به گفته وی تبلت های شیلد در حال افزایش نفوذ پلتفرم‌ انویدیا در بازار گیمینگ هستند. هوانگ همچنین به تکنولوژی‌های معرفی شده اخیر این کمپانی برای پردازش عملکردهای خودروهای بدون راننده و تکنولوژی Grid اشاره داشته که در برنامه‌های شبیه سازی سنگین کاربرد دارد. از سویی گرافیک‌های تسلای این کمپانی هم به عنوان مغز متفکر اعمال سنگین گرافیکی کمپانی‌ها به بازار عرضه شده است.
 
انویدیا به خوبی می‌داند که چیپست موبایلی این کمپانی، تگرا چنان قدرتمند و پرمصرف است که شاید جای چندانی در یک دستگاه موبایل نداشته باشد. پات مورهد از تحلیلگران Moor Insights نیز به این واقعیت اشاره کرده و در اظهارنظری چیپست های تگرا را مناسب صنعت خودرو و گیمینگ و نه برای تلفن‌های همراه می‌داند. 
 
هر چند نمی‌توان این واقعیت را نادیده گرفت که بازار چیپست تگرای انویدیا را با محصولاتی چون تبلت شیلد انویدیا و بخش سرگرمی‌های داخل خودرو شناخته است. اما به نظر وقت عبور از این مرحله فرا رسیده و مشکل بتوان یک چیپست تگرا X1 یک ترافلاپی را در یک تبلت گیمینگ و یا اسمارت فون مشاهده کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.