اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 15, 2015
16:01 یکشنبه، 26ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67534

فیلترینگ برروی جست‌وجوگرهای ایرانی اعمال نمی‌شود

وزیر ارتباطات در حاشیه مراسم رونمایی از جست‌وجوگر ایرانی یوز تاکید کرد: این برداشت غلطی است که مردم فکر کنند اگر از گوگل استفاده می‌کنند، اطلاعات آنها محفوظ خواهد ماند.
 
محمود واعظی امروز در جمع خبرنگاران حاضر شده و پس از ارائه‌ی توضیحاتی درباره حمایت دولت از موتورهای جست‌وجوی ایرانی به پاسخگویی به سوالات مختلف خبرنگاران پرداخت و در پاسخ به این سوال که آیا با توجه به ایرانی‌ بودن این موتور جست‌وجوها ممکن است برخی واژه‌ها امکان جست‌وجو نداشته باشند و دسترسی به صفحات مختلف با آنها فیلتر‌شده باشد، اظهار کرد: تاکنون براساس صفحاتی که در دیتاسنتر‌های این موتور جست‌وجو قرار دارد، فیلترینگی از نظر کلمات صورت نگرفته است.
 
وی در ادامه در پاسخ به سوال دیگر ایسنا مبنی بر این‌که همواره در میان کاربران نگرانی‌هایی مبنی بر کنترل فعالیت‌های آنها در صفحاتی که در داخل کشور میزبانی می‌شوند وجود دارد، تصریح کرد: این که مردم فکر کنند اگر از یک موتور جست‌وجوی جهانی مانند گوگل استفاده کنند، اطلاعات آنها محفوظ می‌ماند، اما هنگام استفاده از موتور جست‌وجوی داخلی اطلاعات آنها مورد رصد قرار می‌گیرد، برداشت کاملا اشتباهی است.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: شرکت‌هایی که در حال حاضر موتورهای جست‌وجو را طراحی کرده‌اند به طور کامل خصوصی هستند و در این میان دولت فقط از آنها حمایت می‌کند تا کار خود را به سرانجام برسانند و پس از رسیدن این شرکت‌ها به سوددهی، دولت دیگر کاری با آنها نخواهد داشت، اما تا پیش از رسیدن به این نقطه این نوع فعالیت‌ها بدون حمایت‌های دولت محکوم به شکست خواهد بود، چرا که هزینه‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد.
 
واعظی همچنین تاکید کرد: دولت حامی حریم خصوصی مردم است و این موضوع برای ما یک عزم محسوب می‌شود، از سوی دیگر شرکت‌های داخلی ما به مراتب بیش از شرکت‌های خارجی امانتدار مردم و اطلاعات آنها خواهند بود. اکنون در جست‌وجوگرهای خارجی مشخص نیست اطلاعات افراد به چه سازمان‌هایی فروخته می‌شود و برهمین اساس ما همواره از مردم خواسته‌ایم سعی کنند در شبکه‌های اجتماعی خارجی حداقل اطلاعات خصوصی خود را وارد کنند.
 
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صبحت‌های خود به حمایت‌هایی که از شرکت‌های ارائه‌کننده موتور جست‌وجوهای داخلی صورت می‌گیرد اشاره کرد و گفت: در سال گذشته در این زمینه 90 میلیارد و سال آینده 120 میلیارد تومان سرمایه‌گذاری خواهد شد.
 
واعظی همچنین اظهار کرد: تاکنون بیش از 20 شرکت در قالب کارگروهی در این زمینه تعریف شده و در این زمینه فعالیت می‌کنند و به صحبت پرداخته‌اند.
 
وی در ادامه در پاسخ به این‌که از نظر او پروژه‌های مختلف ملی از جمله جست‌وجوگر یوز تا چه اندازه می‌تواند موفق عمل کند، توضیح داد: میزان موفقیت این پروژه‌ها به شرکت‌های ارائه‌دهنده آنها بستگی دارد، چرا که لازم است این شرکت‌ها نیازمندی‌های مختلف مردم را تامین کنند.
 
واعظی در ادامه به دو شبکه اجتماعی ایرانی اشاره کرد و گفت: طی ماه‌های گذشته دو شبکه اجتماعی موبایلی با نام‌های ایسون و ساینا راه‌اندازی شده‌اند، اما از میان این دو شبکه، یکی از آنها به بیش از 700 هزار نفر کاربر رسیده و دیگری تنها 100 هزار نفر کاربر دارد. لذا این‌که هر شبکه تا چه اندازه مورد استفاده مردم قرار می‌گیرد، موضوعی است که به شرکت‌های ارائه‌کننده آن مربوط می‌شود و ما تنها از پروژه‌های خوبی که در داخل کشور طراحی می‌شوند حمایت می‌کنیم.
 
وزیر ارتباطات درباره برنامه‌ریزی‌هایی که برای شناساندن موتور جست‌وجوهای جدید به مردم در نظر گرفته شده نیز اظهار کرد: فکر می‌کنم لازم است در این زمینه خود شرکت‌ها و رسانه‌ها کار تبلیغاتی لازم را انجام دهند.
 
وی در پایان یادآور شد: طبیعی است جامعیت موتور جست‌وجوهایی مانند گوگل در شرایط فعلی مانند موتور جست‌وجوهای داخلی باشد، اما به هر حال موتور جست‌وجوی رونمایی شده این قابلیت را دارد که بیش از یک میلیارد صفحه را در معرض دید مخاطبان خود قرار دهد.
 
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا مشکلاتی که طی روزهای اخیر در شبکه اجتماعی لاین مشاهده شده به بحث فیلترینگ این شبکه مربوط می‌شود، خاطر‌ نشان کرد: به‌طور معمول در شبکه‌های اجتماعی اختلالاتی به لحاظ فنی ایجاد می‌شود اما به شخصه به هیچ عنوان از این‌که قرار باشد چنین شبکه‌ای توسط وزارت ارتباطات فیلتر شود اطلاع ندارم و اطمینان دارم تصمیمی از سوی وزارت ارتباطات مبنی بر فیلترینگ لاین نشنیده‌ام اما به هر حال اختلالات فنی ممکن است برای هر شبکه‌ای رخ دهد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.