فناوری اطلاعات

February 16, 2015
10:55 دوشنبه، 27ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67541

استخراج حوزه‌های راهبردی فناوری اطلاعات از اسناد ملی ایران و سایر کشورها

به منظور ایجاد نگرش‌ جامع برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشور نسبت به موضوع‌های فناوری اطلاعات و به خصوص نگاشت اسناد مرتبط، حوزه‌های راهبردی فناوری اطلاعات از اسناد ملی ایران و سایر کشورها استخراج و دسته‌بندی آنها در وب‌گاه bamefava.scict.ir ارائه شده است.
 
رسیدن به پیشرفت‌های قابل ملاحظه در زمینه فناوری‌ها از جمله فناوری اطلاعات و ارتباطات یکی از موضوع‌هایی است که همواره در اسناد بالادستی کشور و به ویژه سند چشم‌انداز جمهوری اسلامی ایران در افق 1404 هجری شمسی به آن تأکید شده است. 
اقدام آغازین برای این کار، تعریف راهبرد‌های این گونه از فناوری‌ها در سطوح گوناگون است. با این حال، پیش از آغاز این کار باید اسناد مرتبط در این حوزه را مورد بررسی قرار داد. جست‌وجوی منابع نشان می‌دهد که تاکنون در جهان اسناد متنوعی در این رابطه و در سطوح گوناگون ایجاد شده است. تعداد زیاد این گونه از اسناد، لزوم دسته‌بندی آنها را توجیه می‌کند. 
با توجه به این موضوع، پروژه مرتبطی در دبیرخانه شورای عالی اطلاع‌رسانی تعریف شد که موضوع‌های راهبردی فناوری اطلاعات و اطلاعات با بکارگیری اسناد مربوط به راهبردهای آن در قالب ساختار درختی استخراج شوند. این کار افزون بر این که دسته‌بندی اسناد فناوری اطلاعات و اطلاعات را ساده‌تر می‌سازد، باعث می‌شود تا برنامه‌ریزان و سیاست‌گذاران کشور در سطوح گوناگون به نگرش جامعی نسبت به موضوع‌های این حوزه دست یابند.
در این پروژه برای استخراج موضوع‌های راهبردی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات فرآیندی چند مرحله‌ای طی شده است. نخست اسناد این حوزه، با کلید واژه‌های مرتبط با " استراتژی" و " فناوری اطلاعات و ارتباطات" در وب و پایگاه‌های اطلاعاتی مرتبط مورد جستجو قرار گرفت و در گام اول این مرحله، نزدیک به 300 سند مرتبط یافت شد که پس از بررسی مجدد 114سند( 6 سند به زبان فارسی و 108 سند به زبان انگلیسی) به عنوان اسناد راهبردی کشورها در زمینه فناوری اطلاعات انتخاب شد.
در گام بعدی موضوع‌های راهبردی در سه سطح از اسناد استخراج و پس از پالایش و دسته‌بندی اولیه توسط تیم تحقیق با استفاده از نظرهای گروهی از خبرگان حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات دسته‌بندی نهایی تدوین شد.
در مرحله پایانی پروژه اسناد راهبردی پیش گفته (114 سند) و برخی اسناد مرتبط دیگر(1228 سند) با استفاده از روشهای هوشمند به حوزه‌های راهبردی فناوری اطلاعات پیوست و قابل بازیابی شد. 
 
نتایج این پژوهش می‌تواند گامی مؤثر برای تولید ساختار پژوهشی مناسب و یک الگوی تفکیکی ‌راهبردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات برای همه پژوهشگران این حوزه باشد؛ همچنین سیاست‌گذاران حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز می‌توانند با بهره‌گیری از این الگوی دسته‌بندی به نظام‌مند کردن هر چه بیشتر تصمیمات خود اهتمام ورزند.
 بر اساس ساختار درختی ایجاد شده، موضوع‌های راهبردی اصلی شامل کاربردها، فضای سایبری، اطلاعات و محتوای دیجیتال، منابع انسانی، صنعت، جامعه اطلاعاتی و دانش، زیرساخت ، قوانین، مقررات و خط‌ مشی‌ها، اصلاحات، تحقیق و توسعه و ارتباطات است که هر کدام به زیر شاخه‌هایی تعریف شده است.
نتایج این پروژه ازطریق وب‌گاه bamefava.scict.ir و در بخش "مقالات و حوزه‌های راهبردی" در دسترس عموم علاقه‌مندان قرار گرفته است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.