اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 18, 2015
20:28 چهارشنبه، 29ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67608

عصر تاریک دیجیتال

وینت سرف یکی از پدران اینترنت، این روزها درگیر حل مسئله‌اى است که از نظر او ممکن است تمام تاریخ‌ بشر را از بین ببرد.
وینت سرف (Vint" Cerf) در حال حاضر یکی از معاونان گوگل است. او معتقد است به مرور که نرم‌افزارها و سخت افزارها از رده خارج مى‌شوند، ممکن است فایل‌هاى قدیمى غیرقابل استفاده شوند. طورى که نسل‌هاى آینده ندانند در قرن بیست و یکم چه ‌گذشته است.
 
او اسم این دوران را "عصر تاریک دیجیتال"گذاشته است. او مى‌گوید؛ نگران است یک روز سرانجام هرچه تصویر و نوشته روى کامپیوترهایمان ذخیره کرده‌ایم از بین برود.
 
                                                
 
بی‌بی‌سی در باره او می نویسد؛ سرف با کت و شلوار و جلیقه شیک از چهره‌هاى اسطوره‌اى دنیاى ارتباطات است. کسى است که در تعریف شیوه انتقال بسته‌هاى اطلاعات در اینترنت نقشى اساسى داشته، و احتمالا تنها کسى است که در گوگل کراوات مى‌زند.
 
سخنرانی او را در نشست سالیانه انجمن پیشبرد علم آمریکا در سن خوزه شنیدم و وقتى او را دیدم، اول به خاطر وجود اینترنت تشکر کردم. سرى به نشانه ادب خم کرد و با فروتنى گفت: "خوشحالم که کارى از دستم برآمده است".
 
آشنایی با تاریخچه فناوری اطلاعات و ارتباطات
مفاهیم: ارتباط و ارتباطات چیست؟
مفاهیم: مدیریت داده‌ها چیست؟
 
سرف این روزها درگیر حل مسئله‌اى است که به نظرش ممکن است تمام تاریخ‌ بشر را از بین ببرد.
 
موضوع این است که این روزها مهم‌ترین عکس‌هاى خانوادگى‌، خاطرات، زندگى و در واقع همه چیز به شکل تکه‌هاى ریز اطلاعات روى دیسک‌هاى سخت یا روى "ابر" ثبت می شوند. خطر چنین پدیده‌ای این است که با پیشرفت تکنولوژى، همه این اطلاعات از قافله پرشتاب تغییر عقب بمانند و از دست بروند.
 
این چیزى است که وینت سرف را نگران کرده است. به گفته او؛ "خیلى نگران".
 
سرف مى‌گوید: "براى من و شما هم موارد شبیه این پیش آمده است که نسخه جدید یک نرم افزار فایل‌هاى قدیمى‌ ما را باز نمى‌کند، چون سازگارى با گذشته در دنیاى دیجیتال حتمى نیست.
 
"بنابراین اتفاقى که مى‌تواند بیافتد این است که به مرور زمان آرشیوهای عظیم از داده‌های دیجیتال داشته باشیم که خودمان هم ندانیم چیست".
 
 
وینت سرف حال به دنبال این است که به شکلی همه نرم‌افزارها و سخت‌افزارها را حفظ کنیم که هیچ‌وقت از بین نروند، چیزی شبیه یک موزه، اما به‌طور دیجیتال، روی سرورها یا روی ابر… تحت عنوان نسخه خطی دیجیتال اجرا شود. اگر این طرح عملی شود، می‌توان امید داشت که خاطره‌های امروز ما برای نسل‌ها بعد هم قابل دسترسی باشد.
 
مفاهیم: ارتباطات دیجیتال چیست؟
 
سرف در این باره توضیح می‌دهد و می گوید: "راه‌حل این است که از محتوا و نرم‌افزار و سیستم عامل، هم‌زمان با اشعه ایکس عکس بگیریم به‌علاوه توضیحی در مورد دستگاهی که می‌تواند این مجموعه را اجرا کند! بعد این‌ها را تا آینده بسیار دور نگه داریم. در حقیقت با عکسی که گرفته‌ایم، می‌شود در آینده گذشته را بازسازی کرد".
 
مسئله این است که باید شرکتی باشد که این خدمات را ارایه کند، و بعید است شرکتی صدها سال پابرجا باشد. بنابراین چطور می‌توانیم مطمئن باشیم خاطرات شخصی‌ افراد یا اساسا تاریخ بشر در درازمدت حفظ می‌شود؟
 
و من به شوخی گفتم؛ حتی گوگل هم ممکن است در هزاره بعدی نباشد.
 
می‌خندد و می‌گوید: "حتما نیست. اما به نظرم جالب است که تصور کنیم سال ۳۰۰۰ میلادی است و شما چیزی را در گوگل جستجو کرده‌اید. این عکس اشعه‌ ایکس است که می‌گویم باید از جایی به جای دیگر قابل انتقال باشد. بنابراین من باید بتوانم از ابر گوگل به یک ابر دیگر یا روی یک ماشین دیگر انتقال دهم.
 
مفاهیم و چطورهای دیجیتال / سیستم عامل چیست؟ / تاریخچه کامپیوتر / فناوری‌های دیجیتال 
اینترنت: یک نمای درشت /  اینترنت خوب یا بد / اینترنت و تغییر فرهنگی / عملیات اینترنت؛ گذشته، حال و آینده/ اینترنت در خدمت اطلاع رسانی 
 
نکته دیگر این است که وقتی این تکه‌های اطلاعات را از جایی به جای دیگر می‌برید، همچنان بدانید چطور باید بازشان کنید که بخش‌های مختلفش معنی بدهد. این کار هم شدنی است، به شرط این‌که برای توضیح‌هایی (که در مورد آن عکس اشعه ایکس می‌دهیم) یک استاندارد مشخص تعریف کنیم".
 
او این سوال را مطرح می کند که: " چطور می‌توانیم مطمئن باشیم در آینده دور استانداردی را که امروز تعریف کرده‌ایم شناسایی می شود و این عکسی که با این دقت تهیه کرده‌ایم همچنان برای‌ آیندگان معنی خواهد داد؟"
 
شیوه مورد نظر سرف، که به آن می‌گوید؛ "نسخه خطی دیجیتال" توسط ماهادف ساتیانارایانان در دانشگاه کارنگی ملون آمریکا پیاده شده است.
 
سرف می‌گوید: "هنوز این شیوه تکمیل نشده است، اما در کلیت‌، آزموده شده و کار کرده است".
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.