سخت‌افزار

فناوری اطلاعات

February 18, 2015
23:06 چهارشنبه، 29ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67624

دغدغه مالیات در بازار کامپیوتر

سال مالی 93 برای شرکت‌های آی‌تی در حالی رو به پایان است که فروش امسال در مقایسه با هر سال دیگری در کمترین سطح قرار دارد. نوسان نرخ ارز و تکان‌هایی که بازار آی‌تی با اعمال عوارض‌های گمرکی با همین فروش اندک در طول 11 ماه گذشته با خود دیده باعث شده شرکت‌ها بر اساس پیش‌بینی‌هایی که کرده بودند درآمد کمتری به دست بیاورند. بیشتر شرکت‌ها تعطیل و آن دسته که هنوز در حال فعالیت هستند با کمترین فروش نسبت به سال قبل اداره می‌شوند. 
در همین حال نیز ماه نمونه‌گیری مالیاتی نیز پیش روست و آن طور که میرمهدی،رئیس اتحادیه فناوران می‌گوید 10 درصد از شرکت‌های آی‌تی باید درآمدهایشان با آنچه در اسناد مالیاتی ارائه کرده‌اند، مورد ارزیابی قرار گیرند. او می‌گوید: به دلیل رکود بازار آی‌تی شرکت‌های زیادی در لیست کمیسیون بررسی آمار قرار گرفته‌اند که مطمئنا به دلیل نوسانات بازار، داده‌های درآمدی‌شان با مغایرت مواجه می‌شود.
درحالی‌که شرکت‌های فروشنده محصولات آی‌تی برای جلوگیری از ضرر و زیان‌هایی که در طول سال دیده‌اند مجبور به فروش زیر قیمت اجناس خود شده‌اند، امسال میزان مالیات بر درآمد صنف آی‌تی، با 22 درصد افزایش نسبت به سال قبل مواجه است که به گفته فعالان این صنف در مقایسه با وضعیت فروش این شرکت‌ها در یک سال گذشته بسیار بالا است.
میرمهدی می‌گوید: متاسفانه در چند روز گذشته دوستان زیادی در تماس یا در رفت و آمد به اتحادیه فناوران بوده‌اند که در لیست انتخابی در نمونه‌های آمارگیری مالیاتی قرار دارند و تا چند روز آینده نیز باید کار بررسی نمونه‌هایشان انجام شود و به همین علت دوستان به شدت دنبال برطرف کردن ایرادهای خود هستند و در یک هفته اخیر افراد درباره نحوه دریافت مالیات و میزان آن با اتحادیه در تماس بوده‌اند.
به گفته رئیس اتحادیه فناوران طبق قانون هر سال تعدادی از اعضای صنف آی‌تی به‌صورت اتفاقی اظهاراتشان جمع‌آوری می‌شود. او اعلام کرد: به‌عنوان مثال افرد در اظهار‌نامه‌شان اعلام کرده‌اند که 500 میلیون تومان فروش دارند که این اعلام باید بر اساس مدارکی که به ثبت رسیده مطابقت داشته باشد.
این کار هم هر سال به‌صورت تصادفی (رندوم) انجام می‌شود. در این رهگذر پرونده مودی مالیاتی که برخی از اطلاعات خرید و فروشش را کتمان کرده باشد بر‌اساس آنچه در سایت دارایی وجود دارد، مطابقت داده می‌شود و آن دسته از افرادی که مدارکشان با پرونده‌های موجود در دارایی همسان باشد می‌توانند اقدامات قانونی‌شان را انجام دهند اما اگر دارایی‌شان بیشتر از دارایی‌هایی که به ثبت رسیده و مطابق با آنچه که به‌عنوان مدارک و فاکتورهای ذی‌حسابی‌ها ارائه شده نباشد و با پرونده تشخیصی مغایرت داشته باشد باید جرایم سنگینی را بپردازند.
 به گفته او تا چند روز آینده لیست کاملی از شرکت‌هایی که قرار است در این رندوم مورد ارزیابی قرار گیرد ارسال می‌سود و اعضای صنف و مودیان پس از دریافت برگه تشخیص تا یک ماه مهلت دارند نسبت به اطلاعات ارائه شده به خود اعتراض کنند.
میر‌مهدی می‌گوید: در تهران برای آمارگیری مالیاتی طبق قانون 5 منطقه در نظر گرفته شده است. بر این اساس شرق، غرب، شمال و جنوب و مرکز از مناطقی هستند که باید آمارگیری شوند اما متاسفانه انجام این رندوم اصلا دقیق نیست و مثلا برای صنف ما که باید 10 درصد اعمال شود گاهی متوجه می‌شویم تا 20 یا 30 درصد از صنف مورد آمارگیری قرار گرفته‌اند.
او اضافه می‌کند که مالیات بر درآمد یک اجحاف بزرگ در حق فروشندگان این صنف است چراکه مبالغی که پرداخت می‌کنند در واقعیت محقق نشده و حتی وقتی نمونه‌گیری انجام می‌شود در مدیریت پنج گانه مالیات اتفاقاتی می‌افتد که امیدواریم با رفع آنها و همکاری دوستان بتوانیم تا پایان سال این کار را به‌صورت قطعی انجام بدهیم.
 
کدام فروش؟ کدام مالیات؟
خیلی جدید نیست شنیدن خبر اینکه به‌جز فروشگاه‌های کوچک، چندین و چند فروشگاه بزرگ در گوشه و کنار به تازگی تعطیل و از ادامه کار در صنف آی‌تی منصرف شده‌اند. این اتفاقات در یک سال گذشته موجب وحشت دیگر فعالان معتبر در این صنف هم شده است. 
حالا با پایان یافتن این سال پر از رکود، ترس از پرداخت مالیات دغدغه جدید آنها است. بر اساس آنچه سازمان مالیاتی کشور و محاسبه دولت اعلام شده در صنف آی‌تی، صاحبان مشاغل باید 22 درصد بیشتر از سهم مالیاتی شان از سال قبل را پرداخت کنند.
غلامرضا پاک ضمیر، مدیر یک فروشگاه محصولات آی‌تی به «دنیای‌اقتصاد» می‌گوید: پرداخت مالیات بر درآمد حق دولت است و البته وظایف مشاغل است که آن را پرداخت کنند و با توجه به اینکه دولت امسال با کاهش درآمد مواجه است این برنامه‌ریزی انجام شده تا بیشتر درآمد حاصله از محل اخذ مالیات باشد اما نکته در این است در سال مالی که نه تنها در صنف آی‌تی بلکه در هر صنف دیگری با رکود کامل مواجه بودیم، اخذ مالیات بیشتر از سال قبل فروشنده و صاحبان مشاغل را دچار مشکل خواهد کرد. 
به گفته او افرادی که در این صنف مشغول به کار هستند، عموما جوانند و با توجه به مشکلاتی که در این صنف شاهد هستیم در صورت تعطیل شدن این واحدها و بیکار شدن این جوانان احتمال اینکه به انحراف کشیده شوند، زیاد است. بنابراین دولت باید به این فکر باشد که برای جوان‌ها اشتغال‌زایی کند نه اینکه با اعمال مقرراتی باعث از بین رفتن مشاغل شود.
این فروشنده از دولت می‌خواهد که در اخذ مالیات از اصناف در شرف ورشکستگی تجدید‌نظر کند: «بنابراین باید اعلام کرد که اخذ 22 درصد مالیات بر درآمد از صنفی که به نسبت سال قبل حتی کمتر از نصف فروش داشته، اجحاف است.»
بهتر این بود که با ارزیابی فروش در این بازار دولت اعلام می‌کرد که به میزان سال قبل مالیات اخذ شود. متاسفانه ما و تقریبا تمامی همکاران در این صنف حساب‌های دخل و خرج‌مان هیچ مطابقتی با هم ندارد و وقتی اعلام می‌کنیم هیچ درآمدی حاصل نشده چگونه باید مالیاتی را بپردازیم که توان پرداخت آن را نداریم.»
او می‌گوید چندی پیش یکی از همکاران واردکننده چنان دچار فشار شد که به ناچار تصمیم گرفت کالاهای وارداتی را زیر قیمت بفروشد. با این اوضاع جمع کردن این شغل بیشتر مفید فایده است چراکه رکودی که در بازار شاهد هستیم برای باز نگه داشتن فروشگاهی که کارمند و هزینه‌های جانبی زیادی دارد اصلا به صرفه نیست.
به گفته این فروشنده، میزان فروش او به نسبت سال قبل کمتر از نصف بوده است و نه تنها سودی عایدش نشده بلکه فروش کالاها با ضرر هم همراه بوده است. پولی در دست مردم نیست و کالاهای موجود در بازار آی‌تی هم خیلی زود به روز می‌شود و در صورت به فروش نرسیدن دیگر نمی‌تواند خریدارش را پیدا کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.