سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

February 18, 2015
23:13 چهارشنبه، 29ام بهمنماه 1393
کد خبر: 67625

کارمندان مایکروسافت مدیرعامل جدید را دوست دارند

«ساتیا نادلا» حدود یک سال پیش به‌عنوان سومین مدیرعامل شرکت بزرگ مایکروسافت انتخاب و معرفی شد. از منظر بیرونی به نظر می‌رسد او تغییرات مثبتی را در طول زمان کوتاه مدیریتش اعمال کرده است. 
ویندوز دیگر مانند گذشته یک محصول استثنایی نیست و این شرکت محصولات جدید و مدرنی مانند هدست واقعیت مجازی HoloLens را معرفی کرده است. در نهایت به نظر می‌رسد نادلا عملکرد بهتری در مقایسه با مدیر پیش از خودش یعنی استیو بالمر داشته و دیدگاه واقع‌بینانه‌تری درباره آینده این شرکت دارد. اما در داخل این شرکت چه دیدگاهی درباره این مدیرعامل تازه وجود دارد؟
مجله معتبر بیزنس اینسایدر به تازگی یک نظرسنجی در میان کارمندان شرکت مایکروسافت برگزار کرده است که نتایج آن نشان می‌دهد کارمندان مایکروسافت هم مانند افراد بیرون از این شرکت دیدگاه مثبتی درباره نادلا دارند. این کارمندان اجازه صحبت با رسانه‌ها درباره این موضوع را ندارند و به همین دلیل در این نظرسنجی حریم آنها در نظر گرفته شده است. با این حال اما می‌توانید نظر کلی کارمندان مایکروسافت درباره مدیرعامل نسبتا جدید این شرکت را بخوانید.
آنها قبل از هر چیز از پایان اولویت ویندوز خوشحال هستند؛ هرکدام از کارمندان مایکروسافت که در این نظرسنجی شرکت کردند از اینکه فرهنگ «همیشه اول بودن ویندوز» در این شرکت کنار گذاشته شده است، ابراز رضایت کردند. یکی از کارمندانی که از نزدیک با تیم ساخت نرم‌افزار آفیس برای آی‌پد کار می‌کند گفت که این اپلیکیشن‌ها حدود یک سال قبل از آنکه عرضه شود ساخته شده بود، اما بالمر می‌خواست آنها را تا زمان آماده شدن اولین نسخه برای ویندوز –که احتمالا تا اواخر سال 2015 آماده نمی‌شود- معرفی نکند. همین موضوع باعث تضعیف روحیه این تیم شد و با ورود نادلا او تصمیم به تغییر اولویت‌ها برای معرفی آفیس ویژه آی‌پد در سال گذشته میلادی گرفت. این کار باعث تحسین مایکروسافت و تقویت روحیه کارمندان شد. 
یکی دیگر از کارمندان می‌گوید که نادلا در همان ابتدا این اجازه را به کارمندان داد تا آنچه می‌دانند لازم است برای تقویت شانس موفقیت مایکروسافت در تولید پلتفرم‌های غیرویندوزی انجام بدهند. خرید اپلیکیشن‌های iOS مانند Accompli و Sunrise از جمله همین اقدامات بود.
یکی دیگر از کارمندان می‌گوید که حالا راحت‌تر می‌توانیم در محوطه شرکت با گوشی‌های اندرویدی و آیفون قدم بزنیم. دیگر آن فضای ترسی که در زمان بالمر حاکم بود، وجود ندارد. بالمر عادت داشت کارهایی مانند گرفتن و بیرون نگهداشتن گوشی آیفون کارمندان در بیرون جلسات را انجام بدهد و این موضوع باعث می‌شد که بعضی از کارمندان کمی به خاطر عدم استفاده از محصولات غیر مایکروسافتی در شرکت خجالت بکشند، چیزی که حالا دیگر وجود ندارد.
یکبار دیگر کار کردن در مایکروسافت هیجان‌انگیز است؛ یکی دیگر از چیزهایی که تقریبا تمام کارمندان این شرکت به آن اشاره می‌کنند، هیجان بیشتر برای کار در مایکروسافتی است که نادلا آن را مدیریت می‌کند. 
یکی از مهندسان مایکروسافت به بیزینس اینسایدر گفت که کار کردن عده‌ای افراد برجسته در مایکروسافت که جلوی چشمشان کارهایی که انجام می‌دادند در رسانه‌ها مورد انتقاد قرار می‌گرفت، واقعا خسته‌کننده شده بود چون مایکروسافت کم‌کم داشت به یک شرکت قدیمی و دور از روال به‌روز صنعت تکنولوژی تبدیل می‌شد اما به دنبال اقدامات جالبی مانند ارائه آفیس برای آی‌پد و هدست واقعیت مجازی HoloLens، رسانه‌ها یکبار دیگر نگاه مثبتی به مایکروسافت پیدا کردند. 
از نظر این شخص، نادلا بسیار شفاف‌تر و روشنفکرتر از بالمر است به همین دلیل کارمندان احساس راحتی بیشتری با او داشته و انرژی بیشتری برای انجام کارهای جدید دارند. کارمندان مایکروسافت از صفاتی مانند پویا و هیجان‌انگیز برای توصیف محیط کار فعلی‌شان استفاده می‌کنند. یکی از کارمندان با سابقه مایکروسافت می‌گوید که مایکروسافت فعلی باور بیشتری به موفقیتش دارد.
اما کار سختی پیش‌رو هست؛ گروهی از کارمندان معتقدند نادلا احتمالا نتوانسته همه چیزهایی که در مایکروسافت از بین رفته است، در طول یک سال درست کند و تغییر بدهد. برای مثال آخرین گزارش مالی مایکروسافت نشان از رشد کند تجارت اصلی آن یعنی فروش نرم‌افزار و خدمات به بنگاه‌های تجاری بزرگ دارد. یکی از کارمندان فکر می‌کند در فصل‌های مالی آینده هم روند رشد مایکروسافت همچنان کند خواهد بود، اما معتقد است شرایط مالی این شرکت دوباره بعد از عرضه ویندوز 10 و موج بعدی نرم‌افزارهای آفیس و محصولات وابسته به آن مساعد می‌شود.
یکی دیگر از کارمندان مایکروسافت به این موضوع اشاره می‌کند که تعدیل نیروها هنوز ادامه دارد، اما این موضوع بسیاری از کارمندان دفتر مرکزی مایکروسافت در ردموند را تحت‌تاثیر قرار نداده است و کارمندانی که تعدیل می‌شوند اغلب می‌توانند کار جدیدی در بخش‌های دیگر پیدا کنند.
بیشتر کارمندان تعدیل شده از نوکیا هستند. با این اوصاف به‌نظر می‌رسد این تعدیل نیرو نسبت به تعدیل نیرویی که در دوره بحران اقتصادی در سال‌های 2008 و 2009 اتفاق افتاد، کمتر آسیب‌زننده است. 
تنها مورد ناخوشایند؛ گروهی از کارمندان مایکروسافت اما به اشتباه نادلا در کنفرانس گریس‌هوپر اشاره می‌کنند. کنفرانسی که نادلا در آن گفت که زنان لزوما نباید ارتقای شغلی پیدا کنند، اما کارشان را خوب انجام می‌دهند و معمولا می‌توان به سرانجام کارشان اعتماد کرد. اما نادلا خیلی سریع واکنش نشان داد و به‌خاطر این صحبتش عذرخواهی کرد؛ نوعی رفتار انسان دوستانه و متواضعانه‌ که از مدیرعامل قبلی مایکروسافت به ندرت دیده می‌شد.  با این اوصاف دوره شیرین نادلا (به‌عنوان مدیرعامل جدید) از نظر وال‌استریت به پایان رسیده و او همچنان راه زیادی برای رشد شرکتش پیش‌رو دارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.