اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 21, 2015
22:03 شنبه، 2ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67683

ابداع الگوریتم تشخیص سریع چهره توسط محقق ایرانی یاهو

فناوری تشخیص چهره روز به روز کارایی بیشتری پیدا می کند و در تازه ترین ابتکار عمل صورت گرفته در این زمینه امکان ثبت جزئیات چهره و تشخیص آن از زوایای مختلف با تلاش یک محقق ایرانی امکان پذیر شده است.
این روزها فناوری تشخیص چهره به یکی از ابزارهای کاربردی و غیرقابل چشم پوشی بسیاری از فناوری های نوظهور نظیر شبکه های اجتمای و قفل گشایی تلفن های همراه مبتنی بر سیستم عامل اندروید تبدیل شده است.
 
 
به تازگی نیز گروهی از محققان آزمایشگاه های یاهو با همکاری محققانی از دانشگاه استنفورد به نگرشی نوین دست یافته اند که بر اساس آن ثبت جزئیات چهره از هر زاویه ای امکان پذیر می شود، حتی اگر بخشی از چهره به دلیل زاویه ای که با سیستم دارد به صورت مخفی در نظر گرفته شود. با تکیه بر این ابتکارعمل تشخیص چهره آن هم با ضریب دقت بالا میسر خواهد شد.
 
محمد صابریان و ساچین فارفید در آزمایشگاه های یاهو واقع در کالیفرنیا با همکاری لی جیا لی از دانشگاه استنفورد معتقدند الگوریتم جدیدی که ارایه کرده اند در قیاس با سایر روش های موجود در تشخیص صحیح و سریع چهره از عملکرد بهتر و دقیق تری برخوردار است.
 
برای درک بهتر این موضوع ابتدا باید سری به سال ۲۰۰۲ زد، زمانی که دو دانشمند رایانه یعنی پاول ویولا و مایکل جونز انقلابی دیدنی در این عرصه به وجود آوردند. آنها موفق به ارایه الگوریتمی جهت تشخیص چهره شدند که اکنون مبنای کار بسیاری از دوربین های دیجیتال پیشرفته امروزی است. با این حال گذشت زمان نشان داد که این فناوری چندان هم در تشخیص چهره هایی که با زاویه نسبت به لنز دوربین قرار گرفته اند کارایی ندارد.
 
این مشکل اکنون توسط صابریان و همکارانش در این پروژه برطرف شده است. برای این منظور آنها نمونه پیشرفته نرم افزاری موسوم به "شبکه نورونی حلقوی عمیق" را به کار گرفته اند که به لطف یک پایگاه اطلاعاتی بزرگ و کامل می توان به این نرم افزار یاد داد که یک چهره شبیه به چه چیزی است.
 
این پایگاه اطلاعاتی شامل ۲۰۰ هزار تصویر از چهره های مختلف و ۲۰ میلیون تصویر فاقد چهره است که ضریب دقت و سرعت عملکرد سیستم در تشخیص انواع چهره از هر زاویه ای را تا حد قابل توجهی افزایش می دهد.
 
محمد صابریان مدرک دکتری خود را از دانشگاه کالیفرنیا در سن دیاگو و کارشناسی ارشد را نیز در رشته مهندسی برق و علوم رایانه از دانشگاه صنعتی شریف اخذ نمود. عمده فعالیت های تحقیقاتی وی در حوزه علوم رایانه و مفهوم یادگیری در دنیای ماشین آلات است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.