اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

February 22, 2015
9:14 یکشنبه، 3ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67713

از کجا اینترنت بگیریم؟

شیوه‌های اتصال به اینترنت طی یکی دو سال اخیر با تفاوت‌های قابل توجهی نسبت به قبل مواجه شده و به همین دلیل لازم است کاربران اینترنت پیش از انتخاب یک راهکار برای اتصال، از شیوه‌های مختلف اطلاعات جامعی کسب کنند.
 
زمانی نه چندان دور، کاربران برای اتصال به اینترنت تنها یک راهکار پیش روی خود داشتند و آن استفاده از اینترنت دایال آپ بود. براین اساس کاربران می‌توانستند با تهیه کارت‌های اعتباری از طریق شیوه dial up به فضای مجازی دسترسی داشته باشند.
 
بعدها فعالیت شرکت‌های ارائه‌کننده خدمات اینترنتی شکل جدیدی پیدا کرد و به منظور راحتی بیشتر کاربران ارائه‌ی اینترنت پرسرعت خانگی یا همان ADSL مورد توجه قرار گرفت.
 
این شیوه در میان کاربران چنان اقبالی داشت که طی دوره‌ای چندساله بهترین راه اتصال به دنیای مجازی به‌شمار می‌رفت، اما با گذشت زمان به تدریج شیوه‌های دیگری مانند اتصال از طریق مودم‌های وایمکس یا اینترنت موبایل نیز مورد توجه قرار گرفت.
 
تا شهریورماه سال جاری اپراتورهای اول و دوم موبایل که سهم عمده بازار را در اختیار داشتند از طریق GPRS که نسل دوم اینترنت موبایل محسوب می‌شود به ارائه‌ی خدمات به کاربران خود می‌پرداختند.
 
این شیوه اگرچه با توجه به دسترسی راحت به موبایل از سهولت بسیاری برخوردار بود، اما با توجه به سرعت پایینی که در نسل دوم ارتباطی موبایل مورد استفاده قرار می‌گرفت، برای استفاده‌های گسترده معمولا این شیوه خیلی مورد توجه کاربران قرار نمی گرفت.
 
برهمین اساس برای مصارف عمده همچنان ترجیح کاربران این بود که از اینترنت پرسرعت خانگی و یا مودم‌های وایمکس استفاده کنند. اما در این شیوه مشکلاتی نیز وجود داشت و به عنوان مثال با جابه‌جایی منزل این احتمال وجود داشت که شرکتی که کاربر از آن خدمات مورد نظر خود را دریافت می‌کرد، در منطقه جدید امکان خدمات‌رسانی نداشته باشد.
 
بنابراین در موارد متعدد کاربران با این سوال مواجه می‌شدند که پس از جابه‌جایی منزل خود از کدام شرکت می‌توانند خدمات مناسبی را دریافت کنند.
 
حتی در برخی مناطق به دلیل آنکه تنها شرکت مخابرات امکان ارائه‌ی اینترنت پرسرعت را داشت کاربران شرکتهای pap برای دسترسی به این خدمات با محدودیت‌هایی مواجه می‌شدند، اما باید توجه داشت که اکنون با روی کار آمدن نسل سوم و چهارم ارتباطی شیوه‌های دسترسی به اینترنت تغییر یافته و اکنون راه‌های متعددی برای اتصال به دنیای مجازی وجود دارد.
 
با پایان‌ یافتن انحصار رایتل، اپراتورهای اول و دوم هم قادر به ارائه‌ی خدمات 3G و 4G شده‌اند و برهمین اساس مودم‌های مختلفی توسط این شرکت‌ها ارائه شده است که از طریق آنها می‌توان به راحتی به اینترنت نسل‌های 3 و 4 که نسبت به نسل قبلی از سرعت بیشتری برخوردارند بهره‌مند شد.
 
نکته قابل توجه آنکه در این شیوه علاوه بر تلفن همراه می‌توان از طریق مودم‌های ارائه شده برای مصارف خانگی و حتی مصرف همزمان دو تا 9 دستگاه به استفاده از این مودم‌ها پرداخت.
 
اکنون دیگر مانند گذشته شرایط به گونه‌ای نیست که تنها از طریق ADSL بتوان به خدمات اینترنت پرسرعت دسترسی داشت بلکه به واسطه این شیوه‌ی جدید کاربران می‌توانند با تهیه این مودم‌ها شرایطی فراهم کنند که نه تنها در منزل بلکه در هر کجا و حتی در حین حرکت هم اینترنت خود را به همراه داشته باشند.
 
این مودم‌ها که با اندازه‌هایی مناسب از یک فلش گرفته تا یک مودم جیبی جا می‌گیرند، به راحتی قابل حمل بوده و از سوی دیگر به دلیل آنکه 3G و 4G امکان اینترنت در حین حرکت را دارند برای استفاده از آنها محدودیتی از نظر فضا وجود ندارد.
 
درواقع استفاده از این مودم‌ها نسبت به ADSL دو مزیت عمده به دنبال دارد که اولین آنها به قابلیت ارائه‌ی اینترنت در مکان‌های متعدد باز می‌گردد چرا که وقتی کاربر از ADSL استفاده می‌کند تنها در نقطه‌ای که خط تلفن ثابت او قادر به فعالیت است، دسترسی به اینترنت دارد.
 
اما در شیوه جدید شما می‌توانید در تمامی نقاطی که دارای پوشش شبکه 3G یا 4G هستند از طریق مودم خود به اینترنت دسترسی داشته باشید.
 
نکته دیگر آنکه وقتی شما کاربر ADSL باشید برای دریافت خدمات اینترنتی در برخی از مناطق شهر ممکن است با این مشکل مواجه شوید که در منطقه شما تنها شرکت مخابرات به ارائه‌ی خدمات می‌پردازد و شما تمایلی به دریافت خدمات از طریق این شرکت ندارید، اما در استفاده از این مودم‌ها دیگر چنین مشکلی وجود ندارد و شما می‌توانید به راحتی از خدمات مورد نظر خود بهره‌مند شوید.
 
البته همچنان برای دسترسی به اینترنت راه‌های دیگری وجود دارد که از جمله این راه‌ها دسترسی به خدمات وایمکس است که با توجه به تعداد محدود ارائه‌کنندگان این خدمت این شیوه در رده‌های آخر استفاده کاربران قرار می‌گیرد.
 
همچنین برای اتصال به اینترنت خانگی دو نوع مودم وجود دارد که برخی از آنها به واسطه‌ی سیم به خط تلفن متصل می‌شوند و براین اساس کاربر تنها برای یک دستگاه امکان استفاده از اینترنت ADSL را دارد. اما در این شیوه نوع دیگری از مودم هم وجود دارد که به آن وایرلس گفته می‌شود.
 
مودم‌های وایرلس همان طور که از نام آنها پیداست برای دسترسی به اینترنت نیازی به اتصال از طریق سیم ندارند و با تهیه یک مودم کاربران متعددی می‌توانند از اینترنت استفاده کنند. البته همان طور که پیش از این اشاره شد برای این شیوه تنها امکان استفاده از خدمات اینترنتی در حیطه ارائه‌ی خدمت تلفن ثابت مهیا است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.