اپراتورها

امنیت

تلفن همراه

February 24, 2015
13:27 سه شنبه، 5ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67797

توضیح وزیر ارتباطات درباره ادعای هک‌شدن سیم‌کارت اپراتورهای ایرانی

وزیر ارتباطات به ارائه‌ توضیحاتی درباره ادعاهای مطرح شده مبنی بر هک‌ شدن سیم‌کارت اپراتورهای ایرانی پرداخت و در عین حال اظهار کرد که هیچ یک از مسوولان کشور برای ارتباطات کاری خود از تلفن همراه استفاده نمی‌کنند.
 
به گزارش ایسنا، محمود واعظی ظهر امروز – سه‌شنبه – در حاشیه دیدار با وزیر ارتباطات و رادیو و تلویزیون آذربایجان در جمع خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنها پاسخ داد.
 
وزیر ارتباطات در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر هک‌شدن سیم‌کارت‌های ایرانسل و ادعایی که اسنودن در این زمینه مطرح کرده است؟ اظهار کرد: ما در حال حاضر برای تامین امنیت ارتباطات مرکز SOC را راه‌اندازی کرده و در کنار آن فعالیت‌های مرکز ماهر را داریم.
 
وی ادامه داد: از نظر امنیتی تاکنون تلاش‌های متعددی روی شبکه صورت گرفته و فعالیت در این حوزه همچنان ادامه دارد.
 
واعظی در عین حال عنوان کرد: با این وجود ما همواره اعلام کردیم که تمام مسوولان دولتی و حتی مردم عادی تلاش کنند از موبایل برای ارتباطات ضروری خود استفاده کنند اکنون هیچ یک از مسوولان برای کارهای طبقه‌بندی شده خود نباید از موبایل استفاده کنند، چرا که تلفن ثابت در این زمینه امنیتی به مراتب بالاتر دارد.
 
این عضو کابینه دولت همچنین اظهار کرد: در دنیای امروز به هر حال این نوع اتفاقات رخ می‌دهد و حتی چندی پیش در اخبار شاهد بودیم که تلفن همراه صدر اعظم آمریکا مدت‌ها توسط شرکت‌های آمریکایی شنود می‌شده است. برهمین اساس اکنون هم موضوع مهمی در این زمینه مطرح شده و در کنار اپراتورهای مختلف دنیا از هک‌شدن سیم‌کارت اپراتورهای ایرانی نیز مشاهده شده است.
 
وزیر ارتباطات همچنین اظهار کرد: آنچه مربوط به وزارت ارتباطات می‌شود آنکه ما همواره برای امنیت شبکه سرمایه‌گذاری و تلاش کرده‌ایم و طی شش ماه گذشته بیش از 200 میلیارد تومان در این حوزه سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، البته این سرمایه‌گذاری هرساله صورت می‌گیرد.
 
واعظی در ادامه‌ صحبت‌های خود خطاب به مردم نیز عنوان کرد: اکنون خواهش ما این است که مردم در استفاده از شبکه‌های اجتماعی موبایلی سعی کنند بیشتر شبکه‌هایی را مورد استفاده قرار دهند که میزبانی آنها در داخل کشور صورت می‌گیرد.
 
وی ادامه داد: علاوه بر این، استفاده از تلفن ثابت از امنیت بیشتری برخوردار است. البته این صحبت به معنای عدم استفاده از تلفن همراه نیست اما بهتر است مردم تلاش کنند از تلفن‌های همراه خود بیشتر برای ضروریات استفاده کنند.
 
واعظی همچنین یادآور شد: هرچه تکنولوژی پیشرفت می‌کند در کنار مزایایی که حاصل می‌شود، طبیعی است که گاه ضرر و زیان و یا تهدید‌هایی متوجه مردم می‌شود.
 
وزیر ارتباطات در بخش دیگری از صحبت‌های خود در پاسخ به سوالی که در خصوص مصوبه مجلس مبنی بر افزایش یک تومانی تعرفه پیامک‌ها مطرح شده بود، اظهار کرد: پیشنهاد افزایش تعرفه پیامک نه از سوی وزارت ارتباطات مطرح شد و نه دولت چنین خواسته‌ای داشت اما درنهایت این موضوع در مجلس مورد توجه قرار گرفته و رای آورد.
 
وی ادامه داد: در گذشته نیز اعلام کرده بودیم که موافق افزایش تعرفه پیامک‌ها نیستیم اما به هر حال آنچه مجلس مصوب کند برای ما لازم‌الاجرا خواهد بود.
 
واعظی همچنین یادآور شد: البته باید توجه داشت که درآمد اضافه‌ای که از این حوزه حاصل می‌شود ارتباطی به وزارت ارتباطات نداشته و در جای دیگری هزینه می‌شود.
 
وزیر ارتباطات همچنین اظهار کرد: ما پیش از این هم با افزایش هر نوع تعرفه مخالفت کرده بودیم اما در مجلس حدود 10 تا 12 پیشنهاد در خصوص افزایش تعرفه‌های مخابراتی مطرح شد که هم ما به عنوان وزارت ارتباطات هم نماینده دولت و سازمان مدیریت و برنامه در این حوزه مخالفت کردیم اما در نهایت از میان این پیشنهادات بحث افزایش تعرفه پیامک‌ در مجلس مصوب شد.
 
وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این‌که تاکنون اعلام رسمی مبنی بر زمان اعمال تعرفه‌های جدیدی صورت نگرفته است، اظهار کرد: با توجه به این‌که این افزایش تعرفه در راستای بودجه 1394 صورت گرفته، احتمالا همزمان با آغاز سال 1394 تعرفه‌های جدید اجرایی خواهد شد اما تاکنون در این زمینه تاریخی به طور رسمی اعلام و ابلاغ نشده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.