سیستم‌عامل و نرم‌افزار

فناوری اطلاعات

February 24, 2015
14:21 سه شنبه، 5ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67798

رییس اتحادیه صادرکنندگان نرم‎افزار: افزایش صادرات نرم‎افزار نیازمند رفع موانع و قوانین جدید است

رییس اتحادیه صادرکنندگان نرم‎افزارگفت: فقدان آشنایی برخی گمرکات از صادرات نرم‎افزار باعث شده تا نرم‎افزارهای صادراتی ایران را به عنوان کالا تلقی کرده و به آنها پروانه نمی‎دهند، حتی سازمان امور مالیاتی از صادرکنندگان مالیات اخذ می‌کند.
 
محمدرضا طلایی با بیان اینکه حوزه صادرات نرم‎افزار را باید در دو بخش تحلیل کرد، اظهار داشت: برای توسعه صادرات نرم‎افزار باید ابتدا موانع و مشکلات پیش روی صادرات را رفع کرد، ضمن اینکه در کنار آن، باید قوانین و مقررات جدیدی که حمایت و توسعه فعالیت های صادراتی را ملاک عمل قرار می‌دهد، وضع کرد.
وی افزود: برای اینکه تولید و صادرات نرم‎افزار افزایش یابد، در ابتدا باید فضای امن سرمایه‌گذاری برای فعالان اقتصادی بوجود آید؛ این در حالی است که اگرچه قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‎افزار در سال 79 تصویب شد و می‎توانست به عنوان قانونی برای امنیت سرمایه‎گذاری در حوزه نرم‎افزار تلقی شود، ولی تا به امروز این قانون به صورت کامل و جامع اجرایی نشده است.
رییس اتحادیه صادرکنندگان نرم‎افزار گفت: سرمایه‎گذاری‎هایی که در این فضا انجام می‎شود، مورد هجمه برخی سودجویان قرار گرفته است و به همین دلیل، سرمایه‎گذاران تمایل ندارند که در این حوزه وارد شده و سرمایه‎گذاری وسیع انجام کنند.
طلایی گفت: اگر قانون حمایت از پدیدآورندگان نرم‎افزار، درست اجرایی شود، امنیت سرمایه‎گذاری را حاصل خواهد کرد و بنابراین شاهد ورود سرمایه‎های سرگردان به این بخش خواهیم بود و محصولات جدید و با کیفیت تولید و به تبع آن، افزایش درآمدهای ارزی و صادرات نیز رخ خواهد داد.
وی گفت: وقتی سرمایه‎گذاران به حوزه صادرات و تولید نرم‎افزار ورود کنند، عملا فضا رقابتی شده و کیفیت محصولات نیز ارتقا می‎یابد، بنابراین تولیدات ایرانی آماده حضور در بازارهای جهانی خواهند شد.
به اعتقاد طلایی، دولت برای حضور موثر و فراگیر محصولات صادراتی ایران در بازارهای هدف باید قوانین روان کننده و تسهیل کننده را وضع کرده و زمینه‎ساز صادرات روان باشد.
رییس هیات مدیره تشکل‎های فناوری اطلاعات و ارتباطات ایران، افزود: هم‎اکنون مشکل عمده صادرکنندگان نرم‎افزار، گمرکات هستند که درک صحیحی از صادرات نرم‎افزار ندارند، به این معنا که آنها هنوز به محصولات نرم‎افزاری صادراتی، به چشم کالا نگاه کرده و به دلیل اینکه با این حوزه آشنایی ندارند، پروانه صادرات برای این محصولات صادر نمی‎کنند یا ارزش واقعی صادرات را در آن قید نمی‎کنند، بنابراین سازمان امور مالیاتی نیز صادرکنندگان را به عنوان فعالان عرصه صادرات نمی‎شناسد و از آنها مالیات کسب می‎کند؛ در حالیکه اخذ مالیات از صادرات ممنوع است.
عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران گفت: به نظر می‎رسد که اگر دولت می‎خواهد صادرات نرم‎افزار را رونق دهد، باید زمینه ساز وضع قوانین و مقررات شود.
وی با بیان آنکه از دوره قبل هیات نمایندگان، کمیسیون کسب و کار دانش‎بنیان در اتاق ایران شکل گرفت و اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی در فناوری اطلاعات دخیل شده است، در پاسخ به این که تاکنون اتاق‎ها در پاسخگویی به انتظارات فعالان اقتصادی چقدر موفق عمل کرده‎اند، گفت: درحوزه فناوری اطلاعات اتاق‌ها فعالیت چندانی نداشته‎اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.