رگولاتوری

February 25, 2015
10:10 چهارشنبه، 6ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67807

صدور پروانه‌های جدید حوزه ارتباطات ثابت در نیمه اول سال ۹۴

معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری از صدور پروانه‌های جدید در حوزه اینترنت با عنوان ارتباطات ثابت (FCP) و ارائه خدمات ارتباطی ثابت (servco) تا تیرماه سال ۹۴ خبر داد.
صادق عباسی شاهکوه گفت: در راستای ساماندهی، بازنگری و همگرائی پروانه‌های حوزه ارتباطات ثابت و همچنین افزایش سطح خدمات دسترسی به اینترنت و خدمات مبتنی بر آن، توسعه ارائه خدمات محتوائی و ارزش افزوده، پیش‌نویس "ضوابط حاکم بر پروانه ارائه خدمات ارتباطی ثابت (servco)" تدوین شده است.
 
وی با اشاره به اینکه براساس مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات پروانه‌های حوزه ارائه خدمات انتقال داده‌ها (PAP)، عرضه و توزیع‌کنندگان اینترنت (ISDP)، ارائه خدمات عمومی تلفن ثابت (PSTN) و عرضه‌کنندگان خدمات اینترنت (ISP) ساماندهی می‌شوند، افزود: براساس مصوبه 191 کمیسیون شرکتهای ارائه‌دهنده خدمات اینترنت باید در دو دسته شبکه (Netco) و خدمات (servco) ساماندهی شوند و اپراتورهای فعال در حوزه اینترنت باید تا پایان خرداد 94 برای دریافت پروانه‌ ارتباطات ثابت (FCP) جدید اقدام کنند.
 
عباسی با بیان اینکه مصوبه پروانه FCP هم اکنون به پنج گروه ارائه‌دهنده خدمات اینترنت در کشور ابلاغ شده است، گفت: در این پروانه شرکتهای فعال در حوزه ارائه اینترنت می‌توانند بدون محدودیت تکنولوژی و با رعایت انحصار شبکه زیرساخت و شبکه‌های ماهواره‌ای، هرگونه سرویس مرتبط با اینترنت را در کشور ارائه کنند.
 
وی درباره تفاوت پروانه‌های servco با پروانه‌های FCP عنوان کرد: پروانه‌های servco از نظر موضوع خدمات مانند پروانه‌های FCP هستند اما شبکه ندارند و در پیش‌نویس پروانه‌های servco ضمن توجه به تمامی سرمایه‌گذاریهای قبلی انجام شده از سوی دارندگان پروانه‌های این حوزه، به ایجاد ساختاری بادوام، پویا و با قابلیت‌های افزون‌تر نسبت به پروانه‌های قبلی در این بخش اندیشیده شده است و با توجه به ارزش‌آفرینی بسیار بالائی که از بابت محتوا، کاربرد و خدمات در دنیای امروز برای کشور می‌توان محقق ساخت، رگولاتوری خواستار حضور توانمندتر و ساختار یافته‌تر فعالان این حوزه از طریق مشارکت، ترکیب و ادغام است.
 
عباسی شاهکوه افزود: تمامی فعالان حوزه ارتباطات ثابت شامل شرکتهای دارنده پروانه و یا شرکتهای علاقه‌مند به فعالیت در این عرصه می‌توانند پس از تصویب ضوابط حاکم بر پروانه ارائه خدمات ارتباطی ثابت (servco)، متقاضی دریافت این پروانه جدید که ادامه راه پروانه‌های قبلی ISP و ISDP در شکلی وسیع‌تر و جامع‌تر است، باشند.
 
معاون بررسیهای فنی و صدور پروانه رگولاتوری اظهار کرد: در پیش‌نویس پروانه ارائه خدمات ارتباطی ثابت (sercvo) موانعی مانند مدت کم اعتبار پروانه‌ها، محدودیت در منطقه جغرافیائی برای فعالیت، موانع بر سر راه ارائه خدمات ارزش افزوده مانند VOIP ( از نوع origination)، ضوابط و مکاتبات اداری دست و پا گیر و اقدام به سپردن ضمانت‌های متعدد به ازای هر مرحله از افزایش پهنای باند برطرف شده است.
 
وی افزود: درصورت تصویب پیش‌نویس پروانه servco در کمیسیون‌، در قبال امتیازاتی مثل شماره‌گذاری (Numbering) که به دارندگان پروانه servco داده می‌شود، تعهدات اجرائی و مالی متناسبی در نظر گرفته شده است تا در آینده شاهد اپراتورهای خدمات فعال و جدی در این زمینه‌ها باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.