رسانه‌های اجتماعی

February 26, 2015
14:57 پنجشنبه، 7ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67837

یوتیوب هیچ سودی برای گوگل ندارد!

تحقیقات جدید نشان میدهد که با وجود درآمد 4 میلیارد دلاری یوتیوب برای گوگل، این وبسایت هیچ سوددهی برای غول تبلیغات دنیا ندارد.
 
یوتیوب بدون هیچ شک و تردیدی بهترین وبسایت میزبان ویدیوهای اینترنتی است و روزانه بینندگان بی‌شماری را از سراسر دنیا به سمت منبع غنی خود جذب می‌کند. اما با وجود بیننده‌ میلیاردی، یوتیوب هیچ سودی برای گوگل ندارد!
 
بر اساس گزارشی که از سوی «وال استریت ژورنال» منتشر شده، این غول ویدیویی دنیا با وجود درآمدی 4 میلیارد دلاری، هیچ سودی تولید نمی‌کند. 
 
یوتیوب در مجموع تنها 6 درصد از فروش تبلیغات گوگل را تشکیل می‌دهد که با توجه به حضور همه جانبه ویدیوها و لینک‌های این وبسایت در سراسر دنیای وب، آماری غافلگیرکننده به شمار می‌رود. اما شاید مشکل یوتیوب نیز همین واقعیت باشد.
 
بر اساس تحقیقات، بیشتر مردم از طریق لینک‌های به اشتراک گذاشته و ویدیوهای اصطلاحا جاسازی شده (Embedded) در وبسایت‌های متفرقه به محتوای یوتیوب دسترسی دارند؛ بر خلاف فیس بوک و توییتر که همه به شکل مستقیم با آن درگیر هستند. یوتیوب تبلیغات را تنها در ویدیوهایی پخش می‌کند که از طریق وبسایت اصلی آن و مراجعه به صفحه خانگی (Home Page) یوتیوب مشاهده شده باشند.
 
یکی دیگر از مشکلات یوتیوب عدم نفوذ گسترده آن در میان کاربران است. وال استریت ژورنال می‌گوید که بر اساس یک تحقیق تنها 9 درصد از کاربران توتیوب حدود 85 درصد از کل نمایش‌های ویدیوی یوتیوب را تشکیل می‌دهند. بدین ترتیب بیشتر کاربران این وبسایت به شکل "گه‌گاه" به این وبسایت سر می‌زنند. در عین حال بیشتر کاربران ثابت یوتیوب نیز نوجوانان هستند.
 
بدین ترتیب تبلیغ کنندگان علاقه چندانی به تبلیغ در یوتیوب نشان نمی‌دهند و تلویزیون و رقبای یوتیوب را به عنوان مکان بهتری برای تبلیغات می‌دانند.
 
گوگل از سال اخیر تلاش بسیاری برای زنده کردن این سرویس انجام داده است. در قدم نخست تلاش کرد که از جداشدن تولیدکنندگان محتوای خود جلوگیری به عمل آورد و سرمایه گذاری هنگفتی نیز در تولید محتوای اریجینال دارد.
 
همچنین یوتیوب سرویس جدید موسیقی خود را راه اندازی کرده که اگرچه فعلا در حالت رایگان قرار دارد، اما از چند ماه دیگر پولی می‌شود. کاربران مشترک از مزایایی چون عدم وجود تبلیغات در ویدیوهای یوتیوب بهره خواهند برد، در حالی که کاربران غیراشتراکی همچنان تبلیغات را در ویدیوهای این سرویس خواهند داشت.
 
از سوی دیگر، رقبای یوتیوب هم دندان تیزشان را برای آن نشان می‌دهند. فیس بوک -که سودی 3 میلیارد دلاری را برای سال 2014 ثبت کرد- و توییتر در حال طراحی و تکمیل سرویس‌های ویدیوی اختصاصی خود هستند. همچنین استارتاپ هایی چون Vessel نیز ثابت کرده‌اند که سوددهی آن‌ها برای تولیدکنندگان محتوا بهتر از یوتیوب است.
 
البته که تمام این موارد به معنای حذف یوتیوب در یک شب نخواهد بود؛ اما اگر یوتیوب دیر وارد عمل شود و نتواند سوددهی مناسبی داشته باشد و همچنین در رضایتمندی تولیدکنندگان محتوای اریجینال کم‌کاری کند، ممکن است که شاهد تغییراتی در سهم بازار آن باشیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.