امنیت

فناوری اطلاعات

February 28, 2015
10:13 شنبه، 9ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67867

هارددیسک‌های ایرانی آلوده به ابزار جاسوسی

رویترز گزارش داده بود آمریکا و بریتانیا بزرگ‌ترین شرکت سازنده سیم‌کارت‌های تلفن‌همراه را در جهان هک کرده و به‌صورت بالقوه توان دستیابی به تماس‌های صوتی و متنی، همچنین ایمیل‌های میلیارد‌هاکاربر تلفن‌همراه در جهان از جمله ایران را داشته‌اند.
گزارش این خبرگزاری حاکی از آن بود سیم‌کارت‌های تولیدشده توسط شرکت فرانسوی- هلندی «ژمالتو» هک شده‌اند. شرکت ژمالتو سالانه بیش از دومیلیارد سیم‌کارت تولید می‌کند. سیم‌کارت‌های تولیدی این شرکت در کشورهای مختلف استفاده می‌شود.
شبکه‌های بیسیم کشورهایی مانند ایران، افغانستان و یمن به‌عنوان شبکه‌هایی با ارزش اطلاعاتی بالا ارزیابی می‌شوند. برخی از بزرگ‌ترین شرکت‌های خدمات‌دهنده تلفن‌همراه مانند «ای‌تی‌اندتی»، «تی موبایل»، «ورایزن» و «اسپرینت» در میان مشتری‌های این شرکت تولید‌کننده سیم‌کارت هستند. اما مساله به همین‌جا ختم نمی‌شود؛ چراکه رسانه‌ها گزارش داده‌اند علاوه‌بر هک‌شدن سیم‌کارت‌ها، هارددیسک‌ها نیز ابزاری برای جاسوسی و کنترل کاربران توسط آمریکا بوده است.
مایکل راجرز رییس آژانس امنیت‌ملی آمریکا از اظهارنظر در این‌باره خودداری کرده و در واکنش به انتشار اخبار و اسناد متعددی در مورد قانون‌شکنی‌های آژانس امنیت‌ملی آمریکا و نقض حریم شخصی کاربران رایانه‌ها و گوشی‌های همراه مدعی شد این سازمان به طور کامل از قوانین تبعیت می‌کند.
طبق سندی که هفته گذشته توسط ادوارد اسنودن در سایت اینترسپت منتشر شد، آژانس امنیت‌ملی آمریکا با همکاری ستاد ارتباطات دولت انگلیس برنامه‌های جاسوسی غیرقابل کشفی را روی هارددیسک‌های میلیون‌هارایانه نصب کرده و با هک‌کردن بزرگ‌ترین شرکت سازنده سیم‌کارت در جهان، مکالمات میلیون‌هانفر را در سراسر جهان شنود می‌کند.
پس از افشاگری‌های گسترده ادوارد اسنودن از سال2013 به بعد در مورد جاسوسی بی‌قیدوبند آژانس امنیت‌ملی آمریکا از ارتباطات سایبری و تلفنی مردم آمریکا و دیگر کشورهای جهان، این سازمان اطلاعاتی با انتقادهای تندی مواجه شده است. در همین‌حال، پژوهشگران امنیت الکترونیک بر این باورند که سازمان امنیت‌ملی آمریکا با پنهان‌کردن برنامه‌های جاسوسی در سخت‌افزار (هارددیسک) تولیدی شرکت‌های «وسترن‌دیجیتال»، «سیگیت»، «توشیبا» و… زمینه جاسوسی از اکثر دستگاه‌های رایانه در سراسر جهان را فراهم می‌کند.
شرکت امنیت‌رایانه «کسپراسکی‌لب» کشف کرد رایانه‌های شخصی 30کشور جهان، حداقل به یکی از برنامه‌های جاسوسی آلوده است. بیشترین رایانه‌های آلوده به این ابزار جاسوسی در کشورهای ایران، روسیه، پاکستان، افغانستان، چین، مالی، سوریه، یمن و الجزایر بوده‌اند و این ابزار جاسوسی، بیش از همه، رایانه‌های دولتی، نظامی، شرکت‌های ارتباطات، بانک‌ها، شرکت‌های انرژی، پژوهشگران هسته‌ای، رسانه‌ها و فعالان را آلوده کرده‌اند.
شرکت کسپراسکی حاضر نشد نام کشوری که عامل این برنامه‌های جاسوسی بوده است را فاش کند، اما با این حال اعلام کرد: این موضوع، به سلاح الکترونیک «استاکس‌نت» ارتباطی عمیق دارد.
استاکس‌نت، برنامه‌ای بود که سازمان امنیت‌ملی آمریکا آن را برای حمله به تاسیسات هسته‌ای ایران به کار گرفت. در این‌میان، یک کارمند سابق سازمان امنیت‌ملی آمریکا، به خبرگزاری رویترز گفت: تحلیل شرکت کسپراسکی‌لب، درست است و سازمان امنیت‌ملی آمریکا، همچنان برای اینگونه برنامه‌های جاسوسی، به اندازه استاکس‌نت، ارزش قایل است. یک افسر سابق سازمان اطلاعات آمریکا نیز با تاکید بر اینکه سازمان امنیت‌ملی آمریکا فناوری لازم برای پنهان‌سازی برنامه‌های جاسوسی در سیستم‌عامل را توسعه داده است، در عین‌حال خاطرنشان کرد: من نمی‌دانم آنها برای به‌کار‌گیری این شیوه تجسس، به چه صورت عمل می‌کنند. گفتنی است «فانی فاینز» سخنگوی سازمان امنیت‌ملی آمریکا، از هرگونه اظهارنظر در این خصوص خودداری کرده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.