باندپهن ثابت

رگولاتوری

February 28, 2015
22:54 شنبه، 9ام اسفندماه 1393
کد خبر: 67890

بنویسید FCP بخوانید PAP

وحید‌‌‌‌ صفایی – بایت خراسان : به تازگی تبدیل پروانه‌های شرکت‌های ندا (PAP) به FCP قطعی شده است. شرکت‌های کنونی ندا (ارائه دهندگان اینترنت در ایران) می‌توانند با پرداخت حق امتیاز 20 میلیارد تومانی، مجوز خود را به FCP تبدیل کرده و یا برای همیشه از حوزه فعالیت خود خداحافظی کنند، چرا که در آینده‌ای نه چندان دور، زمان اعتبار پروانه PAP به پایان می‌رسد.
FCPها مجوز‌های گسترده‌ای خواهند داشت و تقریبا می‌توانند از همه فناوری‌های موجود و آتی برای ارائه خدمات استفاده کنند. این خدمات به طور خاص شامل اینترنت، دیتا و مکالمه است اما فناوری خاصی را شامل نمی‌شود. به عنوان مثال این شرکت‌ها می‌توانند از فناوری‌های ADSL (با خطوط تلفن فعلی)، فیبرنوری یا حتی خطوط تلفن انحصاری خود (که مجاز به راه‌اندازی آن خواهند بود) به ارائه خدمات اینترنت بپردازند و یا حتی به فناوری‌های بی‌سیم ورود پیدا کنند. به اعتقاد مسئولان سازمان رگولاتوری، این دایره فعالیت گسترده، می‌تواند در آینده به توسعه ارتباطات و افزایش کیفیت خدمات اینترنت منتهی شود.
شرکت‌های خصوصی بیشترین سهم را در اقتصاد جهان دارند و دولت‌ها به دریافت مالیات بسنده می‌کنند. این سیاست با ابلاغ اصل 44 قانون اساسی در کشور ما نیز در پیش گرفته شد اما به خصوص در حوزه ارتباطات به بدترین شکل ممکن اجرایی شد. واگذاری غیررقابتی شرکت مخابرات به عنوان بزرگ‌ترین شرکت دولتی غیرنفتی، تمام شیرینی خصوصی سازی را تلخ کرد و هیچ یک از نتایج متصور از خصوصی سازی این شرکت حاصل نشد و تنها، انحصار دولتی، جای خود را به انحصاری غیردولتی (که به مراتب خطرناک‌تر است) داد.
وزارت ارتباطات پیش از این نشان داده که می‌تواند شرایط را به سمتی پیش ببرد که نتیجه به دست آمده به هیچ وجه شبیه به پیش‌بینی‌ها نباشد چرا که وضعیت ارائه خدمات، قوانین و محدودیت‌ها در کشور ما به هیچ کشور دیگری شباهت ندارد و به همین دلیل، نباید خیلی هم به مجوزهای FCP خوشبین بود.
وضعیت اینترنت در ایران اسفناک است، چون هنوز هم ADSL (که از آن با عنوان اینترنت پرسرعت یاد می‌شود) یکی از قدیمی‌ترین و کندترین انواع اتصال به اینترنت در جهان، اصلی‌ترین راه اتصال مردم ایران به اینترنت است. در عین حال همین اینترنت بی‌کیفیت یکی از گران‌ترین اینترنت‌ها در جهان نیز هست. آیا رفع محدودیت فناوری، می‌تواند به این وضعیت پایان دهد؟ شاید در نگاه اول پاسخ به این سوال مثبت باشد اما واقعیت این است که تعرفه‌های اینترنت و سقف پهنای باند مجاز برای کاربران، هنوز هم به وسیله وزارت ارتباطات تعیین می‌شود و فراتر از آن، هنوز هم شرکت ارتباطات زیرساخت (یکی از معاونت‌های وزارت ارتباطات) وارد کننده انحصاری پهنای باند کشور است. صرف نظر از این که شرکت‌ها با استفاده از چه فناوری‌هایی به ارائه اینترنت مشغول هستند، دست آخر باید پهنای باند خود را از طریق شرکت زیرساخت تامین کنند. در حال حاضر همه شرکت‌های ندا، شرکت مخابرات، اپراتورهای تلفن همراه و هر شرکت دیگری که به هر نحوی اینترنت ارائه می‌دهد، مشتری زیرساخت هستند و در تعرفه‌گذاری و نوع و کیفیت خدمات خود، از قوانین رگولاتوری تبعیت می‌کنند.
در واقع اقدام اخیر رگولاتوری برای ارائه مجوزهای FCP با قیمت 20 میلیارد تومانی، بیشتر از این که شبیه به حرکتی امیدبخش برای بهبود اینترنت در آینده باشد، به نوعی کسب درآمد از طریق فروش مجوز شباهت دارد. شرکت‌های ندا نیز این مبلغ را پرداخت می‌کنند و مجوز FCP دریافت خواهند کرد و البته بدون این که شاهد هیچ نوع تغییری باشیم، همچنان به ارائه خدمات ADSL خواهند پرداخت. برای مردم نه خانی آمده و نه خانی رفته است و تنها از این به بعد به جای شرکت‌های ندا می‌توانیم بگوییم شرکت‌های FCP!
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.