باندپهن

باندپهن سیار

March 4, 2015
19:12 چهارشنبه، 13ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68051

واردات پهنای باند اینترنت را آزاد کنید

نمایندگان بخش خصوصی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خواستار آزادسازی واردات اینترنت (پهنای باند) و انحصارشکنی شرکت ارتباطات زیرساخت شدند.
محمدرضا کریمی در نشست بررسی "صدور پروانه جدید ارتباطات ثابت" درخصوص صدور پروانه‌های جدید ارتباطات و محاسن آنها گفت: خوشبختانه با توجه به تعامل بخش خصوصی بسیاری از نظرات سازمان در اصول حاکم بر صدور این پروانه‌ها مورد استفاده قرار گرفت و سال پرکاری را در پیش رو داشتیم. متاسفانه سالهای  قبل مصوبات با دیدگاهی یک جانبه و بدون گرفتن نظر بخش خصوصی ابلاغ می‌شد و بخش خصوصی مجبور به پذیرش آن بود.
وی ادامه داد: در پروانه جدید ارتباطات ثابت، نکات مثبت بسیاری وجود دارد از جمله اینکه امکان شبکه‌سازی برای شرکت‌های FCP و اجازه ایجاد BACK BONE هم داده شده است.
رئیس کمیسیون اینترنت و انتقال داده سازمان نصر تهران افزود: سازمان تنظیم مقررات خوشبختانه از پروانه‌های تکنولوژی محور به سمت پروانه‌های سرویس محور حرکت کرده است که البته این یک استاندارد جهانی است.
ضرورت راهکاری برای جلوگیری از افزایش هزینه شرکت‌های اینترنتی
علی توسلی نایب رئیس این کمیسیون هم در ادامه درخصوص صدور پروانه‌های جدید ارتباطات و موضوع افزایش هزینه شرکتهای اینترنتی گفت: تاکید دولت همواره این بوده که قیمت اینترنت افزایش پیدا نکند؛ اگر قرار باشد با صدور پروانه‌های جدید قیمت اینترنت افزایش پیدا نکند قطعا به دلیل نرخ حق امتیاز پروانه‌ها و مبلغ تسهیم درآمداز پروانه‌های جدید، هزینه شرکت‌های اینترنتی بیشتر خواهد بود و بنابراین ضرورت دارد دراین خصوص نیز راهکاری برای این شرکتها اتخاذ شود و امیدواریم دولت در رویه‌ای معقول تعرفه‌های خدمات اولیه مورنیاز این شرکتها را بازنگری کند.
وی همچنین در خصوص موضوع ارتباط میان پروانه‌ها و لزوم همخوانی میان آنها افزود: در مرحله نهایی تاکید سازمان نصر این است که باید به موضوع رابطه بین پروانه‌ها دقت کافی شود.ارتباط میان این پروانه‌ها باید روشن و شفاف شود.
ضرورت رفع انحصار در حوزه اینترنت
محمودرضا خادمی عضو کمیسیون اینترنت هم درخصوص ساماندهی بازار اینترنت و توسعه دسترسی جامعه به اطلاعات گفت: خوشبختانه امسال در جایگاه بهتری نسبت به سال قبل قرار داریم.
وی درباره زنجیره اتفاقات مثبت در حوزه اینترنت گفت: اولین  اتفاق صدور پروانه‌های FCP بود که خوشبختانه با تصویب اصول حاکم پروانه در جایگاه بهتری قرار داریم.  تنظیم روابط بین اپراتورها و پروانه‌ها جزو دیگری از این زنجیره است که اهمیت فوق العاده‌ای دارد. موضوع دیگر تغییر نگاه نظام تعرفه‌گذاری است که امیدواریم هم زمان روی این موضوع هم کار شود تا از طریق این تغییر نگاه، به توسعه بازار دست یابیم.
او افزود: امیدواریم در جهت رفع انحصارخرید  پهنای باند در حوزه اینترنت از سوی رگولاتوری برنامه‌ای مثبت ارائه و اجرا شود؛ به نظر می رسد برنامه‌هایی دراین زمینه اعلام شده اما ما هنوز نشانه‌ای از آن را نمی‌بینیم.
آزادسازی؛ زمینه ساز پیشرفت اینترنت در کشور
ناصر علی سعادت رئیس سازمان نصر تهران نیز درخصوص آزادسازی در حوزه اینترنت گفت: در حوزه اینترنت، موضوعی که درانحصار دولت قرار دارد، قانون "دروازه‌های بین‌المللی و توزیع پهنای باند در کشور" است که امیدواریم در ادامه شاهد بهبود این اقدامات باشیم.
وی با اشاره به اینکه خرید پهنای باند در گذشته در اختیار شرکت‌های ICP بوده که اینترنت را از طریق ماهواره دریافت و توزیع می‌کردند، توضیح داد: از زمانیکه موضوع انحصار دروازه‌‌های بین‌المللی برطبق قانون در اختیار زیرساخت قرار گرفت، متاسفانه خرید و تامین اینترنت از خارج کشور که امری جدا از دروازه بین‌الملل است به اشتباه در انحصار زیرساخت قرار گرفت که امیدواریم طی سال آینده از طریق تعامل سازنده با وزارت ارتباطات این موضوع را حل و فصل کنیم.
رییس سازمان نصر تهران افزود: نزدیک به 10 سال است که بحث خرید پهنای باند در انحصار شرکت زیرساخت بوده و اگر امیدوار باشیم که تا یک سال آینده این روند صحیح شود، قطعا کار بزرگی صورت گرفته است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.