امنیت

فناوری اطلاعات

March 4, 2015
22:12 چهارشنبه، 13ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68059

پلیس فتا: مجرمان سایبری ایران 16-17 ساله هستند

به گفته رییس مرکز تشخیص و پیشگیری از جرایم سایبری پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) ناجا، جرایم سایبری در کشور امسال نسبت به سال قبل بیش از دو برابر افزایش داشته است.
 
سرهنگ علی نیک نفس در حاشیه همایش امنیت در فضای سایبری در مشهد گفت: با توجه به جدید بودن فضای سایبری و فناوری محور بودن این فضا، مجرمان این جرایم نسبت به سایر مجرمان سن کمتری دارند.
وی افزود: وجود شکاف بین نسلی در جامعه، نبود نظارت لازم بر جوانان و نوجوانان و ناآگاهی والدین نسبت به تهدیدات و آسیب‌های این فضا موجب شده است که نوجوانان بیشتر در معرض این‌گونه آسیب‌ها
 قرار بگیرند.
وی میانگین سنی مجرمان سایبری را 16 و 17 سال عنوان کرد و افزود: حملات هک که در کشور روی می‌دهد، اغلب ناشی از مسلط بودن جوانان و حضور بیشتر آنان در این فضا و نظارت کم والدین روی فرزندان است.
وی با اعلام اینکه 91 درصد جرایم سایبری کشور کشف می‌شود، گفت: این جرایم اغلب با انگیزه مالی روی می‌دهد ‌و بیش از 80 درصد آن به صورت برداشت غیر مجاز از حساب‌های بانکی الکترونیکی است.
وی افزود: بخش دیگری از جرایم سایبری نیز شامل هتک حرمت و حیثیت است که بازهم با انگیزه مالی و به قصد اخاذی صورت می‌گیرد.
به گفته وی، به دلیل توسعه فضای بانکداری الکترونیکی و افزایش کارت‌های الکترونیکی بانکی شاهد رشد این جرایم هستیم که در این زمینه نیاز به آموزش بیشتر و تقویت حوزه پیشگیری، ایفای نقش رسانه‌ها در این حوزه و آموزش‌های سیستم بانکی به مشتریان در استفاده مناسب از ابزارهای مربوطه وجود دارد.
نیک نفس با بیان اینکه پیچیدگی جرایم سایبری در ایران نسبت به کشورهای پیشرفته کمتر است گفت: همین امر باعث می‌شود قدرت کشف بیشتری داشته باشیم ضمن آنکه این امر بیانگر توان و دانش پلیس نیز هست.
نیک نفس با بیان اینکه پلیس فتا از سال 1389 راه اندازی شده است، گفت: در این مدت حدود 20 هزار پرونده جرم سایبری در کشور رسیدگی شده است.
وی بابیان اینکه براساس تقسیم کار انجام شده بخشی از جرایم اینترنتی از قبیل کلاهبرداری‌های پیامکی در حوزه پلیس آگاهی رسیدگی می‌شود، اظهار داشت: پلیس سایبری به صورت تخصصی به پرونده‌های جرایم سایبری می‌پردازد. 
به گفته وی بیش از 75 درصد افرادی که در پلیس فتا استخدام شده‌اند مهندس حوزه نرم افزار، فناوری اطلاعات و رشته‌های مرتبط هستند.
نیک نفس افزود: در کنار دوره‌های تخصصی که این افراد گذرانده اند دوره‌های ویژه پلیسی، کارآگاهی و حقوقی نیز برای آنان برگزار و تلاش شده است توان و تخصص آنان در این زمینه ارتقا یابد. 
وی طرح همیاران پلیس فتا را از جمله طرح‌های این مجموعه عنوان کرد و گفت: تلاش می‌شود نخبگان، دانشجویان و اقشاری که در فضای سایبری فعالیت جدی دارند در قالب این طرح به عنوان همکار برای توسعه فضای سایبری و تقویت امنیت در این فضا به کار گرفته شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.