امنیت

فناوری اطلاعات

March 7, 2015
9:14 شنبه، 16ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68104

زدن رمز برعکس در خودپردازها فایده‌ای ندارد

موضوع برعکس وارد کردن رمز در دستگاه‌های خودپرداز (احتمالا در مواقع خطر یا هنگام زورگیری) به یک بحث پر مناقشه تبدیل شده است.
بسیاری از جمله خود من تا به امروز تصور می‌کردیم واردکردن برعکس رمز در خودپردازها یکی از همین شایعات اینترنتی و وایبری است که روزانه می‌آید و نباید به آن توجه کرد.
 
حدود دو سال قبل بعد از بالاگرفتن این موضوع، پلیس فتا این موضوع را کاملا رد کرده بود و گفت که چنین تکنولوژی وجود دارد اما هیچ‌گاه مورد استفاده قرار نگرفته است و امکان اینکه شما با وارد کردن برعکس رمز قادر به هشدار به پلیس باشید کاملا صفر است.
 
اما حالا برات قنبری معاون وزیر ارتباطات و عضو سابق هیات مدیره بانک ملی در گفت و گو با ایسنا گفته است: «این موضوع (وارکردن برعکس رمز) درست است اما این سیستم به شکلی است که در این شرایط با وارد کردن شماره رمز به شکل برعکس دستگاه خودپرداز رقم درخواستی را پرداخت می‌کند اما پس از آن کارت بلوکه می‌شود.»
 
به گفته قنبری « اگر قرار باشد که دستگاه مبلغی را پرداخت نکند ممکن است جان افراد در معرض خطر قرار گیرد اما اینگونه می‌توان با پرداخت ۲۰۰ هزارتومان و ثبت عکس فردی که پول را دریافت میکند بعدا موضوع را هم پیگیری کرد.»
 
نیما امیرشکاری عضو هیات علمی پژوهشکده پولی بانکی در پاسخ به پرسش من می‌گوید: «این فیچر در برخی برندهای خودپرداز در ایران وجود دارد اما هنوز فعال نیست. او می‌گوید که ویژگی این سیستم اتصال آن به سیستم پلیس است و در ایران تا آنجا که اطلاع دارم چنین کاری صورت نگرفته است. »
 
ناصر حکیمی مدیر فناوری اطلاعات بانک مرکزی هم با پیامک پاسخم را اینگونه داد :‌ « حداقل در ایران نه برنامه‌ای هست و نه امکان آن. ضمن اینکه باید رمزهایی مثل ۶۶۶۶ و ۳۲۲۳ و نظایر آن را از مجموعه رمزهای قابل انتخاب حذف کنیم که خودش یک اقدام کاهنده امنیت است.»
 
تصمیم گرفتم خودم هم این کار را انجام دهم. به خودپرداز دو بانک پاسارگاد و آینده مراجعه کردم و رمز را برعکس وارد کردم و سپس بر اساس گفته برات قنبری تقاضای ۲۰۰هزارتومان وجه کردم. در هر چهاربار، دستگاه پس از لحظاتی به من پیغام داد که رمز اشتباه است و باید رمز صحیح را وارد کنم. با کنسل کردن تراکنش کارت را برداشتم و اتفاق غیر عادی رخ نداد و تا حالا هم پلیس با من تماس نگرفته است!
 
تصور من این است این قابلیت هنوز در ایران وجود ندارد و اساسا هم امکان خاصی نیست. وقتی زورگیران هم بدانند چنین امکانی در خودپردازها وجود دارد احتمالا قبل از وارد کردن یا گرفتن رمز به شما هشدار لازم را خواهند داد. بسیاری از افراد در مقابل یک تهدید واقعی جانی خود یا خانواده‌شان کاری که انجام نمی‌دهند ریسک است. 
 
و در آخر برات قنبری گفت: «این موضوع مربوط به یک مقطعی در زمان پرداخت یارانه‌ها بوده و مربوط به الان نمی‌شود. قنبری گفت در آن زمان گزارش‌ها و مشکلاتی که وجود داشت باعث شد به این سمت برویم (اجرای رمز برعکس) و نکته‌اش این بودکه کسی آن را نمی‌دانست ولی الان موضوع زدن رمز برعکس در بانکها وجود ندارد.»
 
برات قنبری افزود : این یکی از تاکتیک‌های آن زمان برای مشتریان بانک ملی برای امنیت و راهی برای اطلاع رسانی به مرکز کنترل یا نیروی انتظامی بو و این روش‌ها تاریخ مصرف دارد.» 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.