اپراتورها

تلفن همراه

March 7, 2015
11:06 شنبه، 16ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68123

واگذاری سیم‌کارت در پاکستان با اثر انگشت مجاز شد

در حالیکه موضوع ساماندهی سیم‌کارت‌های بی‌هویت مدتی است در دستور کار سازمان رگولاتوری کشورمان قرار دارد، پاکستانی‌ها با اتخاذ روشی اقدام مشابه و موثری را در دستور کار قرار داده‌اند.
 
اگرچه سیم‌کارت‌های بی‌هویت در ایران برای قاچاق مخابراتی، مزاحمت، قاچاق مواد مخدر، فروش کالاهای ماهواره‌ای و در برخی موارد سواستفاده‌های ضد امنیتی مورد استفاده قرار می‌گیرند، اما دولت پاکستان نیز با مشکلات دیگری دست به گریبان است که آنها را وادار به اتخاذ تدابیر سختگیرانه‌تری در واگذاری سیم‌کارت به مردم این کشور کرده است که می‌تواند قابل توجه مسوولان سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی کشورمان باشد.
براساس قانونی جدیدی که در پاکستان تصویب شده است از این پس هرکس بخواهد از موبایل استفاده کند، باید اثر انگشت خود را نزد اپراتور تلفن همراه ذخیره کند.
دولت پاکستان با هدف مقابله با تروریسم، استفاده از موبایل را به ذخیره اثر انگشت مشترکان منوط کرده است. پس از حمله خونین طالبان به مدرسه‌ فرزندان ارتشیان در پیشاور، تدابیر ویژه امنیتی در پاکستان اجرا شده‌اند.
خبرگزاری دانشجو گزارش داده، از این پس هرکس بخواهد در پاکستان از موبایل استفاده کند، باید اثر انگشت خود را نزد اپراتور تلفن همراه ذخیره کند. از از این رو سیم‌کارت‌هایی که اطلاعاتشان به همراه اثر انگشت کاربر ثبت نشده، غیر فعال می‌شوند.
شهروندان پاکستانی در روزهای اخیر برای ثبت سیم‌کارت‌های خود به مغازه‌های ارائه‌دهنده خدمات تلفن همراه هجوم آورده‌اند؛ تخلیه شماره‌های ثبت‌نشده هم از روز پنجشنبه آغاز شده است.
در شش هفته اخیر ۳۸ میلیون پاکستانی اثر انگشت خود را نزد اپراتورهای تلفن همراه ذخیره کرده‌اند. ۵ اپراتور بزرگ موبایل در پاکستان اثر انگشت شست هر کاربر و شماره کارت شناسایی او را با بانک اطلاعاتی اداره ثبت احوال تطبیق می‌دهند.
حدود ۷۰ درصد جمعیت ۱۹۰ میلیونی پاکستان از تلفن همراه استفاده می‌کند. در اواخر دی ماه  که طرح ممنوعیت استفاده از تلفن همراه بدون ثبت اثر انگشت مطرح شد، حدود ۱۰۳ میلیون سیم‌کارت وجود داشت که ثبت نشده بود؛ سیم‌کارت‌هایی که به عنوان نمونه دستفروشان در خیابان فروخته بودند و مشخص نبود مالکشان کیست. براساس تحقیقات شرکت GSMA که در سال ۲۰۱۳ انجام شد، در سال‌های اخیر بر شمار کشورهایی که برای مقابله با تروریسم یا سایر جرایم ثبت سیم‌کارت‌های اعتباری را اجباری کرده‌اند، افزوده شده است. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.