تحلیل بازار

تلفن همراه

March 7, 2015
18:23 شنبه، 16ام اسفندماه 1393
کد خبر: 68134

اپل پرفروش‌ترین برند بازار جهانی موبایل‌های هوشمند

فروش جهانی موبایل‌های هوشمند دو سوم فروش جهانی کل بازار موبایل را در سال 2014 به خود اختصاص داده است.
فروش جهانی موبایل‌های هوشمند در سال 2014 هم افزایش چشمگیری پیدا کرد و از مرز یک میلیارد دستگاه گذشت. بر اساس آمار و گزارش‌های اخیر موسسه گارتنر، فروش جهانی موبایل‌های هوشمند دو سوم فروش جهانی کل بازار موبایل را در سال 2014 به خود اختصاص داده است. 
 
                              
 
جدیدترین بررسی‌ها و گزارش موسسه تحقیقاتی گارتنر در این زمینه نشان می‌دهد که فروش جهانی موبایل‌های هوشمند به کاربران نهایی، رکورد جدیدی در فصل چهارم سال 2014 به ثبت رساند. به این ترتیب فروش جهانی موبایل‌های هوشمند در این فصل با افزایش 9/ 29 درصدی نسبت به فصل چهارم سال 2013، به 5/ 367 میلیون دستگاه رسیده است. شرکت سامسونگ در این فصل جایگاه اول خود را در جدول برترین برندهای بازار جهانی موبایل‌های هوشمند به اپل واگذار کرد؛ جایگاهی که از سال 2012 تا 2014 در اختیار سامسونگ بود. 
در سال 2014 فروش جهانی موبایل‌های هوشمند به کاربران نهایی در نهایت به 2/ 1 میلیارد دستگاه رسید که این میزان در مقایسه با سال 2013 افزایش 4/ 28 درصدی داشته است و به این ترتیب نشان از این دارد که موبایل‌های هوشمند دو سوم کل بازار جهانی گوشی‌های موبایل را به خود اختصاص داده‌اند. «آنشول گوپتا» یکی از کارشناسان و تحلیلگران ارشد موسسه گارتنر در این مورد می‌گوید: «عملکرد سامسونگ در بازار موبایل‌های هوشمند در فصل چهارم سال 2014 بدتر شده و رو به وخامت گذاشته است؛ وقتی که این شرکت در حدود 10 درصد از سهم بازار خود را در بازار موبایل‌های هوشمند از دست داده است. سامسونگ اما همچنان سعی دارد روند سقوط سهم بازار خود را که در فصل سوم سال 2013 به اوج رسید، کنترل کند. این روند سقوط نشان می‌دهد که سهم سامسونگ از فروش موبایل‌های هوشمند رده بالا و البته سودآور به شدت رو به کاهش گذاشته است.»
او معتقد است که اپل با حاکمیت در بازار موبایل‌های هوشمند رده بالا و حرفه‌ای از طرفی و شرکت‌های تولیدکننده چینی که گوشی‌هایی با کیفیت سخت‌افزاری بالا و قیمت پایین به بازار عرضه می‌کنند، از طرف دیگر باعث شده فشار زیادی به جایگاه سامسونگ در بازار موبایل‌های هوشمند وارد شود و این شرکت به‌تدریج جایگاه خودش را به‌عنوان پرفروش‌ترین تولیدکننده این بازار از دست بدهد.  حالا اپل فصل چهارم سال 2014 را بهترین فصل فروش خود اعلام کرده است که در آن فروش 8/ 74 میلیون دستگاهی را تجربه کرده و به جایگاه اول این بازار جهانی رسیده است. اولین گوشی موبایل صفحه بزرگ اپل یعنی آی‌فون 6 و 6 پلاس همچنان فروش بالایی دارند و در بازارهای مختلف ازجمله آمریکا و چین مورد استقبال کاربران و خریداران قرار گرفته‌اند. شرکت Lenovo هم که در حال حاضر فروشش در بازار موبایل شامل گوشی‌های برند Lenovo و Motorola است، در فصل چهارم سال 2014 به جایگاه سوم بازار جهانی موبایل‌های هوشمند صعود کرد. در واقع این شرکت بزرگ چینی توانسته است علاوه‌بر بازار چین، حضور پررنگ و قدرتمندی در بازار کشورهای دیگر هم داشته باشد و به این ترتیب فروش خوبی را تجربه کند.
  از نظر سیستم‌عامل‌ها هم همچنان اندروید گوگل محبوب‌ترین سیستم‌عامل در میان کاربران موبایل‌های هوشمند جهان است. این سیستم‌عامل در سال 2014 سهم 7/ 80درصدی از کل بازار جهانی موبایل‌های هوشمند را به خود اختصاص داده است، درحالی‌که سیستم‌عامل iOS اپل در این سال سهم 4/ 15درصدی از بازار جهانی را در اختیار داشته که نسبت به سال گذشته میلادی 1/ 0درصد هم کاهش داشته است. بعد از این دو سیستم‌عامل، به ترتیب سیستم‌عامل‌های ویندوز با سهم 8/ 2 درصدی و بلک‌بری با سهم 6/ 0 درصدی در جایگاه‌های بعدی فهرست محبوب‌ترین سیستم‌عامل‌ها قرار گرفته‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.